Digitale avspillere Noen som har testet Topping D90 III SABRE d/a konverter ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.624
Antall liker
7.858
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Som overskriften sier........ noen med erfaring av nevnte DA converter ?

Jeg funderer på og oppgradere fra min Musical Fidelity M1 converter.......... regner med at det har rent en del liter vann ut i sjøen siden converteren min var ny, ser for meg og max innvestere 10k i en converter og en sondering av markedet må begynne 🙃 .
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.584
Antall liker
3.471
Torget vurderinger
1
Begynner å bli konsensus om at disse SABRE chippene gir en litt flat og uengasjerende lyd, trass i ellers veldig oppløst og detaljert lyd.
Ville da heller sett på en DAC med AKM-chip. Feks toppmodellen DX9 eller den rimeligere E70V. Der får du mer kjøtt på beinet, lydmessig.
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.624
Antall liker
7.858
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Begynner å bli konsensus om at disse SABRE chippene gir en litt flat og uengasjerende lyd, trass i ellers veldig oppløst og detaljert lyd.
Ville da heller sett på en DAC med AK-chip. Feks toppmodellen DX9 eller den rimeligere E70V. Der får du mer kjøtt på beinet, lydmessig.

Takker for forslag, men DX9 ligger 50% over maks budgett......... men kanskje E70V kunne være noe ?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.584
Antall liker
3.471
Torget vurderinger
1
Ja. Burde være enkelt å få lånt seg en Topping E70V her inne, for testing i eget anlegg.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Mine inntrykk:

 

Waqar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
102
Antall liker
54
Begynner å bli konsensus om at disse SABRE chippene gir en litt flat og uengasjerende lyd, trass i ellers veldig oppløst og detaljert lyd.
Ville da heller sett på en DAC med AKM-chip. Feks toppmodellen DX9 eller den rimeligere E70V. Der får du mer kjøtt på beinet, lydmessig.
Generelt sett så kan dette stemme, men implementerong av chip har mer å si.

Mange gode dac med sabre chip som låter bra, men igjen så er disse topping dac teknisk meget gode, men det betyr ikke at de har sjel og musikalsk gjengivelse.

Men om en går etter tekniske data så er de noe av det beste, men ved å jage dette mister de karakter og egentlig så er ikke de som gir mest musikkglede, med mindre det er en slik type lyd signatur du er ute etter.

Men dette er kun hva jeg oppfatter de som etter å ha lest en del om de.

Så kan hende jeg tar feil her..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.659
Antall liker
8.268
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mange gode dac med sabre chip som låter bra, men igjen så er disse topping dac teknisk meget gode, men det betyr ikke at de har sjel og musikalsk gjengivelse.

Pussige greier. Jeg synes mine Topping-dingser låter glimrende og det til tross for at jeg kjører rør overalt ellers. "sjel og musikalsk gjengivelse" er ellers kun fullstendig udefinerte, subjektive verdier, som kun er gyldige for en person om gangen.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
310
Antall liker
223
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Godt du er fornøyd @JMM 👍

Jeg er helt enig i at lydopplevelsen er subjektiv, men jeg skjønner hva @Waqar mener og det støtter nok mitt lydideale. Har hatt flere Topping med ESS chip, og ikke vet jeg om det har med chip eller implementering å gjøre, men jeg har nå tre AKM baserte dac'er (DX9, E70 Velvet og DMP-A8) og alle disse spiller musikk slik jeg ønsker og har glede av. Det fikk jeg ikke til med f.eks. DX7 Pro el. DX3 Pro V2. Men smaken er forskjellig, ingenting er best, men noe er bedre for hver enkelt. Jeg sverger til AKM gitt mitt erfaringsgrunnlag 😊
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.759
Antall liker
491
Sted
Stockholm
Har en SMSL SU9 med ESS 9038 pro som låter helt fint egentlig. Litt mer energi i presens området enn AKM, men alt i alt relativt fyldig og likandes.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.917
Antall liker
36.432
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Godt du er fornøyd @JMM 👍

Jeg er helt enig i at lydopplevelsen er subjektiv, men jeg skjønner hva @Waqar mener og det støtter nok mitt lydideale. Har hatt flere Topping med ESS chip, og ikke vet jeg om det har med chip eller implementering å gjøre, men jeg har nå tre AKM baserte dac'er (DX9, E70 Velvet og DMP-A8) og alle disse spiller musikk slik jeg ønsker og har glede av. Det fikk jeg ikke til med f.eks. DX7 Pro el. DX3 Pro V2. Men smaken er forskjellig, ingenting er best, men noe er bedre for hver enkelt. Jeg sverger til AKM gitt mitt erfaringsgrunnlag 😊
Merkelig der der. Dx3 Pro V2 hadde da virkelig AK4493EQ....
Jeg hadde både dx3 Pro og Dx7 Pro - kan ikke erindre at jeg klarte å høre forskjell mellom dem.
 
Topp Bunn