Spørreundersøkelse. Hvilke erfaringer har du med "strømdingser"?

Hvilke erfaringer har du med "strømdingser"

  • Har ikke testet.

    Stemmer: 20 74.1%
  • Har testet, det gav negativt påvirkning.

    Stemmer: 7 25.9%

  • Totalt antall stemmer
    27

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ligger en annen spørreundersøkelse ute, men synes alternativene var ubalansert.
 

-KP-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2016
Innlegg
239
Antall liker
485
Sted
Danmark
Separat el gruppe til hifi, gav mest hos mig.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
575
Antall liker
683
Her går vel spørringen fra ubalanser til å ha begge beina godt plantet i løse lufta....:unsure:

Hva er en strømdings?

Noe mellom et...
1680912690846.png


og en noen sånne?
1680912804758.png
 
Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.875
Antall liker
14.921
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
3
Har nok fått nokre karamellar når eg har arbeidd på røyrforsterkerar...
(Ein røyrforsterkar er vel ein slik straumdings...)
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
575
Antall liker
683
"Blindtesting" av strømdingser kan nok gi noen av deltagerene neggative erfaringer, men man lærer vel så lenge man lever...
1680916589509.png


Svarer derfor med et: " Har ikke testet. " i denne litt skumle og merkelige tråden.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Ligger en annen spørreundersøkelse ute, men synes alternativene var ubalansert.
Ok.....men her benyttes både balansert og ubalansert så litt tilleggsinfo:
Strømdingsene reduserer dynamikken, men mer av mikrodynamikken.....
Det er flere steder i dette landet med "dårlig" strøm og der kan en strømdings
være mer fordelaktig enn ulempene.......
Det er mer vanlig at audiofile sliter med detaljrik musikk og derfor foretrekker
reduserende tiltak, men det er en subjektiv vinkling/greie som den enkelte
selv velger å foretrekke på linje med kabler...... (y) :coffee:
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.143
Antall liker
5.149
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Bruker DP nettfilter. Det kvalifiserer kanskje til å svare ja på spørsmålet. Gjør en liten positiv forskjell. Litt mindre forskjell enn ved bytte fra RCA til XLR på kildesiden.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.673
Antall liker
14.716
Sted
Langesund
Bruker DP nettfilter. Det kvalifiserer kanskje til å svare ja på spørsmålet. Gjør en liten positiv forskjell. Litt mindre forskjell enn ved bytte fra RCA til XLR på kildesiden.
Opplever du mindre bakgrunnsstøys med filter?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.143
Antall liker
5.149
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Opplever du mindre bakgrunnsstøys med filter?
Har ikke merket meg noen ending i bakgrunnsstøy. Det har jeg ikke mye av i oppsettet. Merker litt tydeligere/renere transienter. Forskjellen er liten. Mindre enn ved bytte mellom RCA og XLR for å sette det i perspektiv.

Ved bruk av RCA i kilde merkes mer attack. Det kan virke forlokkende, men ved avspilling av piano hører jeg at det helt øverst i frekvens er en meget liten uønsket tilførsel.

DP er jo ekstremt bredbåndet og transparent. Ville neppe merket det med en av de andre forsterkerne jeg har.
 
Sist redigert:

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
575
Antall liker
683
En kan tulle med mye, men high end strømdingser, DET tuller man ikke med!
For ikke å støte noen når slike alvorlige tema diskuteres.
Hvordan idetifiserer man high-end strømdingser framfor de mer "mundane" strømdingsene (som kanskje ikke støter like mye og kan spøkes litt mer med)?
 
Sist redigert:

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
575
Antall liker
683
Det var vel strengt tatt ikke det jeg skrev, men en av flere mulige tolkninger.

Hvis man holder eier/bruker (den som kan bli støtt) av strømdings utenfor, hvordan identifiseres en high end strømdings?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Dersom man åpner en slik strømdings med strømmen tilkoblet er det veldig lett å bli støtt.

Om man ser på alternativene for "undersøkelsen" ser jeg liten grunn til å betrakte dette som noe annet enn et forholdsvis vellykket stykke humor uten noe som helst forsøk på seriøsitet (korriger meg om jeg tar feil @HoJ).

Som et oppriktig velment innspill vil jeg oppfordre dem som allikevel føler seg støtt til å reflektere over om de kanskje tar ting mer alvorlig enn de er ment. Om jeg sier "du er en bra fyr" til noen, og de automatisk tenker "ja, særlig han mener det... Det er bare nok et overtramp fra hans side." Så synes jeg det blir vanskelig. Hvis de verktøyene jeg har for å være hyggelig ikke lenger har en effekt så har jeg ikke egentlig noe alternativ. Når man velger å ta dette med strømtweaks som noe personlig er det jo en viss mulighet for at andre ikke ser at man har så mye av egen person investert i dette og at derfor litt godlynt spøk over et så trivielt tema faktisk ikke har til formål å tråkke noen på tærne, men kanskje bare myke opp stemningen, bryte isen og rive ned barrierene.

Nå skal jeg ut og nyte det som trolig blir påskens siste skitur, fortsatt god påske til alle, ja deg også, jeg mener det!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Som @Snickers-is sa det, dette her var ment mest som humor, men også som jeg nevnte litt særiøst også, med tanke på den andre spørreundersøkelsen som hadde disse alternativene :
  • Jeg har aldri testet
  • Jeg har testet, men det ga null effekt
  • Jeg har testet og det var hørbart
Hvis denne undersøkelsen skulle gitt mening så burde det vært et punkt for "Jeg har testet og det var hørbart - i positiv forstand" og "Jeg har testet og det var hørbart - i negativ forstand". "det var hørbart" gir ikke grunnlag for en god undersøkelse, det gjør absolutt ikke min heller - det var det jeg ønsket å få frem.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
575
Antall liker
683
Dersom man åpner en slik strømdings med strømmen tilkoblet er det veldig lett å bli støtt.

Om man ser på alternativene for "undersøkelsen" ser jeg liten grunn til å betrakte dette som noe annet enn et forholdsvis vellykket stykke humor uten noe som helst forsøk på seriøsitet (korriger meg om jeg tar feil @HoJ).

Som et oppriktig velment innspill vil jeg oppfordre dem som allikevel føler seg støtt til å reflektere over om de kanskje tar ting mer alvorlig enn de er ment. Om jeg sier "du er en bra fyr" til noen, og de automatisk tenker "ja, særlig han mener det... Det er bare nok et overtramp fra hans side." Så synes jeg det blir vanskelig. Hvis de verktøyene jeg har for å være hyggelig ikke lenger har en effekt så har jeg ikke egentlig noe alternativ. Når man velger å ta dette med strømtweaks som noe personlig er det jo en viss mulighet for at andre ikke ser at man har så mye av egen person investert i dette og at derfor litt godlynt spøk over et så trivielt tema faktisk ikke har til formål å tråkke noen på tærne, men kanskje bare myke opp stemningen, bryte isen og rive ned barrierene.

Nå skal jeg ut og nyte det som trolig blir påskens siste skitur, fortsatt god påske til alle, ja deg også, jeg mener det!
Selv uten en direkte tilkobling kan enkelte slike strømdingser inneholde ladninger som kan støte en god stund etter frakobling.
Man bør med andre ord vite hva man holder på med hvis man åpner slike ting.

Tråden er selfølgelig humoristisk ment, men humor er ofte utledet fra noe alvorlig.
Det var bruken din av ordet high end i sammenhengen med strømdingser som gjorde meg nyskjerrig og noe jeg ønsket et mer utfyllende svar på fra sjokoladeisen.

Selv styrer jeg mest unna is og snø selv nå i påsken og ski til bruk på snø har jeg ikke brukt siden natoplankene på slutten av 80 tallet.
Må også benytte anledningen til å ønske alle her inne en fortsatt god påske og håper dere som liker å gå/renne på ski om å nyte dette maksimalt.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.037
Antall liker
1.323
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Som @Snickers-is sa det, dette her var ment mest som humor, men også som jeg nevnte litt særiøst også, med tanke på den andre spørreundersøkelsen som hadde disse alternativene :
  • Jeg har aldri testet
  • Jeg har testet, men det ga null effekt
  • Jeg har testet og det var hørbart
Hvis denne undersøkelsen skulle gitt mening så burde det vært et punkt for "Jeg har testet og det var hørbart - i positiv forstand" og "Jeg har testet og det var hørbart - i negativ forstand". "det var hørbart" gir ikke grunnlag for en god undersøkelse, det gjør absolutt ikke min heller - det var det jeg ønsket å få frem.
Og for meg som ikke så humoren i dette fremsto det som idiotisk å opprette en parallell tråd med samme tema bare enda dårligere svaralternativer. Håper du tåler det HoJ :) Men for all del strøm er gøy og engasjerer mange. Ofte tiltakene som har minst å si som engasjerer bredest her inne. At du ønsker å markere noe med tråden gir mere mening.

Ser tråden har vendt over til at noen er såret eller tråkka på. Har lest igjennom alle innleggene uten å finne hvem dette kan være. Eneste jeg finner er mitt eget innlegg om at tråden er idiotisk som kanskje kan såre trådstarter:unsure: Flott medmenneskelig innlegg fra @Snickers-is over her uansett(y) God Påske!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Det var nok post 13 som først og fremst virket å ta denne tråden svært alvorlig.

Ellers interessant, som du nevner @Thomasd , at tiltak med begrenset effekt virker å engasjere så voldsomt. I blant virker viktig teknologi å havne i skyggen av marginale tweaks.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.525
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Det var nok post 13 som først og fremst virket å ta denne tråden svært alvorlig.

Ellers interessant, som du nevner @Thomasd , at tiltak med begrenset effekt virker å engasjere så voldsomt. I blant virker viktig teknologi å havne i skyggen av marginale tweaks.
Melder meg som skyldig der ja, men poenget var alt annet enn krenking som antydet. Jeg oppfattet det som et forsøk på å terpe og markere atter gang på trådstarters (med fleres) kjepphest om strømsrenseres dumskap.
Kanskje mangler jeg bare den form for humor 🤔
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.973
Antall liker
1.304
Sted
Nadadouro, Portugal
Tja, morsomt kanskje men når svarene man vil velge ikke er der hvem gidder se på dette? Tullete.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.980
Antall liker
22.115
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min beste erfaring med strørensere er den gang da «alle» skulle ha PS Audio (der er det firmaet igjen!) Noise Harvester men jeg sto over fordi jeg sparte til ny grammofon. Det var i 2006.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.464
Sted
Østfold
Jeg tror som sagt at det er langt mindre alvorlig sett fra pragmatikernes side. Synes @HoJ sitt skråblikk er en riktig finurlig måte å belyse en rekke aspekter i dette.

Samtidig har vi et lite knippe medlemmer som knapt kan kalles annet enn strømrensonanister, som til stadighet skal fordumme både vitenskap og fullstendig kaste alle logiske perspektiver på kritisk tenkning på båten. Litt a-la ekstreme "selvtenkere" som konsekvent skal stille spørsmål ved all etablert vitenskap som "helt opplagt er en konspirasjon" mens alle ideer de kan lese på et tilfeldig forum, totalt uten å være underbygget på en seriøs måte er naturligvis opplagt sanne.

Når disse menneskene gjerne vil diskutere i det uendelige, helst målrettet mot de som er sterkest faglig forankret, da oppnår vi raskt denne sterke polariseringen. De stiller med ubegrenset energi og forsøker alle muligheter for å finne en måte å dra med seg noen inn i en endeløs diskusjon. De formulerer seg på en bestemt polariserende måte slik at folk ikke får lov til å presentere et nyansert bilde, men må "velge pakke". Eksempelvis "hvis du mener innspilling av strømkabel ikke betyr noe for ytelsen mener du samtidig at uansett hva man dytter inn av strøm på en forsterkerkrets vil det ikke påvirke ytelsen". Feilen ligger selvsagt i at man legger til grunn at en hel haug med ting som verken er bevist eller sannsynlige er sanne fordi "det har jeg hørt" og "har ikke du hørt det betyr det at du ikke har gode nok ører/ikke bryr deg nok/ikke er opptatt av musikk/ikke har bra nok lyd" etc. Som sagt, grov polarisering.

Det @HoJ i stor grad setter fokus på er at selv alternativene i den andre tråden er bare enda et eksempel på denne polariseringen og hvordan diskusjonen hele tiden skal styres vekk fra fakta.

Kan hende denne tråden er en fin liten fot i bakken for mange.
 
Topp Bunn