Tape Vinyl Rør horn og noen "avsporinger"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Dette er artig og lærerikt å følge med på! Spent på hvordan du kommer til å implementere det med at platen skal skyves inn!:cool:
    Har en preamp med 2C22 trioder i prosjektboka. (Det som skal utføres i løpet av 10 år. ;) ) For å få så korte som mulige kabler til de to top capsene, har jeg tenkt å montere rørene horisontalt og vippe platen med rørene opp vertikalt via en aksel for rørbytte. Butikker med deler til roboter har masse stash.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes helt sikkert masse snasent som kan brukes til å flytte sokkelplaten eller platen med gridcaps. Jeg må finne en enkel manuell løsning. Har vært hos NRHF på Oppsal: en gedigen Godtebutikk for sånne som meg…
    Fikk rasket med meg skjermede gridcaps😎
    D4889714-D3F7-469D-8D4C-DDA02F70903D.jpeg
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hva er de til g2 for noe? Har du etset printerne selv?
    De til høyspenningen ser ut til å være T-reg fra Jan Didden?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hva er de til g2 for noe? Har du etset printerne selv?.
    De til høyspenningen ser ut til å være T-reg fra Jan Didden?
    Det er John Swensons voltage regulator. Den er utviklet fra Gary Pimms ccs, Gary hadde BOM og fil til print produksjon på siden sin. Ser litt hjemmemekk ut men fungerer veldig bra. Jeg brukte denne regulatoren til Vg2 i en 13e1 forsterker jeg bygget for mange år siden. Fant print og deler i en av kjellerhyllene.
    DEn andre regulatoren er T-reg.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Den tredje høyspenningsregulatoren blir bygget med dette røret
    03EE7C75-9F8D-40B7-95DB-F0E88ED55314.jpeg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å få laget pcb til denne typen kondensatorer. Noen som kan anbefale tegneprogram/produsent ?
    dclink.jpg
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hadde selv tenkt å lage print til DC-link kondensatorer og ground lift (med diodebro) vha. KiCad, men droppet det. Begge printtyper finnes tilgjengelige allerede.

    Bartola (Ale Moglia) har gjort jobben når det gjelder DC-link... hvis man ikke absolutt må lage dem selv.;)

    Thomas Mayer monterer dem som vist i bildet, uten bruk av PCB.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet at Ale har laget print
    Så ikke ut til at han har noen for salg, men takk
    Sender ham en Mail
    V
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ale hadde ingen pcb for dc link igjen, tilbød seg å lage flere, men jeg takket pent nei, og tenkte best og lære å gjøre dette selv....
    Om antall timer brukt var omvendt proporsjonalt med resultatet i en intelligenstest, hadde jeg vært umyndiggjort og sperret inne...shit.
    Alt dette for et middels resultat. Men nu er vinen passe kald.
    IMG_4767.jpg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    En musiker, som synes halsen/gripebrettet er litt for stort til hånden.
    Han ønsket å slanke den litt om det var en metall forsterkning aka metallstang inne i treet. Han har hatt den i mange år og husket ikke om den er med eller uten.
    Han spurte på rtg Ullevål sykehus om de kunne hjelpe med et bilde, likeså på Unilabs….
    Men så var det tid for en årlig us …..


    AD8CD8DB-C4BE-4A2D-99D1-6B05F3C31332.jpeg
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4

    Jeg er spent på om det lar seg gjøre å få LL1943 til å skinne med min pu (DaVa reference) som har indre motstand ca 2 Ohm.. Link til en artikkel som er relevant
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.842
    Antall liker
    104.082
    Torget vurderinger
    23
    " For a SUT, creating a design that takes into account the cartridge that will be driving it and the load it will be seeing allows for a device that can jump through all of the engineering hoops while still adhering to the underlying goal of musical truth."

    Reinspikka sunn fornuft. Universalløsninger som skal fungere optimalt på et bredt utbud av løsninger blir sjelden helt optimalt på enkeltelementer. MEN - det er fortsatt byggevær så det er bare å prøve...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Lundahl oppgir ikke i databladet til ll1943 hvilket pu impedanse område trafoen dekker...
    Men gir generelle retningslinjer : sitat:


    When you choose between different MC SUTs, we normally suggest that you choose a step-up ratio based on the cartridge output impedance as follows:

    Low impedance (1 – 10 ohms) step-up ratio 32 – 24
    Medium impedance (10 – 40 ohms) step-up ratio 24 – 8
    High impedance (> 40 ohms) step-up ratio < 8

    Dette samt tilbakemeldinger fra lidelsesfeller som har jobbet med LL1943 var bakgrunnen for valget.
    Resten av dette riaa trinnet er vel et stykke utenfor allfarvei. Direkteglødet pentode med lav filamentspenning/ lite strøm kan være trøblete mhp brum/ støy.
    Men om / når det fungerer så er en custom sut planen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.842
    Antall liker
    104.082
    Torget vurderinger
    23
    Den trafoen ser veldig tillitsvekkende ut. Interessant at de mener ren Cu bestykkede viklinger er lydmessig bedre sammen med mindre eksotiske jernlegeringer. S.k. Amorphous Core tiljubles jo gjerne i andre sammenhenger. Hvordan er de nevnte DaVa 2 Ohm internmotstand i forhold til andre tradisjonelle MC?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.842
    Antall liker
    104.082
    Torget vurderinger
    23
    En tilnærming til p.u problematikken er ganske lik tilsvarende for høyttalere - for best mulig resultat må helheten iaktas gjennom kjeden. Konverteringen fra mekanisk energi til elektriske signaler er besnærende og ikke minst utfordrende, og det er jo første resp. sisteleddet hvor lyden skapes og så gjenskapes. Hadde jeg vært spesielt opptatt av vinyl så hadde jeg nok sikkert prøvd en FC pickup jeg også. Konseptet med å kunne endre magpower i kretsen har mye for seg på driver/elementsiden så hvorfor ikke på en pickup også. Same same. Og 2 Ohm er jo lavt men kanskje det innvirker minimalt som seriemotstand på primærviklingene til trafoen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Alle enheter/kilder har en ikke reduserbar minimumsstøy. Vn = √(4KTRΔf) (R=kildeimpedansen, K=Boltzmanns konstant, Δf= Båndbredden, T= temperaturen.
    om vi plugger inn K , Δf,T blir forholdet mellom "støyspenning" og motstand:

    Vn = 1.8 x 10-8 √R. Dette kan brukes til å beregne signal/støyforhold i pickup'en.

    Siden min pu har indre motstand 4.5 ohm skulle det bli Vn = 0.0000000382.

    Pu output er 0.24mV og dermed blir maks signal støyforhold ca -76dB. Dette sier noe om hvor stille forsterkeren må være for å ikke tilføre støy av betydning.
    (Likninger og teorie er omtalt her: https://www.diyaudio.com/community/...-a-thoroughly-modern-tube-phono-preamp.163570)

    Om jeg har regnet feil her, er det fint å få korreksjon.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Laget meg en spenningsdeler for å dempe signalet inn på LL1943. Den skulle dempe signalet ca 70dB for å ikke kremere viklingene i stepup trafoen.
    Frekvensrespons over spenningsdeleren og frekvensrespons på sekundæren når den er terminert med 270k Ohm og 4.7 ohm på primæren.

    En litt skitten fort og gæli måling, men den indikerer vel at trafoen vil fungere som tenkt i kretsen.




    måleoppsett ll1943.jpg
    ll1943 spenningsdeler 20kOhm-4.7 Ohm.png
    ll1943 terminert 270k sec-4.7 Ohm prim.png
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og her med åpen sekundær, lagt ved for å vise avrulling nedover i frekvens (måling med 270k ble startet ved 26 Hz)


    ll1943 4.7 Ohm på primæren.png
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Med 270k g1 motstand på 34 må det en motstand rload på primæren for å få riktig last.
    Darius anbefalte 5-10 x pu indre motstand. Noen synspunkter på høy-lav last ?
    IMG_5618.jpg
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Psuet fyller seg opp.
    Topplater kommer i slutten av neste uke.
    Trafo for høyspenning og en choke input choke samt likerettere skal oppå topplaten. Bortsett fra røde og blå kondensatorer er resten til de fire glødeforsyningene.
    8318642D-D854-4A6D-B4B0-9D57092D4FB6.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.670
    Antall liker
    3.818
    Sted
    Sunnmøre
    Dette ser utruleg flott ut. Du leverer teikningar og får ferdig maskinerte plater i posten?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    De har et tegneprogram som en laster ned. Det er ganske greit å lære seg bruken. Platene kommer på døren 10-14 dager etter bestilling
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn