Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dac Solo

    Sound Madness
    Ble medlem
    12.01.2024
    Innlegg
    66
    Antall liker
    32
    Sted
    Nesodden
    Men hvordan skal man rendre hvilke versjoner av låtene spillelisten har? Spotify er litt enklere enn de fleste andre tilbyderne når det kommer til versjoner.

    I utgangspunktet eksporterer man en m3u fil og legger den i eget file repository sammen med FLAC, m4a, og mp3
    Jeg har funnet ut at jeg går for import av playlister fra Spotify til Tidal, da blir det enklere :)
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    103
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har opplevd at man ikke får startet roon radio fra låter som går gjennnom Tidal? Får bare startet roon radio fra låter som ligger lokalt. Kommer opp feilmelding "unexpected error: limiting roon radio to library"

    Har aldri opplevd problemer med det tidligere. Men hadde en pause fra Roon, og installerte det på nytt på min PC, og etter det så startet dette problemet. Har også prøvd å logge ut av Tidal og inn igjen uten at det virket.



    Jeg har selvfølgelig prøvd å huke vekk "limit roon radio to library"
    1715103974976.jpeg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.001
    Antall liker
    8.310
    Torget vurderinger
    1
    Her kan dere sikle litt på Ronn Nucleus. Hadde jeg ikke satt opp min egen basert på en Intel NUC, hadde jeg nok kjøpt en.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.001
    Antall liker
    8.310
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal til USA uansett nå i ferien. Men så har jeg jo en NUC..!
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, dere!

    Jeg har nok en gang fått noen problemer med dac/lydkort og ROON. Jeg bruker et RME UCX proffkort som lydutgang, og en nuc pc som avspiller. Er det noen andre som bruker tilsvarende som opplever å få meldingen "device not found" i audio i instillinger i roon? Lydkortet funker som utgang i andre klienter (qobuz, tidal, youtube osv. Se vedlagt bilde.

    Roon 20.05.2024 22_27_34.png
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Restart Roon.
    Siden du pleier å være seriøs, gir jeg deg benefit of doubt, Bjørn :) Jeg går lenger i feilsøkinga enn som så før jeg går hit for bistand. Dette har som jeg skriver skjedd før, men da i forbindelse med annen installert programvare. Jeg har nå reinstallert roon, flasha rme'en, fjerna og reinstallert drivere til lydkortet. Det er tilkoblet via usb. Skjekket alt med firewall og tillatelser og slikt. Hvis noen har innspill, setter jeg pris på all bistand.

    vh,

    Eyvind
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.488
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    19
    Hei, dere!

    Jeg har nok en gang fått noen problemer med dac/lydkort og ROON. Jeg bruker et RME UCX proffkort som lydutgang, og en nuc pc som avspiller. Er det noen andre som bruker tilsvarende som opplever å få meldingen "device not found" i audio i instillinger i roon? Lydkortet funker som utgang i andre klienter (qobuz, tidal, youtube osv. Se vedlagt bilde.

    Vis vedlegget 1026155
    Hva med å bare bruke wasapi?


    Siden du pleier å være seriøs, gir jeg deg benefit of doubt, Bjørn :) Jeg går lenger i feilsøkinga enn som så før jeg går hit for bistand. Dette har som jeg skriver skjedd før, men da i forbindelse med annen installert programvare. Jeg har nå reinstallert roon, flasha rme'en, fjerna og reinstallert drivere til lydkortet. Det er tilkoblet via usb. Skjekket alt med firewall og tillatelser og slikt. Hvis noen har innspill, setter jeg pris på all bistand.

    vh,

    Eyvind
    Installerte siste versjon av driveren fra produsenten?

    Ser at du kan sette den i "Class Compliant mode" så du ikke trenger drivere, men da funker vel bare wasapi?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Siden du pleier å være seriøs, gir jeg deg benefit of doubt, Bjørn :) Jeg går lenger i feilsøkinga enn som så før jeg går hit for bistand. Dette har som jeg skriver skjedd før, men da i forbindelse med annen installert programvare. Jeg har nå reinstallert roon, flasha rme'en, fjerna og reinstallert drivere til lydkortet. Det er tilkoblet via usb. Skjekket alt med firewall og tillatelser og slikt. Hvis noen har innspill, setter jeg pris på all bistand.

    vh,

    Eyvind
    Har hatt lignende selv med da ligger en oppdatering å venter... Er Roon server og av spillings maskin den samme eller har du to forskjellige?
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Har hatt lignende selv med da ligger en oppdatering å venter... Er Roon server og av spillings maskin den samme eller har du to forskjellige?
    Hei, Arne.

    Ja, har ROON server på samme maskin som er avspillingsmaskin. Jeg var kanskje tøff i trynet når jeg avfeide løsningen til Bjørn om å restarte serveren, men er det noen annen måte å gjøre dette på enn å restarte roon (core) på servermaskinen? En stor rød knapp med "FIX this shit" liksom :)?

    For et år siden ca fikk jeg endel hjelp fra ROON forum, men da var løsningen å avinstallere Audiolense Convolver: for de spesielt interesserte:


    Takk,
    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Hei, Arne.

    Ja, har ROON server på samme maskin som er avspillingsmaskin. Jeg var kanskje tøff i trynet når jeg avfeide løsningen til Bjørn om å restarte serveren, men er det noen annen måte å gjøre dette på enn å restarte roon (core) på servermaskinen? En stor rød knapp med "FIX this shit" liksom :)?

    For et år siden ca fikk jeg endel hjelp fra ROON forum, men da var løsningen å avinstallere Audiolense Convolver: for de spesielt interesserte:


    Takk,
    Eyvind
    Men bruker du Audiolense eller Roon convolver ?
    Er det problematisk å restarte ?
    Så lenge det er Windows basert er restart påtvunget ganske ofte hos meg.
    Jeg har Roon på en maskin og spiller på til maskinen som er ved anlegget. Bruker bare Roon convolveren.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Men bruker du Audiolense eller Roon convolver ?
    Er det problematisk å restarte ?
    Så lenge det er Windows basert er restart påtvunget ganske ofte hos meg.
    Jeg har Roon på en maskin og spiller på til maskinen som er ved anlegget. Bruker bare Roon convolveren.
    Vel, nå bruker jeg ROON convolver til streaming, jeg bruker standalone AL-convolver til vinylspilling. Siden avinstallering tilsynelatende løste problemet back in the day, var dette det første jeg gjorde, selv om problemet jo ikke er identisk. Nå er jeg og leser om en annen person som ikke får lastet ASIO-driverne, og det kan jo virke som det er relatert til noe sånt. Jeg får spilt med wasapi, men da konverteres alt til 44.1 Khz.

    Nei, ikke problematisk å restarte, det er påtvunget ofte, som du sier. Jeg er egentlig også litt i ukjent terreng med win11, finner ikke frem som jeg gjorde før.

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Vel, nå bruker jeg ROON convolver til streaming, jeg bruker standalone AL-convolver til vinylspilling. Siden avinstallering tilsynelatende løste problemet back in the day, var dette det første jeg gjorde, selv om problemet jo ikke er identisk. Nå er jeg og leser om en annen person som ikke får lastet ASIO-driverne, og det kan jo virke som det er relatert til noe sånt. Jeg får spilt med wasapi, men da konverteres alt til 44.1 Khz.

    Nei, ikke problematisk å restarte, det er påtvunget ofte, som du sier. Jeg er egentlig også litt i ukjent terreng med win11, finner ikke frem som jeg gjorde før.

    Eyvind
    Har aldri hatt de problemene der men jeg reinstallerer Windows når det blir formye styr....
    Iallefall når det du har gjort ikke fungerer 😬
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    2.606
    Vel, nå bruker jeg ROON convolver til streaming, jeg bruker standalone AL-convolver til vinylspilling. Siden avinstallering tilsynelatende løste problemet back in the day, var dette det første jeg gjorde, selv om problemet jo ikke er identisk. Nå er jeg og leser om en annen person som ikke får lastet ASIO-driverne, og det kan jo virke som det er relatert til noe sånt. Jeg får spilt med wasapi, men da konverteres alt til 44.1 Khz.

    Nei, ikke problematisk å restarte, det er påtvunget ofte, som du sier. Jeg er egentlig også litt i ukjent terreng med win11, finner ikke frem som jeg gjorde før.

    Eyvind
    Er det verd et forsøk deaktivere volumekontroll i Roon? For så reboote. Idéen bak er basert på at ASIO driveren ikke kan gjøre amplitudedemping. Så om Roon er satt til å justere volume kan det være den nå noe klønete velger å unnlate laste driveren?
    For slik jeg leser din tidligere skjermdump ser det for meg ut som det er manglende ASIO driver som er problemet.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Er det verd et forsøk deaktivere volumekontroll i Roon? For så reboote. Idéen bak er basert på at ASIO driveren ikke kan gjøre amplitudedemping. Så om Roon er satt til å justere volume kan det være den nå noe klønete velger å unnlate laste driveren?
    For slik jeg leser din tidligere skjermdump ser det for meg ut som det er manglende ASIO driver som er problemet.
    Hei!

    Ja, godt forslag. Jeg bruker aldri ROONs volumkontroll, den er alltid (bortsett fra nå med utprøving) på "fixed". Problemet med dette er at jeg ikke får gått inn på lydenheten "usb asio ucx" for jeg har ikke tilgang til instillinger når driveren ikke lastes. En stand-off, altså.

    Eyvind
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.001
    Antall liker
    8.310
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønte ikke før etterpå at Roon var installert på en Windows maskin, og ikke på en egen NUC eller liknende. Jeg tror jeg trygt kan anbefale Roon Nucleus som kommer om et par måneder til en pris som virker å være spiselig. Men å si det er vel som å strø salt i såret og løser ikke noen problemer for øyeblikket.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Jeg skjønte ikke før etterpå at Roon var installert på en Windows maskin, og ikke på en egen NUC eller liknende. Jeg tror jeg trygt kan anbefale Roon Nucleus som kommer om et par måneder til en pris som virker å være spiselig. Men å si det er vel som å strø salt i såret og løser ikke noen problemer for øyeblikket.
    Jo, ROON er jo installert på en "egen" NUC forsåvidt, men altså på et windows os. Ellers er ikke den nucleus viftefri, så det hadde ikke vært et alternativ for meg. Jeg la såpass mye i nuc'en at det ville være meget ille for egoet å bare gå over til noe annet. Men dette henger jo sammen med at jeg trenger akkurat dette oppsettet for å sømløst drifte alle behov med målinger/filter/convolvere osv.

    Eyvind
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    446
    Antall liker
    222
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Hei, dere!

    Jeg har nok en gang fått noen problemer med dac/lydkort og ROON. Jeg bruker et RME UCX proffkort som lydutgang, og en nuc pc som avspiller. Er det noen andre som bruker tilsvarende som opplever å få meldingen "device not found" i audio i instillinger i roon? Lydkortet funker som utgang i andre klienter (qobuz, tidal, youtube osv. Se vedlagt bilde.

    Vis vedlegget 1026155
    Når tid mistet du forbindelsen mellom rme og nuc? Etter siste oppdatering av roon?
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Når tid mistet du forbindelsen mellom rme og nuc? Etter siste oppdatering av roon?
    Vel, denne gangen var det egentlig relatert til en reinstall av ROON fordi jeg ikke klarte å hente inn dsp-filtre som jeg nettopp hadde generert. Så det var på en måte min egen feil, kanskje.

    Eyvind
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    221
    Antall liker
    252
    Sted
    Lillestrøm
    Vel, denne gangen var det egentlig relatert til en reinstall av ROON fordi jeg ikke klarte å hente inn dsp-filtre som jeg nettopp hadde generert. Så det var på en måte min egen feil, kanskje.

    Eyvind
    Men altså, for å være tydelig, det er bare rme'en som asio-enhet som ikke funker. Den dukker opp uten feil i enheter i Windows og jeg kan spille gjennom lydkortet.

    Eyvind
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    446
    Antall liker
    222
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Bruker du win11 på nuc og har gjort det tidligere også?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.192
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har man NUC så er det ganske meningsløst å ikke kjøre Roon ROCK på den. Men helt rett, NUC har ingenting med linux å gjøre :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn