Kabeltviler.....men

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.430
Antall liker
8.563
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sitter med en FR 64 FX med orginal B60 base.
Den er det orginalkabel på, dette er jo en arm fra 80 tallet.
Er det noe poeng å bytte denne til noe bedre?
Gidder ikke legge en haug av penger i det. Noen som har noe fornuftig å komme med.
Som de fleste veit er jeg jo en skeptiker til kabler, men denne er jo ganske gammel.
Men en jævla god arm som muligens fortjener noe bedre?
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
422
Antall liker
511
Sted
Brøttum
Jeg byttet fra SME-kabler pga brudd til Supreme RCA (de fra 4Sound), fungerer nå helt ypperlig på en SME3009 Improved. De supreme-kablene har litt skikkelig gummi utenpå kobberet og de er myke og dermed lette å bøye. :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.075
Antall liker
22.315
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det innvendig eller utvendig kabel du vil bytte?
Er det utvendig er det lite som slår Mini Starquad Mogamien fra Y. Tomé. Lav kapasitans, lite støyømfintlig. Er den ikke dyr nok i stangardkonfig er det bare å kjøre på med andre plugger (les WBT)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.430
Antall liker
8.563
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er det innvendig eller utvendig kabel du vil bytte?
Er det utvendig er det lite som slår Mini Starquad Mogamien fra Y. Tomé. Lav kapasitans, lite støyømfintlig. Er den ikke dyr nok i stangardkonfig er det bare å kjøre på med andre plugger (les WBT)
Snakker om fra arm til riia.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.412
Antall liker
3.620
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis dette er riktig kontakt kan du også få teste litt Audioquest magi fra 90tallet :)

20230907_200019.jpg
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.075
Antall liker
22.315
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er en kontakt som følger Deutsche Industrienorm ja.
1694116599762.png

De aller fleste armer bruker hankjønn i armen og hunkjønn i kabelen, hvilket er naturlig, men noen er selvfølgelig motsatt.
Les og bli vis eller stadig like forvirra:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.122
Antall liker
11.580
Sted
Ytterst i havgapet...
Pluggen som er avbildet passer vel der den skal, men om jeg husker riktig, så er ikke disse etter gammel DIN standard, men etter en eller annen japansk spec..
Dette mener jeg er diskutert før....
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.075
Antall liker
22.315
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pluggen som er avbildet passer vel der den skal, men om jeg husker riktig, så er ikke disse etter gammel DIN standard, men etter en eller annen japansk spec..
Dette mener jeg er diskutert før....
Ja, en 5 pins mini-DIN ser jo ikke slik ut. 🤪
Jeg fant jeg fant: Er nok JIS ja. Fra en tråd med noen med peil på Audiokarma-forumet:

- That connector is also called a DIN.

- Yes, it is - but unfortunately so, because in fact it's neither DIN, nor Mini-DIN.
Which isn't really a wonder, because this is not a German DIN, but a Japanese JIS connector (at least as far as I'm aware). In any case that typical tonearm connector is designed for smaller pins than regular DIN, and the diameter of the circle the pins are arranged on is also a bit smaller compared to regular DIN - and neither would it be compatible to Mini-DIN.
So I'd think people should better not refer to these connectors as DIN connectors, because it's not only wrong, but also misleading and not unlikely to cause misunderstandings - especially over here, where one can still find many older turntables with a true DIN output plug, according to the DIN 41524 industrial standard.
Men "alle" kaller dem mini-DIN. Go figure.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.955
Antall liker
27.049
Sted
Oslo/Grebbestad
Må ha rett plugg. Basen er jo blit en feit jævel i Corian😁
Tror jeg nå må bestille en, eller slenge bortom @vidarje for en prøve.
Det er en rett plugg på kabeln men noe stiv. Du kan stikke innom her imorgen formiddag og låne om er av interesse.
Tar resten på Pm isf.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
357
Antall liker
157
Sørg for en lav kapacitet hvis du kører med MM PU, svært at fjerne kapacitet efterfølgende :)
 
Topp Bunn