Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva med dem som rett og slett bare identifiserer seg som gravide, bør abort innvilges ved innbilt svangerskap? Dette bør i så fall gjøres helt uavhengig av kjønn, selvsagt. Hva så med selve inngrepet, det må nødvendigvis dreie seg om et innbilt inngrep også ellers blir det fort veldig risikabelt. Men da holder man plutselig en hel, og ikke minst sårbar, pasientgruppe for narr og det er jo heller ikke helt uproblematisk.

    Her er det mange viktige spørsmål å avklare, men det er helt sikkert noen interesseorganisasjoner som tar ansvar og belyser dette.
     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    5.614
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har vært borte i hunder som har innbilte svangerskap, men har ikke hørt om at det skal være et problem med mennesker?
    Og er det et problem så overlater jeg det til helsevesenet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om å begrense ytringsfriheten i toleransens navn.

    Det skotske politiet definerer hatkriminalitet som «enhver forbrytelse som av offeret eller andre personer oppfattes som helt eller delvis motivert av ondskap, ond vilje eller fordommer mot en sosial gruppe». Hva som er hat, defineres med andre ord subjektivt.

    Hvis noen føler at noe er hat, så er det hat.


     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    En god kronikk av Alex Iversen. Takk.
    Interessant at jeg med et kort søk nå ikke kan finne noe om denne nye loven i the Guardian. Hmm...
    Man trenger altså tilgang til media med en annen politisk vinkling for å få med seg dette (The Times)... ?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    The Guardian omtaler samme sak om Rowling her:


    Og en tidligere sak om loven:

     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Jeg kom litt sent til debatten, men er det noen som klarer, i korte trekk, å forklare kontroversen rundt rowling? Såvidt jeg har skjønt, er det flere sider av den saken og ikke alle er enige om hva som faktisk er sagt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Det var vel ikke så mye fokus på identitetspolitikk eller slikt i 1974, selv om feministene selvsagt fantes.

    En litt annen historie fortelles her.

    Memes og kortversjoner av slike ting må alltid tas med en klype salt. Man må huske at det er flere med agendaer her. Takk for linken.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg kom litt sent til debatten, men er det noen som klarer, i korte trekk, å forklare kontroversen rundt rowling? Såvidt jeg har skjønt, er det flere sider av den saken og ikke alle er enige om hva som faktisk er sagt.
    Hun er en såkalt TERF (transekskluderende radikalfeminist), og hennes store forbrytelse er at hun ikke anerkjenner trans-kvinner som kvinner. Hun anerkjenner dem
    som transkvinner riktignok, men det er ikke godt nok.

    En skikkelig objektiv kortversjon. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    'Transkvinner' er "transkvinner'. For å være 'kvinne' kreves kvinnelige kjønnsorgan. Jeg selv kan selvsagt hevde at jeg er 'hvit geitost', men stammer jeg ikke fra en geit, må jeg muligens aksepterer at andre påpeker nettopp det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Hun er en såkalt TERF (transekskluderende radikalfeminist), og hennes store forbrytelse er at hun ikke anerkjenner trans-kvinner som kvinner. Hun anerkjenner dem
    som transkvinner riktignok, men det er ikke godt nok.

    En skikkelig objektiv kortversjon. :)
    Det var omtrent det jeg trodde. Denne ordkrigen er det ingen som kommer til å vinne.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.462
    Antall liker
    11.349
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra det lille jeg har fått med meg av debatten, så har de fleste som er negative til JK Rowling ikke lest hva hun har sagt, eller i det minste ikke forstått det. De stoler blindt på andres synspunkt. 4-strings oppsummering stemmer nok ganske bra.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det står respekt av at de klarer å stå i stormen, og det er forferdelig å se den hetsen mange av disse utsettes for.
    Karoline/KriseKarro over her for eksempel, om man våger seg til å kikke på kommentarene hun får kan man jo
    helt miste troen på menneskeheten.

    Jeg synes imidlertid det er fascinerende hvordan de maler opp fiendebilder i alle retninger - uansett om du er såkalt
    TERF eller representerer patriarkatet, med mindre du er helt enig med oss er du transfob og det som verre er. Det er ikke
    mye rom for nyanser, veldig bastant og uforsonlig.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En av de mer profilerte delte skrev nylig følgende på twitter:


    Så JK Rowling er en rabiat transfob. Og alle som er uenige i den påstanden er også rabiate transfober. Og "noen menn kan bli gravide",
    og er man uenig i det er man formodentlig også rabiat transfob.
    Og der var innlegget, og tilsynelatende brukerkontoen også, forsvunnet som dugg for solen.

    Kanskje vi har felles bekjente... :unsure:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hilary Cass har skrevet rapport om behandling av unge mennesker som søker og får kjønnsbekreftende behandling. Hun hetses på nett, og av sikkerhetshensyn frarådes hun å reise kollektivt.

    She added: “What dismays me is just how childish the debate can become. If I don’t agree with somebody then I’m called transphobic or a Terf [trans-exclusionary radical feminist].”

    Cass revealed that six clinics had thwarted her review by refusing to co-operate with research into the long-term impact of prescribing puberty blockers and sex hormones. She described their failure to share data as “co-ordinated” and “ideologically driven”.


     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Det har blitt litt stille fra "den andre parten" her inne? Ble de mobbet bort?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.405
    Antall liker
    9.384
    Apropos det å kunne ha en diskusjon...




    – Rektorens begrunnelser er feilaktige, selvmotsigende og usaklige, sier Brynjar Østrem.

    Han reagerer sterkt på at rektoren ved Vågen vgs. ikke lar ham og organisasjonen Foreldre.net leie Vågensalen til å holde et foredrag utenfor skoletiden.

    Tobarnsfaren holdt tidligere i år et foredrag om hva dagens lærebøker skriver om kjønn og kjønnsidentitet, og hvorfor han og Foreldre.net mener det er problematisk.

    Nå vil han holde det samme foredraget i Vågensalen i Sandnes.

    Men rektoren ved Vågen vgs. sier nei.

    Verdier i strid
    – Forespørselen om å leie Vågensalen avvises ettersom organisasjonens verdier synes å være i strid med skolens forpliktelse til å fremme et åpent og inkluderende samfunn for alle, skriver rektor Gunhild Van Zanten Magnussen i en e-post til Foreldre.net.

    I en senere e-post skriver hun:

    – Vågen vgs. skal ta vare på elevene og undervise i gjeldende læreplaner. Et av hovedformålene til organisasjonen Foreldre.net er å holde kritiske foredrag om skolens undervisning rundt kjønnsidentitet. Vågen vgs. anser det ikke som riktig å stille skolens lokaler til disposisjon for foredrag som direkte strider mot vedtatte læreplaner.

    – Ren knebling
    – Dette er ren knebling av ytringsfriheten, sier Østrem om avslaget.

    Han peker på at Fri Rogaland, en forening for kjønns- og seksualitetsmangfold, har fått besøke Vågen vgs. tidligere. At Foreldre.net nå får nei, mener han blir forskjellsbehandling.

    – Jeg tror ikke egentlig så mange er skeptiske til foredraget vårt. Her er det noen få som mener at vi er problematiske. Selv mener jeg at folk må kunne få si det de mener, så lenge det er lovlig, sier Østrem.

    Og legger til:

    – Rektor sier at hun vil inkludere alle, men her ekskluderer hun de som har en naturvitenskapelig forståelse av kjønn. Gjelder inkludering bare de som ikke stiller kritiske spørsmål hun ikke liker?

    – Mener vi har saklig grunn
    Rektoren ved Vågen vgs. bekrefter overfor Aftenbladet at Fri Rogaland har besøkt skolen.

    – Vi mener vi har saklig grunn til ikke å leie ut Vågensalen til Foreldre.net. I tillegg mener vi det ikke foreligger en bindende avtale, sier hun til Aftenbladet.

    Hun understreker at skolen ikke promoterer utleie av lokaler da leietakerne som regel er faste. I tillegg sier de nei til kommersielle aktører.

    Stiller seg bak rektoren
    – Vi i fylkeskommunen og de videregående skolene våre kan selv bestemme hvilke leietakere vi vil ta inn. Men vi må ha en saklig grunn for å si nei til organisasjoner som ønsker å leie lokaler hos oss, og det tenker jeg at vi har her, sier fylkesopplæringssjef Eiliv Fougner Janssen til Aftenbladet.

    – Hvilken saklig grunn har dere til å si nei til Foreldre.net?

    – Jeg stiller meg bak rektorens vurderinger.

    – Foreldre.net kaller avslaget en knebling av ytringsfriheten. Hva tenker du om det?

    – Jeg kan forstå at det kan se slik ut for dem som ikke får tilgang til våre lokaler, men vi vurderer det slik at våre argumenter i denne saken er saklige. Vi mener at Foreldre.net må ytre seg et annet sted.

    Kan bli nye retningslinjer
    – Dersom Fri Rogaland har vært invitert til Vågen i skoletiden, er jeg trygg på at skolens ledelse sammen ned lærerne har gjort kloke vurderinger i forkant, sier Janssen.

    Han understreker at flere videregående skoler i fylket har avslått organisasjoner før.

    – Jeg har tillit til at skolelederne våre gjør kloke vurderinger i disse sakene. Likevel må vi kanskje vurdere å utarbeide egne fylkeskommunale retningslinjer.

    Rektoren ved Vågen vgs. bekrefter overfor Aftenbladet at de nå jobber med å lage retningslinjer for utleie til eksterne leietakere.

    Bruns stiller spørsmål
    Anne Kristin Bruns er gruppeleder i Rogaland KrF og leder av opplæringsutvalget i fylket. Hun reagerer på denne saken.

    – Jeg synes det er urovekkende at man skiller mellom ulike organisasjoner når de vil bruke våre offentlige lokaler og tror debatten polariseres når en organisasjon får tilgang, den andre ikke. Hadde man sagt nei til begge, hadde det vært en grei sak, slik jeg vurderer det.

    Bruns er blitt kontaktet av Foreldre.net og kommer til å stille følgende spørsmål i opplæringsutvalget tirsdag 28. mai: «Hva er kriteriene for utleie av skolens lokaler, både juridisk og praktisk?»

    – Vi trenger klarere retningslinjer for utleie av offentlige bygninger, legger hun til.

    Stoppet tidligere
    Det ble også splid da Østrem planla å holde foredraget om kjønn i lærebøkene i utleielokalet til Vigrestad idrettsklubb. Flere i bygda ytret seg kritisk til arrangementet på Facebook og skrev at de vurderte å trekke seg fra klubben.

    Østrem valgte til slutt selv å trekke leieavtalen og flytte foredraget til Vigrestad misjonshus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn