Hjemmebesøk hos The Cable Master - R. Solhaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    Duelund_Support skrev:
    R.Solhaug skrev:
    bjornh skrev:
    Et delefilter kanskje?

    Filter ja; 3x4mm spole i serie, 3x680V kondensatorer + 12x10W motstander i paralell. Går ikke i metning sånn med en gang ::)


    Mvh. RS
    Fede spoler hvor køber du dem ? Jeg bruger DCA fladbånd olie/voks. Er i gang med at skifte til trafospoler fra Monacor da DCA spolerne har DC modstand på 0,5 ohm.

    Min erfaring er at trafospolerne ødelægger lyden i basenhedernes øvre arbejdsområde. Så det er med blandede følelser jeg skifter. Planlægger faktiskt at montere extra terminal så det bliver valgfrit hvilken spole der bruges.
    Hmmmmm kommer til at fjerne de trafospoler igen. De deler blødt ved 300 Hz og det besynderlige er at mellemtonen bliver hård i forhold til mine DCA indstøbte voks olie spoler. Erkender blankt at bassen bliver mere stram men mellemtonen ødelægges altså. Lakken på spolen er smeltelak. Kunne levende forstille mig hvor slemt det ville være med kaptonlak.
    To ting: -disse spolene duger kun ved lav deling av desiderte basselementer, som min 4-veis. Deles det en oktav høyere vil ikke valget være like innlysende. Ved høyere deling må man forsake den ultimate dynamikken til fordel for tonal renhet.
    -innspilling. Ettersom spolene består av virkelig tykk tråd må de ha kraftig juling for å åpne opp. Du har neppe most dem tilstrekkelig, but never mind.

    Det du bemerker om lakk får du selv stå for, i mine øyne er det fantasier.


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Kapton har det værste dielektricum der findes omtrent. :eek:
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    Kapton har det værste dielektricum der findes omtrent. :eek:

    Etter mine observasjoner er dielektikum uinterresant i audiosammenheng ved bruk av rikelig tykke enledere.


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ser man det ! :-X Det er også bekvemt at negligere problemer som man synes det er uoverskueligt at gøre noget ved.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Duelund_Support skrev:
    Ser man det ! :-X Det er også bekvemt at negligere problemer som man synes det er uoverskueligt at gøre noget ved.

    Jeg er fullt ut i stand til selv å avgjøre hva som lyder godt og ikke, så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke tar visse myter alvorlig :p


    Mvh. RS
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    En forsinket gratulasjon med din nye bolig!
    Håper både du og anlegget trives i nye omgivelser.
    Er det først og fremst bass som nå er forbedret? Hva med perspektivet? Tenker at du kanskje også har fått mer tredimensjonalitet i lydbildet?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Karma skrev:
    En forsinket gratulasjon med din nye bolig!
    Håper både du og anlegget trives i nye omgivelser.
    Er det først og fremst bass som nå er forbedret? Hva med perspektivet? Tenker at du kanskje også har fått mer tredimensjonalitet i lydbildet?

    Takker! Joda, selv om rommet fortsatt preges av for mye udempede flater gir det dypere rommet et åpnere og mer oversiktlig lydbilde. Bassgjengivelsen kan virke litt slank uten det sedvanlige tilskuddet av romressonanser, og en viss etterklang forsterker dette intrykket foreløpig.
    Jeg trives nok bedre enn anlegget så langt, men etterhvert som rommet fylles opp med ymse skrot tror jeg stereoen skal trives den og.


    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    Karma skrev:
    En forsinket gratulasjon med din nye bolig!
    Håper både du og anlegget trives i nye omgivelser.
    Er det først og fremst bass som nå er forbedret? Hva med perspektivet? Tenker at du kanskje også har fått mer tredimensjonalitet i lydbildet?

    Takker! Joda, selv om rommet fortsatt preges av for mye udempede flater gir det dypere rommet et åpnere og mer oversiktlig lydbilde. Bassgjengivelsen kan virke litt slank uten det sedvanlige tilskuddet av romressonanser, og en viss etterklang forsterker dette intrykket foreløpig.
    Jeg trives nok bedre enn anlegget så langt, men etterhvert som rommet fylles opp med ymse skrot tror jeg stereoen skal trives den og.


    Mvh. RS
    Jeg har en ledig neger du kan få.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    Jeg har en ledig neger du kan få.

    Ypperlig Rolf, negre må jo bare gi mørkere lyd :D

    - matcher nesten den uekte negerdama mi og ;D

    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Ser man det ja! Brikker faller på plass. Syntes det var litt besynderlig når Rolfozzy påpekte at Bob`ern mangla råskap ved litt pådrag. Dette opp mot at jeg savna noe av kraftoverskudet i bassen. Rimer ikkje???

    Hadde elektriker innom i går for å koble ny vifte på badet. Dermed flytta jeg den "midlertidige" strømkabelen (EKKJ) til kjøkkenkursen og et annet uttak. Hmm, det låt da mektigere? Da jeg skulle til å koble meg inn på baderomskursen igjen blir jeg oppmerksom på at det er dårlig kontakt i det ene vegguttaket, støpselet glei inn uten merkbar friksjon. Heldigvis var det andre ok, og det høres. Mer tyngde i bånn og roligere vokal. ???


    Mvh. RS
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    Ser man det ja! Brikker faller på plass. Syntes det var litt besynderlig når Rolfozzy påpekte at Bob`ern mangla råskap ved litt pådrag. Dette opp mot at jeg savna noe av kraftoverskudet i bassen. Rimer ikkje???

    Hadde elektriker innom i går for å koble ny vifte på badet. Dermed flytta jeg den "midlertidige" strømkabelen (EKKJ) til kjøkkenkursen og et annet uttak. Hmm, det låt da mektigere? Da jeg skulle til å koble meg inn på baderomskursen igjen blir jeg oppmerksom på at det er dårlig kontakt i det ene vegguttaket, støpselet glei inn uten merkbar friksjon. Heldigvis var det andre ok, og det høres. Mer tyngde i bånn og roligere vokal. ???


    Mvh. RS
    Besynderlig ?
     
    L

    lark

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Ser man det ja! Brikker faller på plass. Syntes det var litt besynderlig når Rolfozzy påpekte at Bob`ern mangla råskap ved litt pådrag. Dette opp mot at jeg savna noe av kraftoverskudet i bassen. Rimer ikkje???

    Hadde elektriker innom i går for å koble ny vifte på badet. Dermed flytta jeg den "midlertidige" strømkabelen (EKKJ) til kjøkkenkursen og et annet uttak. Hmm, det låt da mektigere? Da jeg skulle til å koble meg inn på baderomskursen igjen blir jeg oppmerksom på at det er dårlig kontakt i det ene vegguttaket, støpselet glei inn uten merkbar friksjon. Heldigvis var det andre ok, og det høres. Mer tyngde i bånn og roligere vokal. ???


    Mvh. RS
    Besynderlig ?
    Ikke besynderlig i det hele tatt. Viktigheten av god kontakt OVERALT i strøm- og signalveiene er voldsomt undervurdert. De fleste er mer opptatt av dyre eksotiske kabler og tvilsom krimskrams*

    * tweaks (tviiks)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    rolfozzy skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Ser man det ja! Brikker faller på plass. Syntes det var litt besynderlig når Rolfozzy påpekte at Bob`ern mangla råskap ved litt pådrag. Dette opp mot at jeg savna noe av kraftoverskudet i bassen. Rimer ikkje???

    Hadde elektriker innom i går for å koble ny vifte på badet. Dermed flytta jeg den "midlertidige" strømkabelen (EKKJ) til kjøkkenkursen og et annet uttak. Hmm, det låt da mektigere? Da jeg skulle til å koble meg inn på baderomskursen igjen blir jeg oppmerksom på at det er dårlig kontakt i det ene vegguttaket, støpselet glei inn uten merkbar friksjon. Heldigvis var det andre ok, og det høres. Mer tyngde i bånn og roligere vokal. ???


    Mvh. RS
    Besynderlig ?
    Ikke besynderlig i det hele tatt. Viktigheten av god kontakt OVERALT i strøm- og signalveiene er voldsomt undervurdert. De fleste er mer opptatt av dyre eksotiske kabler og tvilsom krimskrams*

    * tweaks (tviiks)
    Dette er da besynderlig. Du må kødde nå ?
     
    L

    lark

    Gjest
    Ingen kødding her nei! Kjøpte for en tid siden den billigste strømkabelen fra Xindak. Til å begynne med merket jeg ikke noe særlig forskjell fra standardkabelen på Hegel H200. Men etter noen dager syntes jeg at lyden var blitt merkbart dårligere enn før. Det ble lett med lys og lykter etter årsaken, men jeg klarte ikke å finne ut noe som helst. Den fete strømkabelen var ikke under mistanke på daværende tidspunkt. Under en razzia bak forsterkeren litt senere kom jeg tilfeldigvis til å såvidt dytte bort i strømkabelen med det resultat at forsterkeren sloknet. Ny dytting, og forsterkeren livnet til igjen. Det viste seg at spennet i kontaktfjærene på strømkabelens apparatkontakt var så dårlig at det nesten ikke var kontakt. Lydforbedringen da jeg gikk tilbake til standardkabelen var definitivt ikke ubetydelig ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Strømbaner er utvilsomt viktige. Du skal ikke se bort fra at undertegnede er fryktelig oppmerksom på nettopp det Lark ;)


    Mvh. RS
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.211
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    R.Solhaug skrev:
    Strømbaner er utvilsomt viktige. Du skal ikke se bort fra at undertegnede er fryktelig oppmerksom på nettopp det (-)
    ;D

    Understatement, if ever I saw one......... ::)

    Forøvrig: Grattis med ny adresse!

    ;)

    Morten
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Kjører fortsatt med strøm via provisorisk EKKJ-skjøteledning så ting skal bli bedre, men etter å ha eliminert et dårlig stikk er kreftene tilbake og dermed bassgjengivelsen som jeg kjenner den. Sikringsskapet er rett utenfor stua (=lytterommet) så det bør vel bli ei ordning med bedre strøm etterhvert.

    Var redd det foruten manglende romdemping dreide seg om utfasninger i bassen, så det er med stor fryd jeg hører og kjenner det spille med tyngde og autoritet rett ned i kjellern. Skulle bassproblemene være for store ville jeg selvfølgelig kunnet kompansere det verste ved bi-amping og equalizing, men en slik løsning vil aldri spille like godt som det gjør i et rom uten slike problemer.
    Tre-fire store malerier (på lerrett) og evt. et tykt veggteppe nå så bør gjenklangen fra veggene være under kontroll.

    Ellers morro å høre hvordan lydeffekter oppstår totalt frigjort fra høyttalerne, som i introen på spor to på Øystein Sevågs "Global House". Overraskende god lyd tatt i betraktning at rommet kun er 22kv minus kamin.
    Kanskje jeg bude lukke spjeldet så ikke bassen havner hos kråkene ;D

    Kan bli morro det her!


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    rolfozzy skrev:
    Jeg har en ledig neger du kan få.

    Det trodde jeg måtte være en fleip, men nei. Jammen hadde ikke Rolf med seg en neger i går. Foreløpig er jeg usikker på om det er tilstrekkelig grunnlag for opphold men han får nå henge inntil asylsøknaden er ferdigbehandla.


    Mvh. RS
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg har en ledig neger du kan få.

    Det trodde jeg måtte være en fleip, men nei. Jammen hadde ikke Rolf med seg en neger i går. Foreløpig er jeg usikker på om det er tilstrekkelig grunnlag for opphold men han får nå henge inntil asylsøknaden er ferdigbehandla.


    Mvh. RS
    Åfyttirakkern! Tror jeg hadde blitt nervøs av han hengende på veggen
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Sluttåkødda. En pryd for ethvert hjem.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    ser ut som om negern har fått bakoversveis alerede.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som det eksemplaret der liker gladvold.. Kanskje det er det du mener med at bassen gjør sitt?
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Denne er vel noe du kan bruke for å skremme vekk ubudne gjester når du ikke er hjemme. Spesielt med briller synes jeg den virker litt besatt på en sånn B-skrekkfilmaktig måte.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet hva dette er :)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn