Thohaugs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er ikke danley subber, men det er tapped horn. Synes danley tuner ørlite grann høyt. Disse leverer mer spl enn danley sine subber. Men det er SPL TD1 topper ja, forgjengeren til dagens sh46 fra danley. Låter vanvittig bra. Multiple entry horn er noe eget.

    Har et bilde av innmaten da. Etter at vi skrudde det opp når vi spraymalte kabinettene.

    20161005_203154.jpg


    1475520785246.jpg
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det jeg mente var "bygget i Danleys ånd". :) Det var Sound Physics topper, ja. Trodde en stund at også de var diy. Det har jo etter hvert blitt noen som har fått til å bygge brukbare Synergy horn også etter at internetts samlede kapasitet har gransket hvordan de fungerer.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det jeg mente var "bygget i Danleys ånd". :) Det var Sound Physics topper, ja. Trodde en stund at også de var diy. Det har jo etter hvert blitt noen som har fått til å bygge brukbare Synergy horn også etter at internetts samlede kapasitet har gransket hvordan de fungerer.
    Ja, bygget i danley ånd ja. Har veldig trua på den filosofien og etter hva jeg hører så skuffer det ikke!
    ekstremt mye jobb å lage sånne fra scratch. Om jeg skulle gjort det, så ville de nok blitt vesentlig større for å få konstant direktivitet så langt ned som mulig. Antagelig 100x80cm elns. Har jo hornet her, så bør helt greit gå an å reverse engineere det om jeg hadde gått realt inn for det. Men de ville vært enormt mye jobb.

    Veit om en her på berget som har en plan om å lage noen slike om ikke så lang fremtid. De gleder jeg meg til å høre :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.751
    Antall liker
    103.795
    Torget vurderinger
    23
    Vanvittig barske saker og godt bygget. Power to the People! Der kan du spella hønene ned av vaglene fra Minnesund til Lillehammer!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Oi, dette har gått meg huset for bi Thomas, veldig gromt! Du har ikke bygget unity-hornene også?
    Nei, unity hornene er ikke selvbygget. Har ikke hatt tid til å se på det. Fikk de rimelig billig, så da var det egentlig bare tut og kjør.
    Kommer vel til å prøve meg på en større versjon en gang, men har mye på platen for tiden :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du fått noen kommentarer til riggen enda?
    Må vell være den sykeste riggen i hallen:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    630
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Så gøy at alt funker, Thomas! Er vel den tøffeste riggen i båten dette ja. Må du bare kjøre på med utleie slik at fire til kan bestilles. Klar som et påskeegg jeg. :cool:
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Etter en vellykket påske i hallen med 130db+ på 25hz, så er det nå tilbake til det normale. Alltid morsomt å kunne guffe på litt ekstra. Skal gjøre vondt i brystkassa å spille bass på høyt volum :cool: Måtte ta litt pauser innimellom pga basstrykket i brystkassa ;) Orket bare en 30 minutters tid av gangen.

    Nå er det tilbake til stereoen og hva som kan gjøres for å forbedre lydkvalitet der. Nå skal det kobles opp. Alle kabler er landet og vi er klare for opp til 16 kanalers operasjon.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har nå endelig fått ryddet litt opp i rackskapet mitt.. Tok timesvis, men nå er det endelig en form for system inni der :p

    I morgen blir det ut å kjøpe de 2 siste overgangene jeg trenger. Også ruller vi inn surroundkanalene i oppsettet også. De har jo hengt på veggen her i et halvt år nå. På tide å få dem i bruk. Nå har jeg jo endelig fått nok kabler til å kjøre på.

    Når de er oppe, så tror jeg det ENDELIG blir eksperimentering med audiolense i oppsettet her. Har vel latt det vente på seg lenge nok :rolleyes:

    Så spennende dager på vei! kanskje noen rutinerte audiolense brukere har lyst til å komme på visitt og hjelpe meg med å optimalisere? :)

    Ellers er det nå back in business og åpent for besøk igjen. Så skyt en PM om du vil komme på besøk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det de kablene jeg har liggende er det bare å hente i villa Skjetten ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.451
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hold deg i skinnet OB.
    Det er jeg som er bestis med TrompeteN nå og blir med :)

    H
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Plass til alle her :), dog kanskje ikke mer enn 2-3 stk samtidig dersom det skal bli tid til noe lytting på alle.

    Setter jeg veldig pris på Trompetn, skyt meg en PM med når du evnt har tid til å stikke innom. Jeg har masse ledig tid fremover, så jeg er veldig fleksibel.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ha ha Habicht! Og jeg som ikke har fått fyllt opp BB-kvota mi på lange stunder. Har prøvd å lure BB hit i lange tider, kanskje vi skal slå dere sammen på besøk i trompethjemmet en gang? :D

    BB og Thohaug det prøver vi på. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Ha ha Habicht! Og jeg som ikke har fått fyllt opp BB-kvota mi på lange stunder. Har prøvd å lure BB hit i lange tider, kanskje vi skal slå dere sammen på besøk i trompethjemmet en gang? :D

    BB og Thohaug det prøver vi på. :)
    Det høres ut som en plan med sammenslåing. Jeg besøker gjerne trompethjemmet en dag :).må bare få BB vekk fra det endeløse byggekjøret først;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    I dag er der elektronika kveld i lytterommet..oppdager mye ny og mye tøff musikk, om man er åpen for alternative måter å lage musikk.

    Bilde:

    received_10155307620655148.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har hatt et element i høyttalerne mine som alltid har vært kranglete og ikke lått optimalt. Men dette kom gjerne ikke frem før på ekstremt høye volum, så jeg har ikke brydd meg så mye om det.
    Nå i de siste så har problemet begynt å komme mye lavere i volum og da var det på tide å gjøre noe med det!

    Så i går fikk jeg skiftet ut det dårlige basselementet og satt inn et splitter nytt et.
    Jobber nå med siste finpuss av kalibreringen men slik det står nå så liker jeg det jeg hører. Kun litt justering av shelf igjen på litt variert og høyt volum så tenker jeg at jeg er i mål for en stund igjen og kan fortsette eksperimenteringen med audiolense.

    Synes denne kalibreringen jeg gjorde nå var hakket bedre enn sist. Vi får se når jeg blir ferdig.
    Satt forøvrig også ncore på mellomtonen og rotel på diskant nå i stedet for motsatt, og det later til å ha hjulpet en del på smekk oppover. Tror mellomtonene hadde godt av litt mer juice, spesielt på høyere volum. Diskanten trenger jo omtrent ingenting uansett.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Du får jo fint besøk i dag også, frem med slipset! Håpe alt er på stell nå da.
    Må ha frem slipset ja!
    om alt er på stell eller ikke finner vi jo ut :rolleyes: har jo ikke hatt noe form for kalibrert stereo de siste månedene fordi jeg er lat og ikke har giddi å bytta ut elementet. Som forøvrig var et sant helvette. Skulle tenkt på det når kassene ble frest. De freste hullene er jo så tight at det ikke er sant. Jeg måtte bruke dor på metallkantene rundt elementet for å få de helt på plass. Luftlekkasje trenger jeg heldigvis ikke å bry meg om da.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Thomas;
    Det går mye i Senja og skoleavslutning for tida, men har fremdeles alle ballene i lufta ennå. Tid til å møte Gutta i Byen får vi tid til likkawæl.

    Finn en ettermiddag du, Thomas - en dag som passer for de andre, så spanderer jeg bensin og bompenger innover til Tigerstaden til uka. Hvis vi legger inn en runde til - kjapt - rekker vi å få med oss den andre luringen også før klokka klang!

    BB
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har akkurat hatt et veldig hyggelig besøk av Olav2 som er på rundtur i Skedsmo audio for tiden. Ble masse hyggelig hifiskravling og lytting til musikk. Dette er noe som gjerne kan gjentas. Kjempehyggelig type!:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for et fantastisk lærerikt og hyggelig besøk, Thohaug! Skal skrible noen inntrykk etter hvert, fra besøket hos både deg og Steinost. Tror jeg lærte mer om akustikk gjennom disse timene hos deg enn fra alle bøkene jeg har lest! Godnatt :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Har fått inntrykk av at thohaug er en av de gutta med solid kunnskap og lite ensporet og dogmatisk syn på denne morsomme leken. Fint at du later til å bekrefte det inntrykket Olav.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Har fått inntrykk av at thohaug er en av de gutta med solid kunnskap og lite ensporet og dogmatisk syn på denne morsomme leken. Fint at du later til å bekrefte det inntrykket Olav.
    Hvordan i allverden skal man komme seg videre om man låser seg fast og svelger nøkla? Åpen for alt, bring it on.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn