Mitt stue og kjøkken anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Etter å ha prøvd alle mulige løsninger for å få musikk i stue, spisestue og kjøkken etasjen som jeg er fornøyd med.
    Fra multirom løsninger, aktive høytalere osv.
    Har prøvd etter "beste" evne å ikke eskalere for langt fra ett minimalistisk utgangspunkt 😅
    Blitt "litt" vel mye wide stereo her, men hele etasjen fylles av deilig musikk 😁
    Så får stereo perspektivet bli igjen på perrongen.
    Oppsettet er som følger:
    Chromecast
    Pontus ii
    PSVANE med EL34PH rør
    Kef 103/4
    20231129_122350.JPG
    20231129_122522.JPG

    Her er innmat på PSVANE
    20231129_111412.JPG
     
    Sist redigert:

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takk for det @Jørn V Kile
    Når man har eget lytterom så skal en ikke klage.
    Da får man gå på noen kompromisser ovenfor fruen andre steder i huset 😉
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Skal sies det ikke er noe typisk fest oppsett, prøvde noe Yello og det låt litt vel sedat.
    Mangler kanskje litt kraft i ampen da Kef'ene har noen tøffe impedansen svingninger ?
    Men det spiller vakker, Vakker musikk der 98% av musikk smaken min er etter en lang arbeidsdag.
    Dvs på vokal, jazz og country/folk.
    Så nå sitter jeg med beina høyt og nyter no chill jazz og gliser.
    Så får jeg gå på gutterommet for litt mer omph, når rockefoten skal gå i 120 eller der omkring 😉
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.480
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Endor
    Har du prøvd å trekke ut høyttalerne?
    (Når du er alene)

    Prøv gjerne å flytte litt på dem,. trekke dem ut og større avstand mellom dem ;)
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Takker for godt innspill 👍
    Det er ca 2m fra frontvegg til lytteposisjon i stereo oppsett, så det er ikke den store plassen der @haraldo ,
    Kef'ene har en fordel med god spredning på diskanten og at diskanten står i midten av mellomtonen, så det er kanskje noen muligheter 😁
    Har akkurat fått satt det opp, så det blir noe eksperimentering fremover.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.480
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Endor
    Takker for godt innspill 👍
    Det er ca 2m fra frontvegg til lytteposisjon i stereo oppsett, så det er ikke den store plassen der @haraldo ,
    Kef'ene har en fordel med god spredning på diskanten og at diskanten står i midten av mellomtonen, så det er kanskje noen muligheter 😁
    Har akkurat fått satt det opp, så det blir noe eksperimentering fremover.
    My 5 cents:

    Ikke vær redd for å prøve alt, gi blaffen i regler og prøv ting du kanskje ikke tror vil virke .... jeg mener det kan være overraskende utrolig hva som faktisk funker
    Jeg kjører høyttalerne langt fram og ekstremt stor spredning, funker her men det går jo ikke hos deg
    Prøv å flytte høyttalerne til siden, større og større spredning .... mange liker ikke det, men hvis det funker for deg?

    Da mister du kanskje noe bass, men kanskje du kan få andre positive ting som kanskje gir deg musikalsk magi :love:
    Spill samme sang om og om igjen, flytt høyttalerne rundt og hør hva du synes :cool:

    Mange ganger har jeg hatt to posisjoner for høyttalerne:
    - Hvileposisjon (ser pent ut)
    - Lytteposisjon (spiller best)

    De Kef´ene er jo ikke så tunge å flytte, 18Kg?

    Go for it.PNG
     
    Sist redigert:

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Jeg har vurdert å lage en snelle/snurre så jeg kan ha en høytaler med lengre kabel. Dette slik at når jeg er alene hjemme så kan 1 høytaler trekkes over på andre siden og gi stereo i lengde retningen istedenfor.
    Har prøvd dette for en god stund siden med noen trådløse aktive kef stativ høytalere og med Snell E3. Gå en god holografi den gangen.

    En fordel med de gamle 103/4 mine er bassporten er foran og det sitter 2 stk 8" i hver av de. Så man mister ikke veldig mye bass ved å trekke de ut (noe forsvinner selvfølgelig). Kan hende jeg setter hjul på de for enklere flytting.
    Blir mye gøy testing fremover tror jeg, samt at rørene ikke er helt innkjørt enda.
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Måtte finne frem mine LCD3f og teste de på oppsettet.
    Var spent på på hodetelefon utgangen på PSVANE og hadde aldrig hørt de med el34 rør tidligere.
    Dette låter svært godt, sjel fullt, musikalsk, naturlig og detaljert.
    Helt nydelig 👍
    Screenshot_20231204-232447~2.png
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    En liten oppdatering som hos meg ga ett løft.
    Har byttet ut min trofaste Chromecast audio med en Argon Solo. Streamer nå fra Roon og meget fornøyd med endringen.
    Ble mer soul og flere detaljer kom frem. Alt ble mer organisk og smooth.
    Mulig noe kan skyldes at Solo'en er bedre på jitter over coax enn Chromecast audio er over optisk.
    Og nå får jeg og cd rip streaming mulighet som jeg foretrekker foran Tidal streaming
    20231221_193757.JPG
     
    Sist redigert:

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Ble veldig nyskjerrig på å teste ut en annen NOS dac i dette oppsettet.
    Ut med Pontus og inn med Metrum Jade.
    Tanker etter ett par dagers lytting:
    De har den samme deilige naturlige flyten i musikken, men er og svært forskjellige.
    Der Pontus er lush, laidback og har mer sjel, så har Jade mer tempo/prat, er mer detaljert og lar flere nyanser tre frem i musikken.
    Begge er gode på hver sin måte, og har hver sine styrker på forskjellig musikk stiler og stemninger.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn