Strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har du strømfordeler elle eller bruker du vanlig Ikea strømfordeler Olavsen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.394
    Antall liker
    8.521
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @Olavsen Kjøp deg 2,5mm2 som Ølflex eller Supra.
    Lag de så korte som mulig, med ett vanlig godt stikk i hver ende.
    Man "hører" ikke forskjell på strøm. Hva skjer etter att denne strømmen har kommet frem?
    Det blir sagt så mye rart i reklamer om superrent kopbber og alt mulig rart.
    Senk skuldrene å ikke få noia rundt dette.
    God lyd blir det, kjøp heller en flaske med god Whisky eller annet brunt godt :=)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.375
    Antall liker
    9.643
    Torget vurderinger
    2
    Amatører bør ikke lage strømkabler selv, og er det i det hele tatt lovlig? . Hva om det blir en elektrisk feil og huset brenner ned, og forsikringsselskap finner en ukurant kabel i ruinene?

    Edit:
    .
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.819
    Antall liker
    8.230
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Amatører bør ikke lage strømkabler selv, og er det i det hele tatt lovlig? . Hva om det blir en elektrisk feil og huset brenner ned, og forsikringsselskap finner en ukurant kabel i ruinene?

    Edit:
    .
    Ja du har lov til det, ref punkt 4 i linken din - men man bør jo absolutt vite hva man gjør 👍
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Amatører bør ikke lage strømkabler selv, og er det i det hele tatt lovlig? . Hva om det blir en elektrisk feil og huset brenner ned, og forsikringsselskap finner en ukurant kabel i ruinene?

    Edit:
    .
    Enig!
    "Bare å lage" folket har sikkert gode intensjoner, plutselig sier det pang. Isotek premier er godkjent for bruk i Europa og han som lager de har norsk kjæreste og liker det gode liv. At to lapper for 1,5 meter blå 2 kvadrat kabel er grunn til å diskutere om tro og overtro er like morsomt hver gang. Man får jo litt sølv på kjøpet. Jeg ser ikke problemet. Supra strømkabel er litt rare fordi jeg hører at de er litt varmere enn "vanlige". Men det er i mitt hode.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Horten
    Om man ønsker å pynte litt på stereoanlegget, så er det jo ingenting i veien for å bruke masse penger på kabler om man vil.
    Lydanlegget er jo der for å skape den gode stemningen, og er det visuelt behagelig/pent å se på så er det klart det gjør noe med hele opplevelsen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.749
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    Du er faktisk da FORBI det punktet.. men man vet det gjerne ikke selv. Mange er i god tro.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Horten
    Hvis man er mer opptatt av å se på strømkablene enn å lytte til musikken, tror jeg man er nokså nær en diagnose... :cool:
    Nei, vil ikke si det overhodet.
    Jeg kjenner meg godt igjen i den gode følelsen det gir å eks ha forniklede bolter i understell på klassisk bil, eller fine anodiserte AN-koblinger i motorrom, etc.
    -Ren og skjær pynt selvsagt, men det er noe med den følelsen. (y)

    Akkurat samme følelse kan jeg anta er for noen viktig også i denne hifi-hobbyen.
    Det å vite at kabler og kontakter er av en gitt type/farge/struktur, gir noe for sjelen og dermed farger opplevelsen. :cool:
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.390
    Sted
    Stavanger
    er ikke uten grunn medisinsk, militært har bedre filtrering internt og eksternt/kabler til apparater.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.065
    Antall liker
    11.513
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^ Alt det der er helt greit, - så lenge man er klar over at det teknisk sett ikke gjør noe som helst for lyden.. De fleste av oss har et eller annet forhold til pynt og juggel, som det heter på lokal dialekt.... Det er når påstandene går over i "nu blir alt så meget bedre" lydmessig, at jeg får lit problemer med logikken...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.065
    Antall liker
    11.513
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    er ikke uten grunn medisinsk, militært har bedre filtrering internt og eksternt/kabler til apparater.
    Både og, det... militært utstyr skal helst funke også i sterkt radiobestrålt miljø, og også når en rekke ting rundt ikke er helt på stell, som det ofte kan være i felt..
    Medisinsk utstyr er fokuset mest på sikkerhet, som jording og jordsløyfer, i tillegg til at enkelte typer utstyr er svært støyfølsomme pga høyimpedive detektorer av forskjellig slag...
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Horten
    For å få OK 2.5kvadrat strømkabel til boksene, til edruelige priser, er det Supra LoRad fra brlelectronics som gjelder da, eller er det alternativer?
    Ja, om du ønsker noe litt mere fancy enn den originale (som er 100% god nok teknisk), så er Supra foretrukket av mange. BRL har ofte gode priser. :cool:
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.390
    Sted
    Stavanger
    Både og, det... militært utstyr skal helst funke også i sterkt radiobestrålt miljø, og også nå en rekke ting rundt ikke er helt på stell, som det ofte kan være i felt..
    Medisinsk utstyr er fokuset mest på sikkerhet, som jording og jordsløyfer, i tillegg til at enkelte typer utstyr er svært støyfølsomme pga høyimpedive detektorer av forskjellig slag...
    ja å mangen år siden var det ikke digital støy fra pc, ledlys, smps strømforsyninger da tenker jeg på alle lampe strømforyning(elendige smps!) så overhode ikke kommer med skikkelig filtrering, naboen din sine ting virker inn.
    alt dette lærer en på grunnkurs..
    bare den lille, dog vel dem største i apparater, kondensatoren/e til filtrering lekker dem hører du det skikkelig! 50%+ forvregning, og da er det good bye chpis.. selv en gammel å på nest siste vers kondensator tar knekken på chipper i dine dyre ting.
    søk på mains hum detector, regner med du finner den samme soundgarden satte i kontakten før og etter billig støyfilter padde, forskjellen var dramatisk.
    om en faktisk ikke kan høre det påvirker det komponentene deres negativt og forkorter livet på dem.
    dette er ikke bare tull.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.398
    Antall liker
    3.801
    Torget vurderinger
    1
    Ja, om du ønsker noe litt mere fancy enn den originale (som er 100% god nok teknisk), så er Supra foretrukket av mange. BRL har ofte gode priser. :cool:
    Dustin, komplett, stereofil etc. Har det også for å nevne noen med god service. Bortsett fra Dustin så er de andre ihvertfall norske bedrifter og Dustin har noen filialer i Norge. brl er helsvensk kundeservice og kjenner ikke norske lover i det hele tatt med det medfører seg av rot og er kun mva registrert. Dustin har jeg derimot god erfaring med.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.390
    Sted
    Stavanger
    gjelder å filtrere for deg og meg snake oil produktene,
    fordi dem også eksisterer i denne kattegori, betyr ikke alt er. du vet rema har normale matvarer selm om dem har elendige "peppes pizza"(burde fiaen ikke fått hatt det navnet, en får akkuratt dem samme hos coop da med coops eget billigmerke ,l.o.l.,, samme kommer fra samme fabrikken hehehh)
    i frysedisken.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.398
    Antall liker
    3.801
    Torget vurderinger
    1
    gjelder å filtrere for deg og meg snake oil produktene,
    fordi dem også eksisterer i denne kattegori, betyr ikke alt er. du vet rema har normale matvarer selm om dem har elendige "peppes pizza"(burde fiaen ikke fått hatt det navnet, en får akkuratt dem samme hos coop da med coops eget billigmerke ,l.o.l.,, samme kommer fra samme fabrikken hehehh)
    i frysedisken.
    Er det tidlig dagsfylla med påfølgende fridag?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    5.496
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Kabelfornekterne er som vanlig ivrige (nesten de eneste) til å kommentere 🤭
    Helt greit å mene forskjellig, men jeg synes det er merkelig at påstandene er så bastante og kategoriske på vegne av absolutt alle kabler (som man neppe har testet selv).
    Jeg hører lett forskjell på sytråden som følger med og en god, skjermet kabel somLoRad. Litt, men mindre forskjell på Supra og mer jålete og dyre kabler.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.748
    Antall liker
    35.999
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dustin, komplett, stereofil etc. Har det også for å nevne noen med god service. Bortsett fra Dustin så er de andre ihvertfall norske bedrifter og Dustin har noen filialer i Norge. brl er helsvensk kundeservice og kjenner ikke norske lover i det hele tatt med det medfører seg av rot og er kun mva registrert. Dustin har jeg derimot god erfaring med.
    Har aldri opplevd noe tull fra brl. Har handlet mye fra dem.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Horten
    Kabelfornekterne er som vanlig ivrige (nesten de eneste) til å kommentere 🤭
    Helt greit å mene forskjellig, men jeg synes det er merkelig at påstandene er så bastante og kategoriske på vegne av absolutt alle kabler (som man neppe har testet selv).
    Jeg hører lett forskjell på sytråden som følger med og en god, skjermet kabel somLoRad. Litt, men mindre forskjell på Supra og mer jålete og dyre kabler.
    Tja, kabelfanatikerene har vel ikke så mye annet å komme med enn sin egen overbevisning på hvordan verden må være.🤭
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kabelfornekterne er som vanlig ivrige (nesten de eneste) til å kommentere 🤭
    Helt greit å mene forskjellig, men jeg synes det er merkelig at påstandene er så bastante og kategoriske på vegne av absolutt alle kabler (som man neppe har testet selv).
    Jeg hører lett forskjell på sytråden som følger med og en god, skjermet kabel somLoRad. Litt, men mindre forskjell på Supra og mer jålete og dyre kabler.
    Hvorfor har ikke hi-fi kabelhaterne Sonos trådløst anlegg rund baut?
    Da slipper man frykt for psykologisk diagnose hvis det skulle vise seg at den ene strømkabelen er pyntet med hvit isolasjonsmateriale. Noen Routere leveres med strømadapter med strømfilter.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.816
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er mer opptatt av å se på strømkablene enn å lytte til musikken, tror jeg man er nokså nær en diagnose... :cool:
    Fargevalg på isolasjonsmateriale er vanlig hos mange standardkabler pro kabler. Det er vanlig med hvit,brun blå gul strømkabel ethernetkabler og signalkabler av ulike slag pga sorteringsbehov.
    Men hvorfor kjører ikke du Sonos wi-fi rund baut, da slipper man å gå rundt å lure på om man har en diagnose fordi man syns bildekk som glinser litt ekstra er sexy eller rød ethernetkabel ser ørlite kulere ut enn sort.

    Mora mi er 85 og hu protesterer hvis jeg skifter tilbake til vanlige kabler i den lille billige riggen hennes med gammel lcd tv, canaldigital boks og rotel marantz elektronikk. Byttes en Nordost kabel bort der, blir bildet blassere og mer utydelig samt at lyden bli mattere. Nordost mener dette er målbart, ikke vet jeg. Jeg bruker bare øyne, ører fornuft og Finn. Da kan Nordost kabel handles for potensielt bedre avkastning enn vanlige kjedelige lakrissnorer som leveres med vinkelplugg ofte. Totalt koko.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    5.496
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tja, kabelfanatikerene har vel ikke så mye annet å komme med enn sin egen overbevisning på hvordan verden må være.🤭
    Fordi en som hører forskjell må være fanatiker... 🤦‍♂️
    Atter en kabeltråd har blitt plaget død.
    I rest my case.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.978
    Antall liker
    22.112
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor kabler til ulike funksjoner må puttes i samme bås.

    Strømkabler har jeg er særdeles avslappet forhold til. De som skal være pene har jeg laget av hvit Ölflex med hvitt støpsel med sideinngang.
    Litt mindre avslappet til single ended linjenivå: senterleder og ordentlig skjerm, ikke noe pseudobalansert fjas.
    Differensielle kabler kjøper jeg på proffmarkedet.
    Tonearmskabel leser jeg spec på og får laget til å passe arm og spiller.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Horten
    Fordi en som hører forskjell må være fanatiker... 🤦‍♂️
    Atter en kabeltråd har blitt plaget død.
    I rest my case.
    Nå var det jo du som lanserte begrepet kabelfornekter som beskrivelse av de som mener noe annet enn deg.
    Da er det rimelig at du selv blir plassert i motsvarende gruppe ;) .
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.390
    Sted
    Stavanger
    ring ELverket der du bor å be dem måle støy på linja som går til deg og naboene fra trafoen.
    dem tar deg alvorlig, men er undvikende pga dem vet dem kutter hjørner. enda bedrre grunn å ta vare på det du har.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.398
    Antall liker
    3.801
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor det ikke er flere som går for en slik er jo fortsatt utrolig:

    Koster sikkert mindre enn en strømkabel fra de kjente "highend" produsentene.. Og den gjør faktisk det den skal i tillegg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.749
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke alle slike??? :unsure:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Nei, har 11kV inntak og egen 2000 kVA trafo og eget koblingsanlegg. Er litt bekymret for at effektforsterkeren ikke får nok effekt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.194
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    Kabelfornekterne er som vanlig ivrige (nesten de eneste) til å kommentere 🤭
    Helt greit å mene forskjellig, men jeg synes det er merkelig at påstandene er så bastante og kategoriske på vegne av absolutt alle kabler (som man neppe har testet selv).
    Jeg hører lett forskjell på sytråden som følger med og en god, skjermet kabel somLoRad. Litt, men mindre forskjell på Supra og mer jålete og dyre kabler.
    Jeg lurer litt på hva en kabelfornekter kan være ? hva er det som fornektes ?

    Det er flusst med nyanser i kategoriske og bastante meninger, jf. Asbjørns eminente tråd om hva som skal til:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hvilke-egenskaper-må-apparatene-ha-for-å-avsløre-forskjeller-mellom-kabler.64045/

    Så lenge «Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!» ikke lar seg verifisere i kontrollerte lyttetester eller korrelerer med objektiv ytelse, så står vi igjen med tro og personlig overbevisning, som ikke har noen overføringsverdi utover subjektet.

    Jeg forbeholder meg retten, i en hver sammenheng jeg finner relevant, å kunne påpeke at «hifi-boutique kabler» er «99,9%» overpriset juggel, tull og tøys, og at ledninger til husalteret stort sett er høyst trivielle greier, som når det er gjort riktig ikke har noen nevneverdig degradering av lydkvalitet. «Det koster ikke noe» å gjøre tingene riktig, og det er ingen magi eller mystikk. Når vi kommer til nettledninger er den viktigtse egenskapen at de er CE merket (og overholder gjeldende EU standarder og krav til nettledninger) og at den passer til apparatet og bruken. Om den er velsignet av en eller annen hifi-yppersteprest og ser fjong ut har ikke noe å gjøre med lydkvalitet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.948
    Antall liker
    3.249
    Audocrast til småpenge fra
    IMG_20240506_161530.jpg
    Aliexpress gør det vildt godt til overaskende lav pris.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    575
    Antall liker
    683
    Hvis man er mer opptatt av å se på strømkablene enn å lytte til musikken, tror jeg man er nokså nær en diagnose... :cool:
    Hvordan vil du forklare effektene rundt det som skjer med "hørbare" kabelforskjeller som forsvinner som dugg for solen ved riktig gjennomføring av blintesting?
    Hørselens påvirkning fra andre ytre sanseintykk og intern prossesering er vel et ganske kjente fenomen og en diagnose som treffer de fleste har inne.

    Bruker man musikk for å lytte til hvordan anlegget høres ut, eller brukes anlegget til å lytte til musikk?
    Det ene trenger vel strengt tatt ikke være mer riktig enn det andre, hovedpoenget er vel at man kan nyte hvert sekund man holder på med dette.
     

    TC2YOU

    Medlem
    Ble medlem
    08.05.2024
    Innlegg
    28
    Antall liker
    55
    Sted
    Lolland
    De sjove er at der kun findes personers oplevelser som "bevis" for forskelle på kabler, der findes ingen rigtige beviser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn