Tenkte jeg skulle dele min erfaring om R212s fra Perlisten.
Litt om meg selv. Har vært svært opptatt av hifi siden tidlig 80-tallet. Først vanlig stereo og fra 90-tallet også hjemmekino oppsett. Men det har vært musikk som har vært i førersetet.
Har hele tiden vært drevet av tanken at større og bedre høyttalere har vært veien å gå for å oppnå hifi-nirvana med hollistic lydbilde og kjellerdypt fundament. Det var en reise som strakk seg over flere tiår med opp og nedturer, med utprøving av mange forskjellige merker som B&W 800 serie, Focal Utopia Serie, PMC, Tannoy, PSB osv.
Etterhvert gikk det veldig sakte opp for meg at store høyttalere er ikke tingen hvis du ikke har svært store rom og mulighet til å plassere dem riktig. Har vært hjemme hos haugevis av personer som har ekstremt dyrt utstyr og store høyttalere og det låter ikke veldig bra. Fordi de ikke er riktig plassert, og det er akustiske utfordringer med selve rommet.
Begynte derfor å prøve ut stativhøyttalere og oppdaget fort er der kommer man fort opp på ett hifi-nirvana med lydbilde og lyd som er sluppet høyttalerne fullstendig, men det kreves arbeid med plassering der også, og de kan ikke stå slik mange plasserer de tett opp mot bakvegg, de må ha god plass rundt seg for å åpne opp magien.
Men hva med bassen?
Dermed startet jakten på subwoofer integrering. Som viste seg å bli en ny lang reise med læring og feiling. Kort oppsummert en riktig kvalitets subwoofer integrert riktig med high-end stativ høyttalere blir magisk.
For ett par år siden begynte jeg å forsøke å bruke Dirac. Det var nerdete, hadde en del bugs og brukergrensesnittet var ikke helt brukervennlig. Etter de siste oppdateringene i versjon 3 kom ifjor så har softwaren til Dirac blitt en fryd å bruke. Noe som gjør integreringen av en subwoofer til en overkommelig oppgave og resultatet blir fantastisk.
Har hatt subwoofere som B&W ASW800, Focal Utopia, B&W DB1 og DB1D, Rel HT1508 osv.
De subwooferne har jeg stort sett hatt stor glede av alle sammen, og brukt dem over flere år og kjenner dem godt.
Men har den siste tiden vært på jakt etter ny subwoofer. Perlisten dukket opp som kandidat etter å ha sett mye tilbakemeldinger og reportasjer på nettet. Men det var først når jeg oppdaget at Audiocenteret hadde blitt ny importør at planen fikk fart på seg. Ble ganske sikker på at dette var noe jeg ville prøve, og bestemte for å hoppe i det, noe jeg sjelden gjør.
Nå har jeg hatt Perlisten R212s kun kort tid, og er vel ikke innspilt helt ennå heller. Har nå fått lyttet meg igjennom en del sjangere med musikk og sett litt forskjellig typer med film med den.
Og her er det ikke noe måte prøve å gjemme dette unna på noen måte, her har Perlisten lykkes. Den har en råskap som jeg ikke har opplevd før, med ekstrem skremmende kraft, men samtidig dønn kontroll med detaljer.
Spesielt det at jeg i bass-partier som jeg kjenner godt hører mye mer detaljer og nyanser enn det jeg har hørt tidligere på andre kvalitets-subber.
Dette er den beste audio-file subben som jeg har hatt og samtidig den som har også vært klart best på bass-effekter i filmer. Det er så dynamikk, realisme, kontroll, helt uten overheng med ett gigantisk fotavtrykk.
Litt om meg selv. Har vært svært opptatt av hifi siden tidlig 80-tallet. Først vanlig stereo og fra 90-tallet også hjemmekino oppsett. Men det har vært musikk som har vært i førersetet.
Har hele tiden vært drevet av tanken at større og bedre høyttalere har vært veien å gå for å oppnå hifi-nirvana med hollistic lydbilde og kjellerdypt fundament. Det var en reise som strakk seg over flere tiår med opp og nedturer, med utprøving av mange forskjellige merker som B&W 800 serie, Focal Utopia Serie, PMC, Tannoy, PSB osv.
Etterhvert gikk det veldig sakte opp for meg at store høyttalere er ikke tingen hvis du ikke har svært store rom og mulighet til å plassere dem riktig. Har vært hjemme hos haugevis av personer som har ekstremt dyrt utstyr og store høyttalere og det låter ikke veldig bra. Fordi de ikke er riktig plassert, og det er akustiske utfordringer med selve rommet.
Begynte derfor å prøve ut stativhøyttalere og oppdaget fort er der kommer man fort opp på ett hifi-nirvana med lydbilde og lyd som er sluppet høyttalerne fullstendig, men det kreves arbeid med plassering der også, og de kan ikke stå slik mange plasserer de tett opp mot bakvegg, de må ha god plass rundt seg for å åpne opp magien.
Men hva med bassen?
Dermed startet jakten på subwoofer integrering. Som viste seg å bli en ny lang reise med læring og feiling. Kort oppsummert en riktig kvalitets subwoofer integrert riktig med high-end stativ høyttalere blir magisk.
For ett par år siden begynte jeg å forsøke å bruke Dirac. Det var nerdete, hadde en del bugs og brukergrensesnittet var ikke helt brukervennlig. Etter de siste oppdateringene i versjon 3 kom ifjor så har softwaren til Dirac blitt en fryd å bruke. Noe som gjør integreringen av en subwoofer til en overkommelig oppgave og resultatet blir fantastisk.
Har hatt subwoofere som B&W ASW800, Focal Utopia, B&W DB1 og DB1D, Rel HT1508 osv.
De subwooferne har jeg stort sett hatt stor glede av alle sammen, og brukt dem over flere år og kjenner dem godt.
Men har den siste tiden vært på jakt etter ny subwoofer. Perlisten dukket opp som kandidat etter å ha sett mye tilbakemeldinger og reportasjer på nettet. Men det var først når jeg oppdaget at Audiocenteret hadde blitt ny importør at planen fikk fart på seg. Ble ganske sikker på at dette var noe jeg ville prøve, og bestemte for å hoppe i det, noe jeg sjelden gjør.
Nå har jeg hatt Perlisten R212s kun kort tid, og er vel ikke innspilt helt ennå heller. Har nå fått lyttet meg igjennom en del sjangere med musikk og sett litt forskjellig typer med film med den.
Og her er det ikke noe måte prøve å gjemme dette unna på noen måte, her har Perlisten lykkes. Den har en råskap som jeg ikke har opplevd før, med ekstrem skremmende kraft, men samtidig dønn kontroll med detaljer.
Spesielt det at jeg i bass-partier som jeg kjenner godt hører mye mer detaljer og nyanser enn det jeg har hørt tidligere på andre kvalitets-subber.
Dette er den beste audio-file subben som jeg har hatt og samtidig den som har også vært klart best på bass-effekter i filmer. Det er så dynamikk, realisme, kontroll, helt uten overheng med ett gigantisk fotavtrykk.