Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.700
    Antall liker
    3.842
    Sted
    Sunnmøre
    Kanskje ikke alt er så rosenrødt mht den sterke moralen blant de ukrainske soldatene som vi har trodd?
    Her er vel sanninga alltid litt mellom.

    Overhøyrde ein (norsk) samtale mellom ein bekjend og to unge, ukrainske menn (openbert flyktningar til Noreg). Dei var openbert mot Putin og krigen, men såg mørkt på den ukrainske politikken om å nekta å fornya pass for å henta heim fleire årskull til verneplikt, og det at stadig større del av unge menn vert mobiliserte som soldatar.

    Det er fullstendig menneskeleg, tenkjer eg.

    Ein krig utan utsikter til stort anna enn å stabilisera frontlinjene og kanskje vinna tilbake ein landsby, må etter kvart bli problematisk for moralen. Same kor rettferdig forsvarskrig det er. Då er det ikkje så rart mange ukrainarar byrja ønskja at det berre skal ta slutt, nesten same korleis.

    Det interessante er på sett og vis at Zelenskij anerkjenner dette problemet offentleg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.528
    Sted
    Trondheim
    Deprimerende å sammenligne med WW2. Hvis England og Frankrike ikke hadde overholdt sine forpliktelser og erklært krig mot Tyskland, hadde Tyskland og Russland delt Polen seg imellom. Hva som hadde skjedd videre vet man jo ikke. Tyskland tapte fordi andre gikk "all in". De ville helt sikkert overtatt Østerrike og Tsjekkoslovakia fullstendig i neste runde.
    Vi er vel litt der nå. Ukraina taper fordi de som kunne stoppet det hele ikke tør, noe Putin helt sikkert har regnet med. Hva som skjer videre er vanskelig å forutsi.
    Enda mer deprimerende å se reportasjer fra Russland om hvor skrudd folk er der.
    "Russland angriper ingen, vi bare forsvarer oss."
    "Russiske soldater er humane og angriper ikke sivile mål"
    "Vi angrep ikke Finland i 1939, vi bare forsvarte oss mot finsk aggresjon"
    bla bla bla

    Og nesten litt morsomt: "Russland er et demokrati. Her kan alle si og gjøre hva de vil. Men nå kan jeg ikke si noe mer (for å ikke få problemer med politiet)..."
    NB: "for å ikke få problemer med politiet" blir ikke sagt, men er underforstått og helt tydelig det som menes.

    Og Putin kjører sitt løp med sin egen utgave av Hitlerjugend.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Lite nytt. Det står at det er fritt fram for russerne å drive etterretning mot Norge, og det gjør de i fullt monn, og vi lar dem holde på. Så hvis det en dag smeller skikkelig så vet de nøyaktig hvordan de kan lamme infrastrukturen vår. De vet også veldig mye om hver enkelt nordmann, personopplysninger som de kan presse folk med, når det måtte være behov for det. Russerne kommer ikke, de er her allerede. Så kan man naturligvis lure på hva som foregår i holdene til storting, regjering og forsvar. Sikkert mye av det samme som før 09.04.1940. Men da kom det jo umotiverte engelskmenn for å hjelpe oss, helt til de fikk viktigere ting å tenke på.

    Og så står det hva Robert Berg fikk å spise da han var fange i Russland. Til frokost fikk han grøt. Til lunsj var det potet, kål og noe som lignet kylling. Senere fikk han suppe og til kveldsmat en blanding av grøten og potetene fra tidligere på dagen.

    Pkt 1. Han heter Frode. Lett å bomme så ikke ta det som kritikk. Kun ment som saksopplysning.

    Pkt 2. Har bodd på hotell i "The Evil Empire" og frokosten der var i samme stil, så jeg tror ikke maten var slik for å være jævlig med fangene. Vi fikk flytende havregrøt og speilegg uten brødskive under!!??? Andre steder andre skikker.

    Pkt 3. Har hørt på foredrag av Frode Berg i regi av vår lokale NROF avdeling og det var meget interessant selv om det etterlot muligens flere spørsmål enn det gav svar. I seg selv ganske interessant faktisk, spesiellt om man har hatt tideligere erfaringer med "De Mørke Tjenester".

    Pkt 4. Kontakt din lokale NROF avdeling, bibliotek eller museum som kan ha en møtesal og be dem arrangere en foredragskveld med Frode. Tror ikke tilhørerne vil bli skuffet. Han har også tidligere vært sør i landet og fortalt om sine erfaringer, Gjøvik i regi av NROF Vest Oppland. Og for øvrig er Frode en meget hyggelig og omgjengelig mann.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som kjent er ikke kremlologi en eksakt vitenskap, men dette er uvanlig interessant. Den lojale noksagten shoigu ble flyttet fra forsvarsminister til nasjonal sikkerhetsrådgiver. Da var spørsmålet hva som ville skje med ultra-hauken patrushev, vanligvis ansett som #2 i maktstrukturen etter putin selv. Vise-president? Statsminister? Men neida, han ble i stedet utnevnt til presidentens rådgiver for skipsbygging.

    1716024863556.png

    Det minner meg om den gangen jeg overhørte en litt irritert ordfører Marvin Wiseth forklare det unge og overambisiøse bystyremedlemmet Børge Brende at om han fortsatte slik ville han bli oppnevnt til nytt medlem av bystyrekomitéen for elvegraving, hvis eneste arbeidsoppgave var å møtes en gang i året for å konstatere at Nidelven heller ikke i det siste året har gravd nevneverdig i svingene. Et stykke fra maktens kjerne, med andre ord.

    Mer operativt er muskovittenes «offensiv» i retning av Kharkiv og Sumy meningsløs nedslakting. De har på en eller annen måte greid å samle 50000 tvangsrekrutterte for nye kjøttbølger, men de mister nesten 2000 mann om dagen nå. Med den farten er «offensiven» oppbrukt før Sankthans.

    Eneste grunn til at de i det hele tatt kunne forsøke var ukrainsk ammunisjonsmangel på grunn av at putin-fløyen i den amerikanske kongressen trenerte støtte. Nå er det problemet løst, og ukrainsk artilleri klager ikke lenger over ammunisjonsmangel, men det er vel for mye forlangt at putin skal innrømme idiotiet og avlyse «offensiven» av hensyn til egne soldaters liv. Og da blir det turkey shoot i stedet.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Bare så synd at ondskapen slår tilbake rundt neste sving. Russifiseringsloven blir banket igjennom.

    De nye lovene er første steg på veien for å hindre at folkets stemmer blir gyldig ved kommende valg. Nå kan uavhengige valgobservatører bli hindret i å overvåke valget til høsten, fordi dem er stemplet som utenlanske agenter. Etter at Putins menn stjeler valget er det fritt frem for å gjøre Georgia til et nytt Belarus, steg for steg.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.464
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Bergen
    Her skal det følges nøye med
    Hva er det med oss som tillater alt slikt dikt og forbainna løgn fra russerne?
    Hiv ut alle russere fra Norge og steng grensa

    Støre et al skal vel nok en gang følge nøye med, men jeg lar meg gjerne skuffe på akkurat det punktet
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.280
    Her er vel sanninga alltid litt mellom.

    Overhøyrde ein (norsk) samtale mellom ein bekjend og to unge, ukrainske menn (openbert flyktningar til Noreg). Dei var openbert mot Putin og krigen, men såg mørkt på den ukrainske politikken om å nekta å fornya pass for å henta heim fleire årskull til verneplikt, og det at stadig større del av unge menn vert mobiliserte som soldatar.

    Det er fullstendig menneskeleg, tenkjer eg.

    Ein krig utan utsikter til stort anna enn å stabilisera frontlinjene og kanskje vinna tilbake ein landsby, må etter kvart bli problematisk for moralen. Same kor rettferdig forsvarskrig det er. Då er det ikkje så rart mange ukrainarar byrja ønskja at det berre skal ta slutt, nesten same korleis.

    Det interessante er på sett og vis at Zelenskij anerkjenner dette problemet offentleg.
    Fra folk jeg kjenner som har besøkt fronten så er det to ting som har påvirket moralen negativt.

    1. Generell slitasje og mangel på rotasjon og R&R. Mange har vært mer eller mindre i kontinuerlige kamper i over to år.

    2. Mangel på vestlig støtte av det de trenger når de trenger og trengte det. Spesielt Moskva-Marjorie et als blokkering av amerikansk våpenstøtte i et halvår og generelt en fortsatt vestlig retorikk om å «støtte Ukraina så lenge det trengs» og ikke «støtte Ukraina så de kan vinne så snart som mulig».

    Alle ukrainere jeg kjenner ser seg selv som vel så europeiske som polakker eller portugisere, og at de dermed ikke bare kjemper og dør for Ukraina men Europa.

    De kan ikke si det offentlig, men jeg tror mange ukrainere og spesielt de som har kjempet på den fronten, vil være villig til å gi opp de deler av Donbas-bandittreiret russerne har okkupert siden 2014.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    978
    Jeg skulle også ønske at Ukraina kunne vinne så snart som mulig men ikke så lett å se hvordan det skal skje. Gi opp Donbas kan vel være en mulighet for fred ei stund men Russland har resurser til å plage Ukraina i lang tid tror jeg.Tror ikke de bare trekker seg ut og gir opp.
    Til høsten kan forhåpentligvis F16 tas i bruk og styrke luftrommet men noen eksperter sier det ikke vil påvirke krigen i noe særlig grad. Så hva skal man tro nå.?
    Pesimist.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.280
    Forøvrig, i dag er det 80 år siden Stalin beordret deportasjonen av nærmere to hundre tusener Krym-tartarer til ymse gulag.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    2. Mangel på vestlig støtte av det de trenger når de trenger og trengte det. Spesielt Moskva-Marjorie et als blokkering av amerikansk våpenstøtte i et halvår og generelt en fortsatt vestlig retorikk om å «støtte Ukraina så lenge det trengs» og ikke «støtte Ukraina så de kan vinne så snart som mulig».
    Klart ikke Ukraina kan vinne så snart som mulig, når ingen vestlige toppolitikere har tatt ordene i sin munn at russland må tape krigen så snart som mulig.
    At begge parter eventuelt skulle gå ut som vinnere i krigen er bare retorisk lek med ord.

    Det er investert enormt mye i denne krigen, fra begge parter. Vesten har kjørt seg fast i ei hengemyr med store løfter og nærmest gitt en garanti for at Ukraina skal forbli et fritt og selvstendig land.

    Jeg har tidligere referet til en mann av få ord, en tenker, en mann som kjenner russland godt. Han sa til meg på et tidlig tidspunkt at Nato etterhvert kom til å bli en direkte part i krigen. Som det ser ut for meg nå, rykker denne dagen nærmere.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.048
    Antall liker
    2.354
    Gang på gang viser UKR at de er i stand til å slå ut russiske antiluftsystemer direkte med missiler. Som nettopp disse systemene skal være beregnet i mot. Overraskende i starten dette.

    S - 400 skal jo være russernes mest moderne og viser seg nok en gang å være et svært overvurdert våpensystem - av vesten. Kvaliteten/treningsnivå på operatørene spiller også inn. Og russisk taktikk samt en meget sentralisert kommandostruktur. Dette parret mot UKR som scorer høyere på alt.

    Men jeg tror nok ikke Tyrkia er så overvettes fornøyd med sin anskaffelse av S - 400 som de gjorde for noen år tilbake.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.817
    Antall liker
    725
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Klart ikke Ukraina kan vinne så snart som mulig, når ingen vestlige toppolitikere har tatt ordene i sin munn at russland må tape krigen så snart som mulig.
    At begge parter eventuelt skulle gå ut som vinnere i krigen er bare retorisk lek med ord.

    Det er investert enormt mye i denne krigen, fra begge parter. Vesten har kjørt seg fast i ei hengemyr med store løfter og nærmest gitt en garanti for at Ukraina skal forbli et fritt og selvstendig land.

    Jeg har tidligere referet til en mann av få ord, en tenker, en mann som kjenner russland godt. Han sa til meg på et tidlig tidspunkt at Nato etterhvert kom til å bli en direkte part i krigen. Som det ser ut for meg nå, rykker denne dagen nærmere.
    Det har jeg uttrykt som en selvfølge. Verden kan ikke fortsette å krige. Men sånn er menneskene. Menneskets mentalitet, dårlige sider: ," Det jeg sier er rett og de med andre meninger er ikke mennesker"...dermed blir det krig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gang på gang viser UKR at de er i stand til å slå ut russiske antiluftsystemer direkte med missiler. Som nettopp disse systemene skal være beregnet i mot. Overraskende i starten dette.

    S - 400 skal jo være russernes mest moderne og viser seg nok en gang å være et svært overvurdert våpensystem - av vesten. Kvaliteten/treningsnivå på operatørene spiller også inn. Og russisk taktikk samt en meget sentralisert kommandostruktur. Dette parret mot UKR som scorer høyere på alt.

    Men jeg tror nok ikke Tyrkia er så overvettes fornøyd med sin anskaffelse av S - 400 som de gjorde for noen år tilbake.
    Den anskaffelsen kan være det teiteste våpenkjøp noensinne. Det førte til at Tyrkia ble kastet ut av F-35-programmet og måtte holde det svenske NATO-medlemskapet som gissel for få få kjøpe F-16 i stedet. Så viser rakettbatteriene seg å være kalkuner som ikke engang er i stand til å beskytte seg selv mot et moderne trusselbilde.

    Jeg er nok også enig i at denne Kharkiv-offensiven ikke er spesielt farlig i den store sammenhengen. Det er noen mindre taktiske fremrykninger til forferdelige kostnader, men putin oppnådde ingen av målene han hadde satt før «seiersdagen» 9 mai. Nå som ammunisjonstørken er over for denne gangen vil tapene av infanteri bare øke. Panser har de knapt noe igjen av. Samtidig har Ukraina nøytralisert svartehavsflåten og luftvernet rundt midlertidig okkuperte Krym, noe som gjør situasjonen der stadig mer uholdbar.

    Jeg tenker at putin vil holde det gående til han ser utfallet av det amerikanske presidentvalget. Om det blir Trump vil han forsøke å gjøre «a wonderful deal», type å få fritt frem for folkemordoperasjonen sin i Ukraina mot å gi byggetillatelse for et Trump-brandet hotell i moskva. Om det derimot blir gjenvalg av Biden må han se etter nødutgangen. Han vil ikke greie fire år til av dette.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Om det blir Trump vil han forsøke å gjøre «a wonderful deal», type å få fritt frem for folkemordoperasjonen sin i Ukraina mot å gi byggetillatelse for et Trump-brandet hotell i moskva.
    Hva med en storslått golfbane på Krym? :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.280
    IMG_5267.jpeg

    Bladde litt i den siste boken til Professor Glenn Diesen, men halve ingressen var mer enn nok til at jeg ikke så noen grunn til å bruke mer av tid, og i alle fall ikke penger.

    Makan til kolportering av russisk propaganda, banal Mearsheimersk klinkekuleteori og manglende statsvitenskapelig begrunnet lesing av politisk historie, i salig blanding. Og det av en norsk professor i statsvitenskap?

    Det skal være høyt under det akademiske tak, det er ikke det, men litt usikker nå om de faktisk har noe tak der på universitetet i Snuskerud, eller hva det nå heter.

    PS litt artig at da jeg slo opp Glenn Diesen på Wikipedia så var første anbefalte relaterte artikkel for videre lesing en lenke til siden om Treholt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.573
    Antall liker
    8.253
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 1025652

    Bladde litt i den siste boken til Professor Glenn Diesen, men halve ingressen var mer enn nok til at jeg ikke så noen grunn til å bruke mer av tid, og i alle fall ikke penger.

    Makan til kolportering av russisk propaganda, banal Mearsheimersk klinkekuleteori og manglende statsvitenskapelig begrunnet lesing av politisk historie, i salig blanding. Og det av en norsk professor i statsvitenskap?

    Det skal være høyt under det akademiske tak, det er ikke det, men litt usikker nå om de faktisk har noe tak der på universitetet i Snuskerud, eller hva det nå heter.

    PS litt artig at da jeg slo opp Glenn Diesen på Wikipedia så var første anbefalte relaterte artikkel for videre lesing en lenke til siden om Treholt.
    Han er en hyppig bidragsyter til steigan.no er innom der nå og da for å se hva den klikken tenker.
    Rette uttrykket er ikke høyt under taket, men heller at der kryper kjeller menneskene fram fra sine mørke hull.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.084
    Antall liker
    22.328
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mossad. Jeg setter en tier på Mossad.

    Edit: Lave odds skjønner jeg, Espen R. Tviler dog på at amerikanerne er direkte involvert.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.048
    Antall liker
    2.354
    …men dem får nå skylda, åkke som

    Tåpelig. Hvis ikke USA vil selge helikoptre til Iran, så får presteregimet heller kjøpe koptre fra russland eller nord-korea :)
    Å fly maskiner på "overtid" ift vedlikehold og/eller benytter piratdeler er en kjent oppskrift på katastrofe innen luftfart.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å fly maskiner på "overtid" ift vedlikehold og/eller benytter piratdeler er en kjent oppskrift på katastrofe innen luftfart.
    Å fly helikopter over ulendt terreng i tett tåke, null sikt og generelt dårlig vær er heller ingen suksessoppskrift. Vanskelig å skylde på andre for at man fløy VIP-transport i forhold man ikke hadde forutsetninger for å takle. De får evt skylde på Allah’en sin.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Den enkelte pilots forutsettninger har liten betydning. Her er det meste overlatt til Allah!
    Han "der oppe" var nok misfornøyd med den jobben presidenten gjorde.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Den enkelte pilots forutsettninger har liten betydning. Her er det meste overlatt til Allah!
    Han "der oppe" var nok misfornøyd med den jobben presidenten gjorde.
    …tror nok heller det er payback time fra den tiden presidenten satt i firemanns-rådet og som avgjorde hvem som skulle få leve og hvem som skulle dø for diverse synder begått.

    f eks disse to tenåringene hvor forbrytelsen var at dem var glade i hverandre.
    IMG_2723.jpeg
    Rettferdigheten skje fyldes, er det ikke det dem sier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den enkelte pilots forutsettninger har liten betydning. Her er det meste overlatt til Allah!
    Han "der oppe" var nok misfornøyd med den jobben presidenten gjorde.
    Ja, jeg forstår ikke hvorfor de forsøker å skylde på USA og sanksjonene. Det er jo blasfemi. Heng dem!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn