Plutselig støy med vinyl-riggen

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Flyttet sub og høyttalere nærmere sidevegg og dermed nærmere vinyl-riggen. Plutselig har jeg fått masse støy i begge platespillerne, når jeg kobler ut step-up så forsvinner støyen.

Hadde besøk av en vennefamilie på fredag, en av ungene har herjet med platespiller (masse fingeravtrykk på ene platen) håper ikke de har herjet noe mer.
Brummelyden kommer altså når step-up er tilkoblet.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sub er vel kjent for å skape litt støy
Suben står lenger i fra riggen nå vs før, men elementet peker rett mot riggen.
Det er heller ikke litt støy, høres ut som to ledninger som er borti hverandre.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.913
Antall liker
2.062
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Mine sub kabler er veldig følsomme rundt dette. Kan få mer/mindre støy ved å vri litt på koblingene.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.485
Antall liker
1.403
Sted
Horten
Jeg trodde jo et av poengene med å ha en vinyl-rigg, var nettopp at det var litt "greier" med å spille av musikken man vil høre?
Mange andre trykker jo bare Play....
Sånn sett passer jo det fint med et aldri så lite teknisk problem som må spekuleres på, og i tillegg kanskje åpner opp muligheter for å kjøpe en eller annen dings man ikke så man trengte tidligere. ;)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.655
Antall liker
8.263
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Problemer oppstår sjelden helt av seg selv, så det spørs kanskje om ikke ungen(e) har herjet med ledninger i tillegg til å kladde med platen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.655
Antall liker
8.263
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dette er jo den idelle tiden for å smekke sammen et bjørkeris eller tre, som du kan henge på strategiske og lett synlige steder til neste gang. Evt, for ekstra slemme barn, har man Haggtorn eller rosebusker.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ny test, koblet vekk alt og har lokalisert feilen. Problemet oppstår når step-up er koblet til. Uten den kan jeg guffe på så mye jeg vil uten noen problemer, men med den får jeg problemer med en gang jeg velger å sette den på noe annet enn pass.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.418
Antall liker
9.707
Torget vurderinger
2
Et step up flyttet nærmere andre komponenter enn før? Har posisjon noen effekt?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.364
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er klart at en stepup øker risken for mere støy med kanskje 20-30ggr forsterkning...
de er dessuten ofte følsomme for innstrålt støy
en av mine plukker opp støy fra ledningsnettet inne i veggen bak racket....det er jo bare ledere uten skjerm i et plastrør....
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
det er klart at en stepup øker risken for mere støy med kanskje 20-30ggr forsterkning...
de er dessuten ofte følsomme for innstrålt støy
en av mine plukker opp støy fra ledningsnettet inne i veggen bak racket....det er jo bare ledere uten skjerm i et plastrør....
Det er ikke litt støy, det er myyyye. Merkelig hvis dette skal komme bare på grunn av flytting av sub og høyttaler.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
41.075
Antall liker
87.232
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Send SUT på service og presenter regningen som kommer for foreldrene til ungen, så passer de sikkert bedre på ungen ved kommende besøk

IMG_3424.gif

IMG_3425.gif
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.940
Antall liker
603
Det er ikke litt støy, det er myyyye. Merkelig hvis dette skal komme bare på grunn av flytting av sub og høyttaler.
Er det 50 Hz støy (brum, nettstøy) som kommer via stråling eller feilaktig jording,
eller er det akustisk tilbakekopling, som kommer via luft eller mekanisk via underlaget?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er hvorfor ble den plutselig slik?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.976
Antall liker
1.306
Sted
Nadadouro, Portugal
Nei, hvem vet men jord er en vanskelig ting å fikse. En step-up kan gi støy, dreie den eller flytte den litt hjelper kanskje. Ved meg var det mystiske at om jeg trykket Tape Monitor på forsterkeren kom der enormt med brum, en liten ledning fra step-up til forsterkerens jording fikset det.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Fungerer bra her nå i hvert fall, to jordingsledninger fra platespiller gjorde susen - eller gjorde at susen forsvant..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vel... Nesten forsvant... det fungerer, men det er mer støy nå en det var før. Jeg får plugge ut alle ledninger...etter hvert... nå er jeg lei av kabler, flytting og måling for en god stund.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Med full guffe (0 på Minidsp) uten step-up så måler jeg suselyd støy på høyttalerne på 32db når når mobilen er helt inntil, dette er typisk suselyd som er det selv om platespilleren ikke er på (altså tallerken står i ro) dette er altså en suselyd, med step-up så blir det mer en durelyd. Merkelig greier.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Noen som er flinke til å lokalisere samt løse slike problemer i dette distriktet?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.976
Antall liker
1.306
Sted
Nadadouro, Portugal
En durelyd betyr at du må eksperimentere med jord, fra et apparat til et andre, men kanskje ikke til forsterker, eller flytte stepup til et sted det ikke durer. Vanskeligt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En durelyd betyr at du må eksperimentere med jord, fra et apparat til et andre, men kanskje ikke til forsterker, eller flytte stepup til et sted det ikke durer. Vanskeligt.
Jeg kjører jord fra platespiller både til riaa og step-up. Kan se om jeg kan flytte step-upen til en annen plass, men har ikke så mange alternativer på grunn av kabler.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.237
Antall liker
20.885
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@HoJ ........
Det virket, der den stod før invasionen av uvorne unger.
Om du ikke har flyttet på annet i mellemtiden, er det ikke plassering, det er feil på.
Det første, jeg ville unnersøkt, var kabel på grammofon. Jord, skjerm i høyre og venstre kanal, både i grammo
og i plugger. Dernest pluggene inneni stepuppen, deretter forbinnelse i RCA-pluggene på kabel fra stepup til riaa.
Du sparer tid ved å gå helt elementært til verks... punkt for punkt. Evt. en med peiling, som kommer forbi deg.
Rekning for arbeidstid ville jeg sennt til Gekko-Pappa (y) ;)
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.894
Antall liker
36.359
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har fått ned støyen en del, hører lite brum, mest sus nå den er der uansett så lenge riaa/sut står på selv når jeg skrur av strømmen på platespiller - merkelige greier.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.133
Antall liker
1.393
Et lite tips som har virket hos meg utallige ganger: En tynn flexibel en-leder kabel på et par meter avisolert i begge ender. Gå systematisk fram, koble til jordingsskrue på Riaa først (dernest platespiller osv), og sjekk alle mulige (og umulige) jordingspunketer i nærheten. Ymse chasis, veggskruer, høyttalerstativer, the lot. Plutselig treffer du et punkt hvor brummen forsvinner. Det kan være hva som helst. Fest kabelen og voila.
Steen
 
Topp Bunn