Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Det brant i Rendsburg i går, i et industrianlegg rett under den lange jernanebrua som er eneste elektrifiserte linje til Skandinavia og helt kritisk for all jernbanetrafikk fra kontinentet. Heldigvis er skadene på brua langt mindre enn opprinnelig fryktet da det brant som verst, men kan knapt se at det er kommentert noe sted i Norge.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    Folk skjønner ikke rekkevidden av slikt. Hele Europa er smekkfullt av lett angripelige infrastrukturmål. Mange av de er kritiske knutepunkter. I "åpenhetens navn" er mye lett tilgjengelig og info er lett å skaffe. Jernbane, veinett, vann/strømforsyning etc. - ripe & ready.

    Litt OT men uansett; Kina's etterretning og kartlegging er heller ingen spøk- Langsiktig men grundig og kan benyttes til balletak på nasjoner før en vet ordet av det. Der hvor russerne er åpenbare og brutale er våre venner fra øst listige og langt smartere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tyskland er stapp fullt av USSR sympatisører med fyrstikker og det som verre er. Men det snodigste er at jeg ikke har sett det omtalt noe sted i norsk presse, til tross for at det i verste fall kunne hatt betydelige konsekvenser for oss. Det styrker inntrykket av at vi er søvngjengere.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.786
    Sted
    Bergen

    Det brant i Rendsburg i går, i et industrianlegg rett under den lange jernanebrua som er eneste elektrifiserte linje til Skandinavia og helt kritisk for all jernbanetrafikk fra kontinentet. Heldigvis er skadene på brua langt mindre enn opprinnelig fryktet da det brant som verst, men kan knapt se at det er kommentert noe sted i Norge.
    Just presis
    Og siden pressen ikke dekker dette får man ikke opp årvåkenheten, ei heller mobilisert aktiv motstand mot russerne
    Folk skjønner det nok dersom de blir informert når ting skjer
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.065
    Antall liker
    11.512
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I nokså mange år har jeg sett med skepsis på teknologiutviklingen, og hvor sårbar vi faktisk er i Norge... feks er omtrent alt vi kan ta i nå basert på internett... hvis nettet rammes får du knapt kjøpt en potet i butikken, ikke sett nyheter på TV eller aviser.. det omtrent verste er at informasjon om kabel og fibertraseer er langt på vei åpne for hvermansen, og såvidt jeg vet er det faktisk svært dårlig med reserveløsinger, særlig på komm.sida, da "det er for dyrt"....
    samme med strøm, - uten strøm funker ingenting nå til dags...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.928
    Antall liker
    5.607
    Sted
    Holmestrand
    De fleste reagerer nok på samme måte, men jeg tror @erato har rett.
    Skal man ha diplomatiske forbindelser så er det nok visse regler som må følges.
    Spesielt av oss som vil være siviliserte.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan man ha en ambassade i et land der man anser lederen som illegitim? Man kan vel ikke både ha og ikke ha diplomatiske relasjoner.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    De fleste reagerer nok på samme måte, men jeg tror @erato har rett.
    Skal man ha diplomatiske forbindelser så er det nok visse regler som må følges.
    Spesielt av oss som vil være siviliserte.
    Sivilisert? Regler? Ser du på disse landene som usiviliserte?

    Tyskland, Estland, Latvia og Litauen har avklart at de ikke vil være til stede under Putins seremoni i Kreml.

    Canada og Storbritannia vil ikke være representert, og EU har bekreftet at deres Moskva-ambassadør heller ikke vil delta på seremonien.

    Det er jo en helt tanketom avgjørelse av UD å delta.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Kan vi ikke sende Mona Osman?
    Kanskje hun kunne fått en selfie med Putler også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    Kan man ha en ambassade i et land der man anser lederen som illegitim? Man kan vel ikke både ha og ikke ha diplomatiske relasjoner.
    Eg har forstått det slik at Noreg grovt ikkje vurderer legitimiteten til styresett i statar, men forheld seg til det som reelt sett er statsleiinga. Eg er ikkje ein kløppar i protokoll, men eg trur det er vanleg å evakuera ambassaden i tilfelle krig med landet.

    Ingen regel utan unnatak, sjølvsagt, og ein kan sjølvsagt spørja seg kva poenget er med ambassadar når vi har Twitter. Men det å ha etablerte strukturar for mellomstatleg kontakt trur eg er klokt, også med batshit-crazy regime.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400

    Det brant i Rendsburg i går, i et industrianlegg rett under den lange jernanebrua som er eneste elektrifiserte linje til Skandinavia og helt kritisk for all jernbanetrafikk fra kontinentet. Heldigvis er skadene på brua langt mindre enn opprinnelig fryktet da det brant som verst, men kan knapt se at det er kommentert noe sted i Norge.
    Dette er vel omtrent like tilfeldig som sabotasjeaksjonene mot Ofotbanen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.076
    Antall liker
    6.400
    Hybridkrigen tar seg opp.

    Etterforsker togavsporinger som mulige sabotasjeaksjoner – NRK Troms og Finnmark

    Advarsler over hele Europa
    Financial Times har snakket med britiske, tyske og svenske etterretningstjenester, som bekrefter et felles bilde over hele Europa.

    22. april varslet den tyske Etteretningstjenesten at de trengte økte ressurser og fullmakter for å overvåke finansstrømmene etter økende bekymring for potensiell russisk finansiering av regionale høyreekstreme partier i forkant av parlamentsvalget til Europa.

    – Jeg håper å få utvidede fullmakter til å overvåke den økonomiske utviklingen, sa den tyske etterretningssjefen Thomas Haldenwang på en pressekonferanse ifølge Reuters.

    I mars ble det kjent at et russisk nettverk hadde betalt europeiske politikere i Tyskland, Frankrike, Polen, Belgia, Nederland og Ungarn, via medienettstedet Voice of Europe, for å påvirke det kommende valget til EU-parlamentet.

    Den tyske avisen Der Spiegel rapporterte at tsjekkiske myndigheter mener pengene enten ble overlevert kontant på hemmelige møter i Praha eller gjennom kryptovalutabørser.

    Andre hendelser:

    Dette kommer i tillegg til at PST fredag bekreftet til NRK at også de mener Russland kan være i ferd med å forberede sabotasje mot kritisk infrastruktur i Norge.

    – Vi ser at noe av hensikten til Russland kan være å forberede sabotasjehandling. De opererer i hele distriktet og flytter seg rundt, sa sjef for PST Vest, Torgils Lutro til NRK før helgen.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    2
    7. mai 2024 kl. 13:34 Skal ha avslørt agentar

    Den ukrainske tryggingstenesta SBU hevdar dei har rulla opp eit russisk agentnettverk som planla attentat på ukrainske leiarar.


    Blant dei nettverket skal ha hatt planar om å drepe, er president Volodymyr Zelenskyj.

    Agentane skal ha vore medlemmer av den statlege vakttenesta, melder SBU på Telegram.

    Agentane skal ha forsøkt å rekruttere soldatar til å drepe presidenten.

    – SBU har hindra planar om å eliminere Ukrainas president og medlemmer av den øvste leiarskapen innanfor politikk og forsvar, skriv dei.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.928
    Antall liker
    5.607
    Sted
    Holmestrand
    Sivilisert? Regler? Ser du på disse landene som usiviliserte?

    Tyskland, Estland, Latvia og Litauen har avklart at de ikke vil være til stede under Putins seremoni i Kreml.

    Canada og Storbritannia vil ikke være representert, og EU har bekreftet at deres Moskva-ambassadør heller ikke vil delta på seremonien.

    Det er jo en helt tanketom avgjørelse av UD å delta.
    Ja, jeg regner oss (dvs Norge) som en del av den sivilisert verden, sammen med andre land som ikke angriper naboer under dekke av merkelige påskudd.
    Personlig hadde jeg nok helst sett at vi hadde holdt oss borte,
    men jeg ser ikke bort i fra at UD har mer kontroll på diplomatisk protokoll
    og etikette enn det jeg og alle andre drosjesjåfører har.
    Jeg er nemlig ikke privatpraktiserende diplomat.
    Men tillater meg som mange andre å bli overrasket over at Norge deltar med ambassadør.
    ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det sies uoffisielt at den SU 34 som styrtet uten at Ukraina har bekreftet at de skjøt den ned, hadde feil på begge motorene. Om dette stemmer er det godt nytt. Russerne presser materiellet for hardt.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.786
    Sted
    Bergen
    Tror "eksperten" må være både naiv og i overkant optimistisk.
    Tja,
    les det siste punktet i VG artikkelen. Der tipper jeg vi alle er helt enig:
    • Russland vil bestemme sin egen skjebne
    Jammen gjør de ikke det.. ved å angripe ukraina har de bestemt sin egen skjebne: I krig med hele vesten noe de kommer til å betale for i laaaaang tid på alle mulige måter. Og skulle de prøve seg med handling bak truslene sine så blir de til gjødsel på eget land. Dog kanskje litt selvlysende

    Så her er det bare for politikerne og svare opp til russerne. Rimelig enkelt, og da bør man sjølsagt ikke stille på sermonier
    Men altså Ap, Sp og litt rødt.. det er så søtt så
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    2
    Det er en glassklar krigsforbrytelse å tvangsutskrive befolkningen i midlertidig okkuperte områder som kanonføde i okkupantens tjeneste. Noen ganger kommer karma fortere enn andre ganger.
    Vis vedlegget 1022042
    Å bruke personer fra okkuperte områder i krig mot eget land er en krigsforbrytelse i seg selv. Akkurat her var det en slags karma.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.447
    Sted
    Trondheim
    Facebook flommer nå over med innlegg om hvor flott det er i Russland, og hvor supre russiske våpen er. Så langt masse innlegg om hvor overlegne Sukoi-flyene er, om hvordan Armata er langt mer avansert enn noe vesten kan produsere og nå sist hvor fantastisk den nye Belgorod-klasse ubåten er. Det triste er at mange vil sikkert tro på det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.950
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt rart, fordi jeg ser lite av dette. Det har litt med hvem og hva en ellers følger og hvilke media en ellers leser.

    Det er det skumle med sosiale medier for samfunnet i disse dager - algoritmene fører deg automatisk ut av kurs, med å mate på med mer av det samme du har sett før. Rage baiting fungerer for å genere klikk, men det er ikke sunt for å få et fungerende samfunn. Det er også lite produktivt i møtet med en diktator som har hele trollfarmer på lønningslista.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.447
    Sted
    Trondheim
    Ja, man skulle tro at det er avhengig av hva annet man følger, men jeg følger i utgangspunktet svært lite som skulle tilsi at jeg skulle få se slikt. Og sporing er slått av. Så det er litt rart.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne artikkelen av den kanadiske journalisten Diane Francis burde vært lest opp til et samlet Storting. Tiden for å følge nøye med må ta slutt. Nå er det handling som gjelder.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.447
    Sted
    Trondheim
    Endring her nede ja. For første gang på 20 år måtte jeg vise pass på grensen mellom Tsjekkia og Østerrike.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt Ukraina som har de mest effektive sanksjonene mot russisk olje og oljeprodukter. Først med å ta ut oljeraffinerier, deretter oljelagre som litt mindre effektivt. Det klarer de ikke lure seg unna, som de vestlige sanksjonene:

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.264
    Antall liker
    4.921
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Glimt fra innsiden av en av de russiske kanonfødeavdelingene som Mearsheimer hevder ikke eksisterer.

     

    Deng1

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    58
    Antall liker
    107
    Sted
    VestBredden
    Om noe slagord er genialt..
    Så er dette tyveriet av rett kaliber,
    kunne knapt vært bedre, rent sarkastisk!!

    MUGA


    Screenshot 2024-05-08 at 21-49-21 MUGA Hat PRE-ORDER.png

    MAKE UKRAINE GREAT AGAIN​
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn