Vi som bygger ProtoDAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Klart "alt"har godt av lav impedant, lav støy psu. Finn et egnet "kit" til formålet.
    ,
    Før en eventuelt bruker flere laken på ultracap til ProtoDAC'en, prøv en LDO, f.eks en LT1963 til 50kr på Ali :geek:. Koster lite og kan overraske mye. Kommer med oppdateringer og tegninger når jeg har fått testet litt.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.572
    Du bør vel kanskje sikte på µV støy for selve DAC'n? En mulighet er da LT3045 https://www.analog.com/en/products/lt3045.html
    Derfor jeg foreslo batterier sammen med gode kondesatorer. Om ikke annet for å lage en baselinje hvor følsom DAC chippen er for selve støykomponenten.

    Om SMD ikke passer til loddebolden finnes det ferdige kort å kjøpe på nett med denne regulatoren.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Du bør vel kanskje sikte på µV støy for selve DAC'n? En mulighet er da LT3045 https://www.analog.com/en/products/lt3045.html
    Derfor jeg foreslo batterier sammen med gode kondesatorer. Om ikke annet for å lage en baselinje hvor følsom DAC chippen er for selve støykomponenten.

    Om SMD ikke passer til loddebolden finnes det ferdige kort å kjøpe på nett med denne regulatoren.
    Har en liten testrigg på vei. Lifepo4 med LT1963 og en 10uf på utgangen inn på 5V på ProtoDAC'en; skal låte bra. Kommer litt ann på hvilke rigg en velger, men i mitt tilfelle må jeg skille rpi og Q7 reklokker, og kjøre egen strøm på dem (Q7 leverer bare 3.3V), og egen til ProtoDAC 5V. LT3045 kan også testes ja. Takk for tipset; 0,8µV (40µV på LT1963) ser jo bra ut.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    115
    Antall liker
    106
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forer hele riggen min med en ALLO SHANTI Dual Regulated Linear Power sypply 5V 3A/ 5V 1A. Der 5V 3A går rett inn i PurePi. Overkill eller noe??
    Hva tenker dere om å mate selve ProtoDac med den andre utgangen på 5V 1A fra Allo, isteden for å ta strøm fra PurePi og opp til ProtoDac?
    Har foresten bestilt PurePi og Q7 v2 ++ fra Audiophonics :)
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg forer hele riggen min med en ALLO SHANTI Dual Regulated Linear Power sypply 5V 3A/ 5V 1A. Der 5V 3A går rett inn i PurePi. Overkill eller noe??
    Hva tenker dere om å mate selve ProtoDac med den andre utgangen på 5V 1A fra Allo, isteden for å ta strøm fra PurePi og opp til ProtoDac?
    Har foresten bestilt PurePi og Q7 v2 ++ fra Audiophonics :)
    Høres veldig fornuftig ut👍 Når du har på Q7 på plass har du strøm, 5V, til både ProtoDAC og Q7😎 Det må bli bra.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    243
    Antall liker
    241
    Sted
    Oslo
    Hei, for dere som ikke er kjent med Twisted Pear. Ta en titt på nettsiden, dem har noen bra regulerte power. Bruker selv 3 stk Centaur i dacen. 2stk 5V og 1stk 12V.

    Frank
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt Twisted Pear bipolare PSU tidligere i noen prosjekter med Buffalo II/III DAC - de fungerer godt! Har noen kit igjen og skal prøve ut. De trenger egen ringkjernetrafo og der er det mye gøy å velge i.

    Kan være verdt å ta en titt her: Twisted Pear Audio
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Støysvake strømforsyninger , se her !
    Ikke billige men MEGET støysvake. Har brukt et slik selv i en av mine pre-amps, med overbevisende resultat.
    Se støymålinger av pre-ampen med et slikt power her.
    Nei, de er ikke gratis...........
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.195
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mye av det som selges på ali og ebay bruker "fake" komponenter og en kan ikke garantere ytelsen.
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Hei :)
    Støysvake strømforsyninger , se her !
    Ikke billige men MEGET støysvake. Har brukt et slik selv i en av mine pre-amps, med overbevisende resultat.
    Se støymålinger av pre-ampen med et slikt power her.
    Nei, de er ikke gratis...........
    Mvh.
    Johnny
    Utrolig inspirerende og imponerende å lese tråden din @Ine123 Absolutt en tråd jeg skal følge med på👍

    Og ja, på Ali er det mye fake, det vet jeg kanskje bedre enn noen andre etter over 10år med dårlige kjøp derifra. Men, der er også bra kjøp om man leser seg litt opp og følger andres erfaringer😉. Og for læringens skyld kan det kanskje være greit med litt billige «fake» deler fra Kina. Så, trå forsiktig og ikke forvent gull og grønne skoger fra Ali. der er en del råtne epler i kurven ja... helt sant @bambadoo
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker dere om å mate selve ProtoDac med den andre utgangen på 5V 1A fra Allo, isteden for å ta strøm fra PurePi og opp til ProtoDac?
    Allo er jo anerkjent som et godt powersupply, noen som har formeninger om denne løsningen kan brukes? Allo har jo gjort underverker i andre sammenhenger.

    Hva tror dere? :unsure:
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Audio Note Kaisei på audition. 1. stk 2200uf (måler rett under 2000uf) ESR på 0, er satt inn som dekopling på 5V inn. Nettopp satt den i og noe skjedde med en gang. Detaljer, eller micro detaljer, kom bedre fram. Stemmer ble mere naturlig. Etter bare 10 min med lytting er jeg utrolig overrasket rett og slett. Har virkelig troen på at de har noe for seg på dette prosjektet.
    IMG_0027.jpeg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Noe du har kjøpt på HifiCollective?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Spennende! Noe du har kjøpt på HifiCollective?
    Fikk litt forskjellig tilsendt for å prøve. Nå må jeg få litt oversikt, lage en plan, og lytte meg litt systematisk igjennom det jeg har. Har også en del jeg ikke har fått testet grundig selv også. Når jeg har dannet et helhetsinntrykk så kommer meg med en oppdatering.
    Må finne et par tre låter som jeg kjenner godt. Samtidig skal jeg teste litt forskjellig av PSU og filter på 5V til ProtoDAC. Blir en spennende vår🎵🧐🎶

    Spørsmål??? Hva tenker folk om sølvkabler på I2S fra klokke til DAC???
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Fikk litt forskjellig tilsendt for å prøve. Nå må jeg få litt oversikt, lage en plan, og lytte meg litt systematisk igjennom det jeg har. Har også en del jeg ikke har fått testet grundig selv også. Når jeg har dannet et helhetsinntrykk så kommer meg med en oppdatering.
    Må finne et par tre låter som jeg kjenner godt. Samtidig skal jeg teste litt forskjellig av PSU og filter på 5V til ProtoDAC. Blir en spennende vår🎵🧐🎶

    Spørsmål??? Hva tenker folk om sølvkabler på I2S fra klokke til DAC???
    Utrolig gøy, det gjelder å være systematisk i dette - det er så mange variabler man må ha styr på!

    Ang sølvkabler så gjør det sikkert ingenting feil, tror det handler mer om hvem du spør :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.234
    Antall liker
    2.761
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    I alle mine RX /TX transmissioner enten det var spdif eller i2s og hdmi ,, fortrekker jeg kopper

    for å bruke yamaha sitt vare merke" the natural sound

    I audio er det jo ikke unvanlig å spesifisere enten kopper eller sølv for enkelte kontruksjoner

    Min erfaring by doing "Da jeg rehooket min SS dac fra sølv til kopper fikk jeg en helt ny dac " bass ble mer markant og øvvre frekvens området mere naturlig , dvs mindre emphased "og motsatte med sølv

    Mens min mao " rør pre foreksempel inter facet så vidundelig til min D amp ,, mer enn noen annen kabel

    Av gjort verdt å prøve ut alternativene selv
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg har forstått så er avstand det avgjørende på valg av I2S tilkobling - er det max 20cm eller så?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ang bypass kondensatorer så er jeg i gang med å lete litt selv om jeg ikke har testet så veldig enda

    Men jeg leter i det jeg har liggende og kom på at jeg har endel Hovland Musicap liggende; 0.47uF - disse kan kanskje prøves? Noen som har innvendinger?

    De var ganske populære i en periode og er ikke lengre å få tak i...

    24-02-20 18-49-34 9387.jpg
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Ang bypass kondensatorer så er jeg i gang med å lete litt selv om jeg ikke har testet så veldig enda

    Men jeg leter i det jeg har liggende og kom på at jeg har endel Hovland Musicap liggende; 0.47uF - disse kan kanskje prøves? Noen som har innvendinger?

    De var ganske populære i en periode og er ikke lengre å få tak i...

    Vis vedlegget 998419
    Eneste måten å finne ut; er å prøve👍 Sett på noen wago og prøv deg litt fram😉
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    @otello her er et bilde av hvordan jeg har brukt pinnconnector.
    IMG_0021.jpeg

    jeg har brukt to typer, en til elektrolytter og kondiser og en til dac’cip og motstandere. De lange svarte på bilde er forholdsvis lett å få tak i. De single til kondisen på bildet venter jeg på i nesten 8 uker… egentlig tiltenkt rør sokler.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal bruke litt tid i helga på å lodde ut Wima'ene og sette inn en kobber tråd istedet slik at jeg kan bruke Wago'ene for å teste ut diverse bypass kondensatorer. Hovland har jeg jo liggende, og har både Jantzen og litt andre ting på vei. Blir spennende å høre.

    Vet at Gabster hadde stor suksess med rød Jantzen og Miflex i parallell - jobber med saken. I følge tegningene skal verdien ligge på mellom 2-10uF så dette blir jo spennende :)
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg skal bruke litt tid i helga på å lodde ut Wima'ene og sette inn en kobber tråd istedet slik at jeg kan bruke Wago'ene for å teste ut diverse bypass kondensatorer. Hovland har jeg jo liggende, og har både Jantzen og litt andre ting på vei. Blir spennende å høre.

    Vet at Gabster hadde stor suksess med rød Jantzen og Miflex i parallell - jobber med saken. I følge tegningene skal verdien ligge på mellom 2-10uF så dette blir jo spennende :)
    Må jo bli bra. Det der har jeg stor tro på. Gleder meg til bilder og stemningsrapport🎶
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Bilder kommer etterhvert - fikk ikke startet i helga siden DHL var forsinket med leveringen. Og når sulamitten kom i dag så finner jeg plutselig ingen avloddingslisse:( Fant en tinnpumpe på jobben, men plutselig var klokka sent og da blir'e fort :sleep:

    Synes tinnpumpe er trøblete og er mest fortrolig med lisse - noen som vet om noen som selger med litt kvalitet?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Bilder kommer etterhvert - fikk ikke startet i helga siden DHL var forsinket med leveringen. Og når sulamitten kom i dag så finner jeg plutselig ingen avloddingslisse:( Fant en tinnpumpe på jobben, men plutselig var klokka sent og da blir'e fort :sleep:

    Synes tinnpumpe er trøblete og er mest fortrolig med lisse - noen som vet om noen som selger med litt kvalitet?
    Må være mulig å finne her på berget. Kjell.com har vet jeg.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    115
    Antall liker
    106
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Litt bilder av ny ProtoDac med PurePi V2 og Q7 V2 med noen midlertidige løsninger med tanke på kondiser.
    ProtoDac - 1.jpeg

    Her er det ny type klokker som følger med FifoPi Q7 v2
    Q7 V2 - 1.jpeg

    Her ser dere midlertidige pinnconnectorene for å teste komponenter Takk @Pær Gleder meg til å teste Audio Note Kaisei :cool:
    ProtoDac 1 - 1.jpeg
     
    Sist redigert:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått gjort litt i kveld. Synes det artige med ProtoDAC er at det er så mange muligheter og valg med bytte av komponenter - egentlig det som er mye av det interessante med DYI. Fikk en pakke fra Elfa Distrelec - skruterminaler til 5V som passer rett i PCB.

    24-02-27 12-52-14 9404.jpg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hadde bare 0.5w motstander, ikke 0.25w så det ble veldig trangt å få på plass R1-R3 på soklene - men det gikk på et vis selv om det ser ekstra DYI ut :rolleyes: Får tak i 0.25w i løpet av etpar dager så da blir det rettet opp i...

    Nå kan jeg begynne å teste flere forskjellige kondensatorer, det blir spennende. Starter med Audio Note Kaisei slik som ble foreslått. Deretter blir det litt sammenlikning om det er noe å hente på bypass kondensatorer. Har fått tak i et lite utvalg...

    24-02-27 19-54-53 9415.jpg
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Hadde bare 0.5w motstander, ikke 0.25w så det ble veldig trangt å få på plass R1-R3 på soklene - men det gikk på et vis selv om det ser ekstra DYI ut :rolleyes: Får tak i 0.25w i løpet av etpar dager så da blir det rettet opp i...

    Nå kan jeg begynne å teste flere forskjellige kondensatorer, det blir spennende. Starter med Audio Note Kaisei slik som ble foreslått. Deretter blir det litt sammenlikning om det er noe å hente på bypass kondensatorer. Har fått tak i et lite utvalg...

    Vis vedlegget 1000937
    🤩fantastisk oppsett. Det der må bli bra og gøy👍
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    AudioNote Kaisei står seg veldig godt! Førsteinntrykket er artikulasjon og renhet i detaljene i lydbildet!
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    135
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    En liten update fra «ProtoDAC’mannen»:

    The cap value can be 4.7 to 10uF for 10kOhm impedence, typical for solid state line stage. Tube stages can have impedence of 50k-100k. This affects the calculation.

    High pass filter calculator

    10K impedence and 10uF gives a corner frequency of 1.5915Hz. You want any phase shifts from the filter to be far away from the audio band. With 20Hz, that is usually 10Hz as a rule of thumb with audiophile designs. 6.8uF is 2.3405 Hz. 4.7uF is 3.386Hz. Well within that limit.

    For 50K impendence for a tube preamp, 1uF gives a corner frequency of 3.183Hz. 100k is 1.5915Hz with 1uF.

    Jeg har 100k på min Decware, så jeg tenker å bevege meg nedover litt. 6.8 - 10 uf er vel litt høyt??? Tanker??? Tenkte å prøve meg på 1uf…..
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    En liten update fra «ProtoDAC’mannen»:

    The cap value can be 4.7 to 10uF for 10kOhm impedence, typical for solid state line stage. Tube stages can have impedence of 50k-100k. This affects the calculation.

    High pass filter calculator

    10K impedence and 10uF gives a corner frequency of 1.5915Hz. You want any phase shifts from the filter to be far away from the audio band. With 20Hz, that is usually 10Hz as a rule of thumb with audiophile designs. 6.8uF is 2.3405 Hz. 4.7uF is 3.386Hz. Well within that limit.

    For 50K impendence for a tube preamp, 1uF gives a corner frequency of 3.183Hz. 100k is 1.5915Hz with 1uF.

    Jeg har 100k på min Decware, så jeg tenker å bevege meg nedover litt. 6.8 - 10 uf er vel litt høyt??? Tanker??? Tenkte å prøve meg på 1uf…..
    Min forsterker har 10K inngangs impedans så for min del er nedre grenseverdi 4.7uF. -ish....

    Men smart å tilpasse til impedansen, kan være ting å hente der!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.094
    Antall liker
    2.572
    Denne kalkulatoren lister forventet frekvens med kondensatorverider fra E12 serien basert på verdi på motstanden
    Den generelle regelen er å forsøke finne frekvens en tiendel under frekvensen man søker beholde urørt.

    Så 4,7µF ser vi da gir 34Hz mens en 6,8µF vil slippe gjennom alt over 23Hz uten å endre for mye. Ikke at jeg tror vi evner høre forskjell :)

    1709124169014.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn