Propp i ethernetkabel. Hva skjer?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.816
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke professor i datateknologi og nettverksoppsett. Jeg har English electric switch koblet til kombirouter (Modem/Router fra coax til ethernet og wi-fi) fra telia. Streamer er koblet til EE switch.
Alle som har prøvd English electrick vet at det følger med Chord C-stream på kjøpet. Ser solid ut, men jeg får bedre lyd med vanlig standard ethernetkabel koblet til streameren. Hva skjer?

Med bedre lyd mener jeg bare at stemmer er klarere og alt er mer åpent og luftigere som om en propp er fjernet i anlegget. Denne effekten oppstår når chord er koblet på input eller output på switchen. Har ikke prøvd chord før og etter switch samtidig..eller dyrere Chord kabel.

English electric switchen er der for å fjerne støy. Men det er vel noe omdiskutert om de faktisk "fjerner støy"

Skal jeg kanskje prøve Chord på EE switch input og output eller vanlig standard?
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
236
Antall liker
319
Sted
Minhus
Den vanlige kabel kan være en CAT6 som er (som regel) UTP, om den andre kabel er STP kan dette være problemet.
Alle andre utsagn rundt «audiofil» nettverksutstyr er farlig og det skal jeg ikke våge meg på.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.816
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Den vanlige kabel kan være en CAT6 som er (som regel) UTP, om den andre kabel er STP kan dette være problemet.
Alle andre utsagn rundt «audiofil» nettverksutstyr er farlig og det skal jeg ikke våge meg på.
Hahaha! Keep skeptics away.

K:Jeg hører forskjell.
🤡: Nei, bevis d!


Nå har jeg vel klart å provosere så mye at hele tråden blir stengt ned før kranglinga har begynt.
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
236
Antall liker
319
Sted
Minhus
Du kunne ha kommentert første setningen, det er der ditt problem kan ligge.
Andre setningen er det som du selv legger vekt på.
Her er min mening; snakeoil produkter som underkabler og magiske svitsjer ødeleger mer en de gjør godt, du er offer for dette, deal with it.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.136
Antall liker
2.120
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tja, hva slags streamer har du? Jeg tillater meg på være teoretisk - en defekt kabel kan stråle mye støy inn til streamer som kanskje ikke påvirker datastrømmen, men like fullt påvirker DACen.

Selv om dataoverføringen er digital, så er konverteringen til analog stedet der støy kan skape utfordringer. Avhengig av kvaliteten på streameren din (regner med det er der DACen sitter?) så kan en kabel med defekt skjerming godt skape litt bøss. Men dette blir bare gjetning fra min side.

Uansett, om du hører såpass stor forskjell på to nettverkskabler så ville jeg sagt at en av dem var defekt.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
841
Antall liker
422
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den vanlige kabel kan være en CAT6 som er (som regel) UTP, om den andre kabel er STP kan dette være problemet.
Alle andre utsagn rundt «audiofil» nettverksutstyr er farlig og det skal jeg ikke våge meg på.
Ikke usannsynlig... Kabelen er STP
Fant dette på nettsiden om kabelen:
"
  • Individually Shielded, Twisted conductor Pairs plus overall shield"
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
236
Antall liker
319
Sted
Minhus
Ikke usannsynlig... Kabelen er STP
Fant dette på nettsiden om kabelen:
"
  • Individually Shielded, Twisted conductor Pairs plus overall shield"
UTP er til vanlig nettverksbruk.
STP er til industriel bruk der støy osv. kan være et problem.
Hjemme fører STP til jordsløyfer og andre problemer som skaper støy.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.816
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Du kunne ha kommentert første setningen, det er der ditt problem kan ligge.
Andre setningen er det som du selv legger vekt på.
Her er min mening; snakeoil produkter som underkabler og magiske svitsjer ødeleger mer en de gjør godt, du er offer for dette, deal with it.
Det er det jeg hentyder til. Så du mener man fint kan klare seg uten "magisk" switch? Jeg burde bare strekke en kabel fra teliarouter til streamer? Jeg er helt enig i at underkabler og dingsebomser kan ødelegge istedet for å hjelpe. Ofte går det utover diskanten.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.816
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Tja, hva slags streamer har du? Jeg tillater meg på være teoretisk - en defekt kabel kan stråle mye støy inn til streamer som kanskje ikke påvirker datastrømmen, men like fullt påvirker DACen.

Selv om dataoverføringen er digital, så er konverteringen til analog stedet der støy kan skape utfordringer. Avhengig av kvaliteten på streameren din (regner med det er der DACen sitter?) så kan en kabel med defekt skjerming godt skape litt bøss. Men dette blir bare gjetning fra min side.

Uansett, om du hører såpass stor forskjell på to nettverkskabler så ville jeg sagt at en av dem var defekt.
Jeg har axxess forte 1 streamer dac forsterker i en boks fra Danish Audiogroup.
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
236
Antall liker
319
Sted
Minhus
Jeg burde bare strekke en kabel fra teliarouter til streamer?
Teliaruteren har sikkert flere porter som er konfigurert som svitsj, som kan brukes til å koble streameren.
Trenger du mer porter, da kan det være nødvendig å bruke en svitsj i tillegg.
Nettverkteknologien er moden og alle tidligere problemer er løst når du bruker komponenter som følger standarder og er bygget ordentlig.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.453
Antall liker
1.366
Sted
Horten
Det er det jeg hentyder til. Så du mener man fint kan klare seg uten "magisk" switch? Jeg burde bare strekke en kabel fra teliarouter til streamer? Jeg er helt enig i at underkabler og dingsebomser kan ødelegge istedet for å hjelpe. Ofte går det utover diskanten.
Om du trenger en nettverksswitch++, så vil jeg anbefale kjøp en slik en:
https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-switch
Knalllgod, fungerer i årevis uten hikk og er billig. Plagsomt lite "magisk" da. ;)

Kjøp vanlige nettverkskabler som har betegnelsen Cat6 eller bedre og U/UTP benevnelse i passe lengder. Eks:
https://www.komplett.no/product/122...k/nettverkskabler/nettverkskabel-cat6-sort-5m
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.094
Antall liker
2.572
> En kabel kan stråle mye støy inn til streamer som kanskje ikke påvirker datastrømmen, men like fullt påvirker DACen.

Dette er argumentasjonen brukes for å få kunden til å kjøpe haifai versjonen av en STP (skjermet) kabel og spesielle routere.

Den enkle metoden å omgå et slikt problem om man skulle installere stereoanlegget sitt i en ekstremt utsatt område med masse EMI er å plassere sin 350,- router tett på streamer og benytte en kort (15-30 cm) UTP (uten skjerm) fra siste router til streamer. Dette sikrer gavanisk skille mellom nettverk og audio som mange mener er langt viktigere enn eventuelt innstrålt støy på nettverkskabelen. Hvilken kabling resten av hjemmenetter da har er helt underodnet.

I praksis i en normal husholdning er det slik at man må legge UTP kabelen (uten skjerm) direkte over en strømforsyning. Eller la den følge strømkabler for at den skal ta inn støy. Slik som man ser på messer og YouTube presentasjoner. Men som vi ser demonstrert blir det da vår egen feil at det går galt.

Og skulle streamer være utstyrt med WiFi sikrer jo dette en garantert galvanisk skille. Om streamer ikke har meny til å deaktivere radio i WiFi kortet står den jo der og snurrer likevel, — så hvorfor ikke benytte den?
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.400
Antall liker
1.313
Torget vurderinger
1
Plumbo er båykåtta pga uttalelser som sår tvil om hva som er Mokkamenn/Møkkamenn/Tshawe/Madcon. Evig eies kun et dårlig rykte og oppkonstruerte krenkelser.
Neil Young & Crazy Horse funker bedre.
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.453
Antall liker
1.366
Sted
Horten
Wifi har sine egne utfordringer da det er en delt resurs over eteren++.
Har null å si for lyden om det er god nok nettforbindelse selvsagt, men hvorfor kødde med det hvis man lett kan plugge inn en vanlig nettverkskabel og ha 100% oppkobling til enhver tid?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.816
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Prøvd litt fram og tilbake. Vanlig cat 6 uten utp fungerer best hos meg både med og uten switch.
Haifai kabler kan være bingo bongo. Man kan få et løft, men ofte går det motsatt. Man filtrerer også bort musikalitet.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.856
Antall liker
993
spes at en streamer har kablet ethernet med wifi som ekstrautstyr. kjenner ikke til noen som legger ethernet rundt i huset, samtidig var adsl wifi modem gode nok til å streame musikk for omtrent 20år siden. brukte en gammel netgear til 299kr i flere år og hadde aldri et eneste problem annet enn max båndbredde.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.820
Antall liker
8.237
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
spes at en streamer har kablet ethernet med wifi som ekstrautstyr
Ja i dag er det mest vanlig at det er wifi uansett og at man hos noen produsenter må opp i prisklasse for å få kablet nett.
De første årene streamere kom på markedet var det dog motsatt, at alle hadde kablet nett og de mer påkostede modeller hadde wifi.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.453
Antall liker
1.366
Sted
Horten
I nyere boliger idag så er det å legge opp nettverkskabler til rom, tilnærmet like vanlig som å legge opp strøm.:cool:

Wifi har blitt fryktelig mye bedre på de siste 20 årene, både i hastighet og utbredelse.
Men jeg vil likevel si at en god hovedregel er at wifi er for mobile enheter (flyttes rundt/tas med), mens kablet nettverk er for det som står på samme plass alltid.
-Så kan praktiske årsaker, egne meninger, historie++ gjøre ting annerledes selvsagt.;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.068
Antall liker
11.518
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo riktig, men når man legger kablet STP for å være sikker på at man får med seg jord og evt støy, for så å stable en rekke undermåls switcher i serie i trua på å bli kvitt støyen, blir det unektelig noe "morsomt" over det hele.....
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.856
Antall liker
993
I nyere boliger idag så er det å legge opp nettverkskabler til rom, tilnærmet like vanlig som å legge opp strøm.:cool:
vanlig for næringsbygg (kontor). når det aldri er med i noen ferdigløsning for bolig vil jeg ikke si det er vanlig?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.816
Antall liker
723
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg trenger bare å kjøpe wifi/ethernett overgang, så er det funksjoner i menyen for å sette opp det.

Aavik gutta vil vel ikke ha wifi sender inni boksen.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.453
Antall liker
1.366
Sted
Horten
vanlig for næringsbygg (kontor). når det aldri er med i noen ferdigløsning for bolig vil jeg ikke si det er vanlig?
Aldri sier du? Litt rart at det da finnes en flott NEK som omhandler tema ifm boligbygging. :rolleyes:
Uansett, det er litt på siden av tema til trådstarter.

Det finnes sånne overganger fra wifi til ethernet, alternativt kjøpe seg en satelitt til trådløse router som i mange tilfeller har lokal ethernet-port som man kan hekte på en switch om man har flere enheter der.
Typisk populære mesh-nettverks løsninger har dette. (Google Wifi, Netgear++)
 
Topp Bunn