Hjemme hos Soundmannen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Gleder meg til å se mer målinger og lese om inntrykk fra storriggen din. Ser virkelig bra ut.

    Ang monitorplanen, du har sikkert sett 10" shoot outen på diyaudio?


    Mange har linket til den før.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Gleder meg til å se mer målinger og lese om inntrykk fra storriggen din. Ser virkelig bra ut.

    Ang monitorplanen, du har sikkert sett 10" shoot outen på diyaudio?


    Mange har linket til den før.
    Nei har faktisk ikke sett denne! Tok en kjapp lesing, men denne må jeg absolutt se nærmere på! 🤩
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Hadde 30min til gode i dag mens resten av fammen var til naboen🤩

    Jeg tok å testet litt forskjellige delinger på coax:
    Lagde 3 presets i full fart.

    4 orden delt på 1100hz
    2 orden delt på 1300hz
    1 orden delt på 1500hz

    To siste med hard cut på 500hz på Ringradiator og 3khz på 12".

    Fikk bare en kjapp lytt, men første inntrykket var værtfall at 1 og 2 ordens fungerer veldig bra. Så skal helt klart jobbe litt mer med 1 ordens da det har sine fasefordeler.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Det er godt poeng og derfor jeg så på 8" i starten. Skal mest sannsynlig deles litt lavt (så lavt som mulig) så kan gå greit med 10 også hvis mann har tunga rett i munn 👍
    Har du pekt ut noen konkrete diskantløsninger?
    En 8" midbass jeg finner veldig spennende er 18 sound 8NMB420. En god blend av midbass og mellomtone egenskaper virker å gjøre den til et skikkelig kinderegg av en driver.
    Men du har vel sikret deg på midbass fronten så kan se på enda mer dedikerte mellomtone elementer, likevel 🙂
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Har du pekt ut noen konkrete diskantløsninger?
    En 8" midbass jeg finner veldig spennende er 18 sound 8NMB420. En god blend av midbass og mellomtone egenskaper virker å gjøre den til et skikkelig kinderegg av en driver.
    Men du har vel sikret deg på midbass fronten så kan se på enda mer dedikerte mellomtone elementer, likevel 🙂
    Ja er mange å velge i og den er absolutt en god kandidat. Har ikke pekt meg ut en konkret diskant løsning enda. Den blir nesten litt "styrt" etterpå etter hvilken konstruksjon som er valgt.

    En annen løsning er jo også 2 veis med 5.5-8" coax med matchende mellomtoner. 3 drivere på hver side der coax er i senter (eventuelt øverst). Ulempen her er vell kanskje kun at de estetisk sett blir slank/puslette i forhold til resten av systemet.

    Også kan jo en "Ø 12" variant med horn være en løsning, bare med dedikert mellomtone driver i form av 10-12". Så må nok på tegnebrettet å leke meg litt før jeg ser hva jeg faller mest for. Mye jeg har lyst til å teste så ender nok opp med 3-4 par med monitorer til slutt 😅

    Også ett alternativ er jo å vente på Snickers-is sin kompresjons driver å sette i ett større horn som deler direkte mot midbass tårnene. Midbassene målte veldig pent oppover i frekvens. Så kan nok fint deles på 800hz direkte mot et horn.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Fikk en liten time til helt på tampen i dag for å prøve å temme coax. Snakket med to stk i dag som jeg vet har prøvd 10" versjonen og med 1ordens og 4 ordens. Vet de begge endte opp med 4 ordens og derfor prøvde jeg fjerde ordens først. Men etter å ha snakket med de, skjønte jeg raskt at de ikke har gitt 1 ordens skikkelig sjanse, samt de hadde ikke EQ langt nok forbi delepunktene mm.

    Målinger ringradiator og mellomtone. Mellomtone har HP filter på målingene:
    Mellomtone og ringradiator.PNG



    Tok ned mellomtone litt, satte på 1 ordens filtere på 1600hz. Fikk da dette totalt:
    Mellomtone og ringradiator totalt.PNG



    Begrenset hvor mye mann får fil glattet og matchet dette på 25 minutter + 20minutters lytting, men fy flate. Coax ble noe HELT annet. Så høyere deling enn anbefalt og 1 orden gjorde virkelig underverker!
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Satte følgende target i Dirac:
    Target Dirac.PNG


    Målte dette i REW etterpå. Legg merke til den boosten i diskanten etter 10khz. Har reset flere ganger, tatt nye målinger, men dette går igjen. Målingene direkte fra driveren er ikke slik uten dirac, så dette er noe Dirac legger til:

    Target målt i REW.PNG


    Noen som vet hvorfor dette skjer?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Tror jeg skal ratte uten Dirac fremover. Jeg EQ'et litt manuelt på coax. Og fikk da målingene i blått.
    Etter at Dirac har fått koset seg etter target som jeg la nesten flatt ut, ble som rødt under...

    Target Dirac 2.PNG
     

    sino

    Fersking
    Ble medlem
    19.02.2022
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Mo i Rana
    Hvordan gjør du målingene og gjør du de på samme måte når du bruker dirac og REW? Har du prøvd å gjøre nærfeltsmålinger med "gating"?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Hvordan gjør du målingene og gjør du de på samme måte når du bruker dirac og REW? Har du prøvd å gjøre nærfeltsmålinger med "gating"?
    Når jeg EQer manuelt tar jeg nærfelt, 1m, midt i lytte akse, og litt forskjellig steder i lytteposisjon. Samt refleksjoner, og bruker gating.

    I Dirac får mann oppgitt hvor mann skal måle, og er kun rundt lytteposisjon. Måling på bildet var kun ment som eksempel på hva Dirac ikke får til, og er tatt med alle kanaler i drift i senter lytteposisjon :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dirac kan være litt krevende for å få ett godt resultat, men ta en kikk i første post her: https://www.avsforum.com/threads/th...hread-–-read-1st-post-before-posting.3137722/
    Så får du mye god info. Hvis Dirac faktisk lager den dipen er det en bug i softwaren, skal du sammenligne skikkelig så må du ta en måling med og en uten Dirac UTEN å flytte mikrofonen, det er også verdt å merke seg at en hvilken som helst justering etter Dirac vil ødelegge kalibreringen i en eller annen grad.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Dirac kan være litt krevende for å få ett godt resultat, men ta en kikk i første post her: https://www.avsforum.com/threads/th...hread-–-read-1st-post-before-posting.3137722/
    Så får du mye god info. Hvis Dirac faktisk lager den dipen er det en bug i softwaren, skal du sammenligne skikkelig så må du ta en måling med og en uten Dirac UTEN å flytte mikrofonen, det er også verdt å merke seg at en hvilken som helst justering etter Dirac vil ødelegge kalibreringen i en eller annen grad.
    Skal lese litt her 🤩
    Målingene er med og uten dirac, mikken på samme posisjon. Så er nok en bugg eller noe han gjør galt. Av og til lager han mye krøll, noen ganger mindre.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er iallfall ikke normalt, er målingen med en eller begge kanaler? Det kan være en
    resonans i rommet som gjør at Dirac senker nivået, men da vil du se det ved en måling uten gating og langt sweep.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Det er iallfall ikke normalt, er målingen med en eller begge kanaler? Det kan være en
    resonans i rommet som gjør at Dirac senker nivået, men da vil du se det ved en måling uten gating og langt sweep.
    Begge kanaler på begge målingene. Har også målt kanalene hver for seg og blir 90% likt resultat. Etter waterfall å bedømme burde det ikke være noe resonanser den tar høyde for 😬

    Også gjør den mye snodig ellers i registeret. Som f.eks diskanten som visst lengre opp. Og i midbass osv. Så er det også tullete at den ønsker kun målinger i lytteposisjon som den skrur etter. Og de avstandene rundt lytteposisjon som Dirac ønsker, er jo kun endringen i ganske korte bølgelengder, så har jo kun for seg i øvre mellomtone-diskant området
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Begge kanaler på begge målingene. Har også målt kanalene hver for seg og blir 90% likt resultat. Etter waterfall å bedømme burde det ikke være noe resonanser den tar høyde for 😬

    Også gjør den mye snodig ellers i registeret. Som f.eks diskanten som visst lengre opp. Og i midbass osv. Så er det også tullete at den ønsker kun målinger i lytteposisjon som den skrur etter. Og de avstandene rundt lytteposisjon som Dirac ønsker, er jo kun endringen i ganske korte bølgelengder, så har jo kun for seg i øvre mellomtone-diskant området
    Les litt på linken jeg sendte, rett rundt lytteposisjon er ikke helt rett.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Les litt på linken jeg sendte, rett rundt lytteposisjon er ikke helt rett.
    Nei har sett igjennom alt på den linken. Og ja har nok missforstått litt plassering av mik som Dirac ønsker.

    Så tok nye målinger i Dirac og satt samme Targets. Måler ganske likt i REW etterpå. Så er akkurat så Dirac ønsker den hengekøya uansett hva jeg gjør.

    Men når jeg får litt mer tid, skal jeg prøve å gjøre alt selv i REW og DSP direkte selv uten Dirac. Å se om der blir bedre.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig. Det må være noe som lurer Dirac i det området, kan det være ett cymbal som ringer med?

    Uansett så kan du jo endre targetkurven tilsvarende slik at resultatet blir flatt.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Merkelig. Det må være noe som lurer Dirac i det området, kan det være ett cymbal som ringer med?

    Uansett så kan du jo endre targetkurven tilsvarende slik at resultatet blir flatt.
    Ja er snodige greier. Har dempet symbaler meget godt. Også tatt målinger selv i REW og Gatet meg frem til det området symbalene burde være. Ikke noe der som skal tilsi at han skal lage noe hengekøye der.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Ikke skjedd de store tingene siden sist, men litt.

    Fått sveiset inn føtter til coaxene slik at bak føtter ikke stikker så mye ut. Samtidig fått litt ekstra tilt:
    received_535507438609075.jpeg

    Snapchat-1174126193.jpg


    Fått to tykke gulvmatter til å ta førsterefleksjoner som kan ut på impulsresponsen:
    Snapchat-1207947787~2.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    39.142
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Liten gulv høyttaler med 3x6,5'' mellomtone (f.eks Sica eller lignende) med tweeter (Bliesma Beryllium eller Mundorf AMP 23)
    har nok ikke blitt helt feil det heller
    Vis vedlegget 882084
    Litt avhengig av bruksområder tenker jeg at elementene bør ha gradvis avrulling jo større avstand fra diskant de har, typisk "0,5 veis" systemer. Dette kan gjøres med spoler hvis mangel på forsterkerkanaler. Har du gjort deg noen tanker om dette?

    Videre kunne kardioidespalter reflektere drivers frekvensområde, dvs med spalter lengre bak på kabinettet der hvor driveren lavpasses og spalter helt frem på øverste 🙂
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Litt avhengig av bruksområder tenker jeg at elementene bør ha gradvis avrulling jo større avstand fra diskant de har, typisk "0,5 veis" systemer. Dette kan gjøres med spoler hvis mangel på forsterkerkanaler. Har du gjort deg noen tanker om dette?

    Videre kunne kardioidespalter reflektere drivers frekvensområde, dvs med spalter lengre bak på kabinettet der hvor driveren lavpasses og spalter helt frem på øverste 🙂
    Tenkte ren 2 veis da :) Mellomtoner fra f.eks 400-2500hz og tweeter med videre opp.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte ren 2 veis da :) Mellomtoner fra f.eks 400-2500hz og tweeter med videre opp.
    Skal ikke være bombastisk men tror ikke det blir helt optimalt mtp. lobing.
    Men samtidig vet vi at det kan fungere med kontroll på akustikken (mest direktelyd) og "spikret" sweetspot.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Begynte litt fra start igjen i DSP. Fikk ikke så mye tid i går, men fikk skrudd litt på Coax. Alle målinger tatt 1m fra lytteaksen. med 4 ordens filter på 1200hz og 2orden på 300hz.

    Ringradiator uten EQ:
    Ringradiator uten EQ.png


    Ringradiator med 3stk EQ filter:
    Ringradiator med EQ.png


    Mellomtone uten EQ:
    Mellomtone uten EQ.png


    Mellomtone med 2stk EQ filter:
    Mellomtone med EQ.png


    Summering av Coax etter EQ:
    Coax samlett etter EQ.png
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    690
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut som du har kontroll på det du driver med 😎 Hvordan gjør du fasekorigering? APF, eller har du FIR muligheter?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Målt uten FIR:
    Kalkulert før FIR.PNG


    Kalkulert etter FIR korreksjon:
    Kalkulert etter FIR.PNG


    Sliter litt med å få konvertert IR fila til FIR, men får forske litt på det i morgen :)
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    For testing, har jeg kalibrert gulvstående (kun mellomtone og ribbon) inn i systemet på egen preset for å sammenligne mellomtone/tweeter med 12" Coax. Selvfølgelig nøyaktig matchet respons.
    20230108_014027.jpg

    Begge har helt klart sine fordeler og ulemper. Når jeg drar litt på, merker jeg fort at dynamikken i BMS Coax er helt overlegen. Og det var jo helt klart forventet med tanke på virkningsgrad og kapasitet. Men på normal lytting, er Ribbon anderledes å høre på.

    Edit:
    Etter litt mer nøye lytting så er det noe som stikker seg ut på begge. Så den hardheten jeg opplever er refleksjoner. Og etter å sett litt nøyere på impulskurven, er det helt klart. Skal få laget en absorbent på hver side som byttes ut med diffusorer for å ta første refleksjon der. Samtidig gi resterende diffusorer en liten tilt så kanskje mann får litt "linse" effekt på de høye frekvensene da de diffuserer dårlig på de høye frekvensene. Skader uansett ikke. Mulig også jeg må absorbere i stedet for diffusere på bakvegg. Må måle og teste. Også må jeg teste hvor godt taket mitt egentlig absorberer de lyseste frekvensene. Misstenker at jeg kanskje må ha en ekstra absorbent der for å ta første refleksjon der for de lyseste frekvensene.

    Så mer akustikk next ⚡
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    6.740
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nå startet jeg bakerst så jeg har ikke lest tråden enda, men måtte bare med en gang kommentere at det var gøy å se første og siste innlegg i denne tråden, med 3D-tegningen av hvordan du ønsket deg det i første innlegget, og så bildet i siste innlegget så bare "Oj, her er det noen som er gode til å se for seg hvordan de ønsker seg det og så realisere det!" :eek: :love:
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    506
    Antall liker
    874
    Sted
    Sandnessjøen
    Fikk en liten halvtime i dag. Så fikk bare tid til å sjekke hva skjer med impulsrespons med og uten diffusorer på strategiske områder.

    Impuls respons med alle diffusorer montert:
    MEd alle diffusorer.PNG


    Impuls respons uten 3stk diffusorer på hver side av lytterposisjon (180x120cm med diffusor på hver side):
    Uten diffusor i SS.PNG


    Impuls respons uten diffusor nært høyttaler der eventuelle første refleksjoner kan være (120x120cm på hver side):
    Uten diffusor ved høyttaler.PNG


    Hva som skjer med impuls responsen på 8-9m når jeg fjerner diffusorer skjønner jeg ikke helt. Ser ut som diffusor kun gjør positive utslag fra 5-10m. Ellers fra 0-10 meter ser det ut som ikke diffusorene gjør noe negativt med impulsen, men har fortsatt noen kritiske punkter på 1,4m, 1,9m, 4,9m, og flere fra 15-20m (bakvegg?) . Så må ta frem noen absorbenter å plassere her og der i taket for å ta nye målinger da jeg tror synderen ligger der. Eventuelt mer i gulvet.

    Så frem med litt snor å lete etter refleksjoner! :D
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn