Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.509
    Antall liker
    11.517
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Edit: Mye frem og tilbake.

    Kan være S-300/S-400 missil, eller en russisk FAB bombe som har falt av et fly

    Ut fra det jeg har forstått er det mye russisk manipulasjon i media nå. At det var Ukraina som sto bak denne, mens det egentlig var et russisk selvmål er det ene. Den "ukrainske" spesialkommandoen Denys Yaroslavskyi som "tilfeldigvis" alltid er der det skjer, alltid snakker ned ukrainsk forsvar og alltid klandrer Zelensky er den andre store kampanjen for øyeblikket. Nå er han på fronten nord for Kharkiv og kommer med samme regla. Blitt intervjuet av BBC og greier. Litt pussig med en ukrainsk spasialsoldat som villig vekk avslører hvordan det angivelig står til med ukrainske forsvarstillinger.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Portugal

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra det jeg har forstått er det mye russisk manipulasjon i media nå. At det var Ukraina som sto bak denne, mens det egentlig var et russisk selvmål er det ene. Den "ukrainske" spesialkommandoen Denys Yaroslavskyi som "tilfeldigvis" alltid er der det skjer, alltid snakker ned ukrainsk forsvar og alltid klandrer Zelensky er den andre store kampanjen for øyeblikket. Nå er han på fronten nord for Kharkiv og kommer med samme regla. Blitt intervjuet av BBC og greier. Litt pussig med en ukrainsk spasialsoldat som villig vekk avslører hvordan det angivelig står til med ukrainske forsvarstillinger.
    Om noen tror konfliktene mellom pro-palestinske og pro-israelske studenter i USA foregår uten litt "hjelp" utenfra har jeg en pent brukt bro til salgs. Jeg fikk en mail fra MIT i dag om at campus police hadde ryddet en teltleir av demonstranter etter at mange mindreårige uten noen tilknytning til universitetet hadde blitt rekruttert dit via kampanjer i sosiale medier. Selvfølgelig kommer putin & co til å dra på alt de kan utover i året. Tross alt, den eneste sjansen hans til å påberope seg noen slags "seier" i Ukraina går via Donald Trump og presidentvalget til høsten. Alle konflikter det kan fyres opp under vil bli fyrt opp under.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.048
    Antall liker
    2.354
    Back to the eighties.... . En norsk Los hadde tatt feil av døra til toalettet ,som lå i bakkant av broa, på et sovjetisk lasteskip. Da kom han inn i et rom hvor det satt flere operatører bak noe mystiske teknisk utseende konsoller. "Antenneskogen" på enkelt russiske trålere var jo et kjent fenomen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.713
    Sted
    Liten by

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.464
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Bergen
    Viktigere å bruke tid på tingretter, politilokasjoner, tiltok og annet ræl
    Brød&sirkus = «alle» fornøyd
    sikkerhet og forsvar, krig og fred å sånn = gamle menns sysler, og de er jo fossiler uten peiling
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.657
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Naiviteten og motviljen mot å faktisk gjøre noe er noenganger helt på toppnivå i Norge! Vi er blandt de beste der...

    Da har vi noe å skryte av i alle fall; ellers ville det jo bare være til å grine av.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.713
    Sted
    Liten by
    Da har vi noe å skryte av i alle fall; ellers ville det jo bare være til å grine av.
    Altså...jeg skjønner jo at det skjer mye på toppen og at det er lite av det som drypper nedover, men jeg savner konkrete beviser på at vi tar dette alvorlig nok og at de som styrer faktisk skjønner alvoret av det vi ser nå. Mulig jeg er for naiv selv?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.657
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke vet jeg, men da er vi i så fall to om naiviteten. Den tilsynelatende maktesløsheten er helt uforståelig for min del.

    Edit: hvis det var en tid for å sette ned foten så må det vel være nå, etter at Sverige og Finland ble med i NATO. Og aldri har russen hatt mindre slagkraft og kapasitet til å true vår nasjonale sikkerhet rent fysisk. Men kanskje er de for redde, eller kanskje har de en drøm om at vi kan være fredsforhandlere her også og ser en fremtid der vi og den mannevonde bjørnen lever i fred og fordragelighet? Vettafaen jeg, men noe må jo stikke under den ekstreme tafattheten.

    For min del synes jeg vi skulle stenge havner og grenser for alle russere som ikke er etablerte opposisjonelle, utvise ditto, stenge territorialfarvannet for all russisk trafikk, ekspropriere alle russisk-eide eiendommer innen 10 mil av enhver installasjon som på noen som helst måte har en militær tilknytning og innen 9.998 mil av enhver installasjon eller bygning som inneholder samfunnskritisk infrastruktur, samt nekte alle med russisk pass å handle eiendom fra gitt dato.

    Men det er nå meg.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.464
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Bergen
    Denne er helt «glimrende»
    Skal vi se, russisk kvinne med aksjemajoritet på en eiendom der det knapt er lov til å fise? Jada jada
    Tenker det blir en gøy diskusjon med Lavrov eller Xi vedrørende eierskap til eiendommen vs eiendommen til AS
    Tipper det norske rettssystemet støtta av et norsk KV fartøy i fjorden gjør disse gutta livredd der de bygger ny infrastruktur på Svalbard for å understøtte sin nye antiliberale verdensorden
    Det blir greier det
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.464
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Bergen
    Interessant dokumentar på Kunnskapskanalen om russerne, Stalin og WW2
    =
    utroligt likt det putler holder på med
    putler behøver ikke lete langt etter lærebøker og inspirasjon
    For de som kan sin historie er det vel ikke mye nytt, men likefullt greit med oppfriskning
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.362
    Antall liker
    3.609
    Torget vurderinger
    4
    jaja sån ordner man seg

    Marijn MarkusMarijn Markus• 2nd• 2ndAI Lead | Managing Data Scientist | Public SpeakerAI Lead | Managing Data Scientist | Public Speaker
    14h • Edited • 14 hours ago

    Follow
    📈 These #EU countries export 𝐦𝐨𝐫𝐞 to Russia since its invasion of #Ukraine - they do so through proxies like Kyrgyzstan.

    Devastating. The #EU either doesn't believe it's in a war for its survival or doesn't care and sees it as an opportunity for some quick profits. Right now it's mostly at Ukraine's expense, but the price will keep going up.

    🚨 There's now 13 EU sanctions packages on Russia and this is the reality.
    Russia's invasion of Ukraine has shone a light on how the EU works and it is bad.

    The EU doesn't need grand visions for the #future - it needs people who make it transparent and accountable, here and now.

    We have a German Kanzler in total denial 🙄
    And a French president largely talking the talk but still not walking the walk.

    ❗ Hint: exports to Kyrgyzstan are proxy exports to russia.

    A tiny landlocked Central Asian country of 7 million has no need for such sudden spikes in exports, like large volumes of electrical machinery.
    But Moscow has a need.

    🛠 They need the machinery for war.
    To build tanks, jets and the cruise missiles that blow up innocent civilians.

    These exports fuel the biggest war in #Europe since World War Two.

    A war we, through our own greed, are enabling.

    Image preview
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Men Ukrainas «losses» er stadig mere landområder. Ukrainas nest største by Kaharkiv kan falle i løpet av sommeren. Sett i bakspeilet er vestens prioteringer halvveis idioti. Jeg er helt sikker på at på et tidspunkt vil vesten forsyne Ukraina med langrekkene missiler hvor hensikten er å slå ut den russiske krigsmaskinen på genuint russisk territorie, altså de områder som hittil har vært forbudt.

    Vestens strategi mht til russlands krigføring i Ukraina er like idiotisk som myndighetenes «krigføring» mot gjengkriminaliteten her hjemme, især Oslo: først må det bli riktig ille, så iverksetter man panikktiltak for å få bukt med problemet, og det selv om alle i lang tid har visst hva av problemer som vil komme rundt neste sving.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    Huff Espen nå altså nærmer du deg ren rasisme når du snakker slik om kriminaliteten her hjemme!
    Og det er jo slett ikke "alle" som har visst hvilke problemer som venter rundt neste sving! CIH er da
    slett ikke "alle"!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Huff Espen nå altså nærmer du deg ren rasisme når du snakker slik om kriminaliteten her hjemme!
    Og det er jo slett ikke "alle" som har visst hvilke problemer som venter rundt neste sving! CIH er da
    slett ikke "alle"!
    Kan jo ikke snakke om rasisme når jeg er helt uvitende om hvem som står bak den organiserte kriminaliteten, det er jo tabu å stigmatisere enkelte befolkningsgrupper, derfor lever jeg i total uvitenhet om hudfarge og etnisk tilhørighet 😁
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men Ukrainas «losses» er stadig mere landområder. Ukrainas nest største by Kaharkiv kan falle i løpet av sommeren. Sett i bakspeilet er vestens prioteringer halvveis idioti. Jeg er helt sikker på at på et tidspunkt vil vesten forsyne Ukraina med langrekkene missiler hvor hensikten er å slå ut den russiske krigsmaskinen på genuint russisk territorie, altså de områder som hittil har vært forbudt.
    Enig i konklusjonen, men at muskovittene kan rasere og innta Kharkiv før sommeren tror jeg ikke på. Den evnen har de ikke, men de er fullt i stand til å gjøre livet surt for innbyggerne der ved stadig terrorbombing og andre krigsforbrytelser.

    Vesten har respondert for langsomt og for svakt. Det grelleste eksemplet var den første tyske støtten, hvor de kunne strekke seg til å sende noen hjelmer og litt plaster. Absolutt ingen ting som kunne lage høye smell, for ikke å «provosere» putin og «eskalere» konflikten. Det er hva han og nettrollene hans regnet med.

    Som tidligere nevnt er oppskriften på å tape en krig «for lite, og for sent».
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.701
    Antall liker
    3.842
    Sted
    Sunnmøre

    Eg veit ikkje noko om bakgrunnen, men for å parafrasera Færseth på Fæjs: Det kjem til å koma eit massivt trøkk for å gje Ukraina skulda.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.627
    Antall liker
    7.282
    Slovakisk media melder det var en lokal fyr i 70-årene med våpentillatelse som skjøt. Vi får vel snart vite mer.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    2.085
    Torget vurderinger
    8
    Huff Espen nå altså nærmer du deg ren rasisme når du snakker slik om kriminaliteten her hjemme!
    Og det er jo slett ikke "alle" som har visst hvilke problemer som venter rundt neste sving! CIH er da
    slett ikke "alle"!
    Rasisme ???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.816
    Antall liker
    35.922
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gir ikke mye mening når de først har greid å få valgt en putin-vennlig statsminister. Andre steder beskrives attentatmannen som «progressiv», «liberal» og tilhenger av opposisjonspartiet Progressive Slovakia. Han kan ha satt i gang en litt ubehagelig kjedereaksjon her. Vi får se, txitter er ihvertfall fullt av krav om at det må slås hardt ned på slike «venstreorienterte terrorister».
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.010
    Antall liker
    1.336
    Torget vurderinger
    2
    De er allerede i gang med å oppklare attentatet i kommentarfeltet på Nettavisen

    Eg veit ikkje noko om bakgrunnen, men for å parafrasera Færseth på Fæjs: Det kjem til å koma eit massivt trøkk for å gje Ukraina skulda.
    Bare noen minutter etter at nyheten kom, så hadde kommentarfeltet i Nettavisen begynt å jobbe med etterforskningen

    etterforskere.jpg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.464
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Bergen
    Interessant på dagens Context BBC
    Gjennomgang av verdens nyheter som sees i sammenheng med henvisning til Ukraina krigen og til en viss del også Gaza
    Mykje interessant som ikke kommer lett til overflaten i Norge
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Nå snakkes det stadig mer om det vi helst ikke vil høre. Både Palle Ydstebø og Tormod Heier sier at Ukraina nå vil ha mer enn nok med å forsvare det landet de har igjen og at russerne nok til syvende og sist vil beholde det dem har tilranet seg.

    Hvis noe annet skulle skje må Ukraina få mye mer våpen fra europa og USA og det vil ta mange år å gjenvinne tapt land.

    Kjøttvekta rår. Til tross for dårlig moral og drukkenskap blant de russiske soldatene, så rykker dem frem på slagmarken. Den sterkeste og den som utøver mest brutalitet kan vinne frem. Dessverre.

    Zelenskyj har noen svært vanskelige dager nå, ingen tvil om det.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    2.729
    Skulle ønske å kunne fått tatt del i Stoltenbergs innerste tanker om ukraina-krigen, det som aldri kan sies i offentligheten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn