Høyttalere Perlisten Subwoofer

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
86
Tenkte jeg skulle dele min erfaring om R212s fra Perlisten.

Litt om meg selv. Har vært svært opptatt av hifi siden tidlig 80-tallet. Først vanlig stereo og fra 90-tallet også hjemmekino oppsett. Men det har vært musikk som har vært i førersetet.

Har hele tiden vært drevet av tanken at større og bedre høyttalere har vært veien å gå for å oppnå hifi-nirvana med hollistic lydbilde og kjellerdypt fundament. Det var en reise som strakk seg over flere tiår med opp og nedturer, med utprøving av mange forskjellige merker som B&W 800 serie, Focal Utopia Serie, PMC, Tannoy, PSB osv.

Etterhvert gikk det veldig sakte opp for meg at store høyttalere er ikke tingen hvis du ikke har svært store rom og mulighet til å plassere dem riktig. Har vært hjemme hos haugevis av personer som har ekstremt dyrt utstyr og store høyttalere og det låter ikke veldig bra. Fordi de ikke er riktig plassert, og det er akustiske utfordringer med selve rommet.

Begynte derfor å prøve ut stativhøyttalere og oppdaget fort er der kommer man fort opp på ett hifi-nirvana med lydbilde og lyd som er sluppet høyttalerne fullstendig, men det kreves arbeid med plassering der også, og de kan ikke stå slik mange plasserer de tett opp mot bakvegg, de må ha god plass rundt seg for å åpne opp magien.

Men hva med bassen?

Dermed startet jakten på subwoofer integrering. Som viste seg å bli en ny lang reise med læring og feiling. Kort oppsummert en riktig kvalitets subwoofer integrert riktig med high-end stativ høyttalere blir magisk.

For ett par år siden begynte jeg å forsøke å bruke Dirac. Det var nerdete, hadde en del bugs og brukergrensesnittet var ikke helt brukervennlig. Etter de siste oppdateringene i versjon 3 kom ifjor så har softwaren til Dirac blitt en fryd å bruke. Noe som gjør integreringen av en subwoofer til en overkommelig oppgave og resultatet blir fantastisk.

Har hatt subwoofere som B&W ASW800, Focal Utopia, B&W DB1 og DB1D, Rel HT1508 osv.

De subwooferne har jeg stort sett hatt stor glede av alle sammen, og brukt dem over flere år og kjenner dem godt.

Men har den siste tiden vært på jakt etter ny subwoofer. Perlisten dukket opp som kandidat etter å ha sett mye tilbakemeldinger og reportasjer på nettet. Men det var først når jeg oppdaget at Audiocenteret hadde blitt ny importør at planen fikk fart på seg. Ble ganske sikker på at dette var noe jeg ville prøve, og bestemte for å hoppe i det, noe jeg sjelden gjør.

Nå har jeg hatt Perlisten R212s kun kort tid, og er vel ikke innspilt helt ennå heller. Har nå fått lyttet meg igjennom en del sjangere med musikk og sett litt forskjellig typer med film med den.

Og her er det ikke noe måte prøve å gjemme dette unna på noen måte, her har Perlisten lykkes. Den har en råskap som jeg ikke har opplevd før, med ekstrem skremmende kraft, men samtidig dønn kontroll med detaljer.

Spesielt det at jeg i bass-partier som jeg kjenner godt hører mye mer detaljer og nyanser enn det jeg har hørt tidligere på andre kvalitets-subber.

Dette er den beste audio-file subben som jeg har hatt og samtidig den som har også vært klart best på bass-effekter i filmer. Det er så dynamikk, realisme, kontroll, helt uten overheng med ett gigantisk fotavtrykk.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.394
Antall liker
8.521
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kan jo være att den har en bra DSP som gjør en god jobb.
Jeg er jo av den mening att dette må til.
Selvfølgelig har jo plassering en stor betydning.
Man skal ikke tro att store membranareal ikke virker i små rom.
Dette har jeg sett flere målinger av att ikke stemmer, det er en myte.
Aldri hørt om dette merket, men ser jo solid og bra ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.408
Antall liker
3.613
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Gratulerer med en skikkelig bra sub. Hørte to stk D212s på hifi-messen i Asker, det var bra trøkk og kontroll, så jeg kan godt tenke meg at du er fornøyd:)
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.294
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Artig lesning, interessant også.

Kan du fortelle noe om hovedhøyttaler, delefrekvenser, filter-bratthet, og hva slags dings du bruker mht Dirac? Mange hevder at man «må» ha to subwoofere, har du noen synspunkter på det?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.915
Antall liker
1.507
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Perlisten vs Arendal
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
86
Artig lesning, interessant også.

Kan du fortelle noe om hovedhøyttaler, delefrekvenser, filter-bratthet, og hva slags dings du bruker mht Dirac? Mange hevder at man «må» ha to subwoofere, har du noen synspunkter på det?
Flere subwoofere er alltid å foretrekke. Hadde 1 stk B&W DB1D og en Rel HT 1508 i mitt forrige oppsett, og det var veldig bra. Du får enda jevnere respons og mer realisme. Men heller 1 svært god sw enn 2 dårligere sw.

1 sw vil i de fleste rom skape noen nuller og peaker, ved flere subber så vil du jevne dette ut. Som sagt tidligere Dirac klarer i de allerfleste tilfeller og integrere 1 sub veldig godt, men du kan ikke se i bort fra plassering og rommets innvirkning selv med Dirac.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
86
Perlisten vs Arendal
Såvidt jeg skjønner så har Arendal sub og Perlisten noen av de samme ingeniørene som har utviklet produktene. Har aldri hatt Arendal, men har sett mye positiv omtale. Uansett med HIFI jo mer du bruker på HIFI jo mindre pr krone får du igjen av ytelse.
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
86
Etter å ha fått den innspilt og hørt på en del mer materiale som jeg kjenner så er det bare å konkludere at dette er en særdeles god subwoofer oppimot det jeg har hatt før. Den er blitt mer integrert en det jeg har hatt før, og det er med god margin den mest detaljerte jeg har hatt, og itillegg hardtslående og realistisk.
 

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Innlegg
252
Antall liker
316
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Etter å ha fått den innspilt og hørt på en del mer materiale som jeg kjenner så er det bare å konkludere at dette er en særdeles god subwoofer oppimot det jeg har hatt før. Den er blitt mer integrert en det jeg har hatt før, og det er med god margin den mest detaljerte jeg har hatt, og itillegg hardtslående og realistisk.
Dette er betryggende å høre da jeg har 4 alt for tunge pappesker som kommer på døra på mandag 🙃
 
  • Liker
Reaksjoner: nrs

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
86
Stemmer. Er spent som er guttunge :)
4 x D215s høres spinnvillt ut!!! :eek:

Min tok det ganske langt tid å spille inn, men kjørte forsiktig, så det vil ta litt tid før du får høre det fulle potensialet.
 

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Innlegg
252
Antall liker
316
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
På et 13kvm rom er det ren idioti. Men jager man sin egen hale, så...

For å være ærlig så tror jeg ikke så mye på å spille inn, litt 'compression testing' så tror jeg de får ristet seg løs. Det har i alle fall fungert fint på subber tidligere :) Uansett blir det en spennende dag. Må bare finne ut om det er lar seg gjøre å stacke eller om det blir 2 fremme og 2 ved siden av sofaen.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.037
Antall liker
1.323
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Fint at det er opprettet en tråd som omtaler dette merket. Synes det ser veldig interessant ut med skyhøy byggkvalitet. Prisen er høy. For egen del trenger jeg mer påfyll og håper nye brukere av merket bidrar:) Mistenker typisk tysk feinschmecker ingenering her selv om dette kommer fra over fjorden.Går an å utvikle/produsere der og.
 

avelon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2021
Innlegg
252
Antall liker
316
Sted
Norge
Torget vurderinger
1
Fint at det er opprettet en tråd som omtaler dette merket. Synes det ser veldig interessant ut med skyhøy byggkvalitet. Prisen er høy. For egen del trenger jeg mer påfyll og håper nye brukere av merket bidrar:) Mistenker typisk tysk feinschmecker ingenering her selv om dette kommer fra over fjorden.Går an å utvikle/produsere der og.
Hvis jeg blir fornøyd med resultatet så er det bare å kaste en stein og komme bort for en lytt :) (bort til vestby)
 

nrs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Innlegg
128
Antall liker
86
Kjøpte en Perlisten R12s subwoofer itillegg til min R212s. Har utvidet anlegget med full range gulvhøyttalere og Dirac Full Bass Control. Resultatet ble veldig bra synes jeg.

Har prøvd og eid subber, fra Rel BW JL Audio og Arendal, og har endt ned på at det ikke er noen annen utvei enn Perlisten for meg selvom de koster en del. Får trøste meg med at man skikkelig nyter musikken når man lytter.
 
Topp Bunn