Hjelp en "nykomling" til å finne rette del av forumet!

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Jeg er fersk her inne, og har mangt og meget jeg lurer på! Gikk inn på Vintage avdelingen med et spørsmål i ny tråd, og oppdaget etterpå Kjell Kranzbergs utmerkede tråd om diverse linker etc. Som sagt er jeg full av spørsmål når det gjelder teknikk osv! Hvilken avdeling vil være den rette når det gjelder ting som watt, ohm, likestrøm/vekselstrøm, desibel osv! Jeg vil ikke være en "pest og plage" her inne - til det har jeg for stor respekt for alle dem som har holdt dette forumet oppe i mange år! Mvh ToreP(fersking)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.226
Antall liker
10.787
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Velkommen skal du være.
Tech delen kan være et fint sted å begynne
 
P

parafinoksen

Gjest
Hei, og velkommen. Hvis det er generell elektrisitetslære du tenker på, ville jeg brukt snl.no, eventuelt wikipedia.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Parafinoksen! Kjempefint tips om nettadresse! Jeg er, som du sikkert skjønner, filolog (og gammel, pensjonert ungdomsskolelærer)! NTNU er mitt gamle studiested, så å få litt "oppfrisking" av teknikk blir bra! Jeg har fulgt deg og de andre her inne i 10 - 15 år siden jeg ble "satt på benken" etter over 30 år i skoleverket pga. to hjerneslag. Da var hifisentralen svært viktig for meg - jeg satt daglig og leste ,mens jeg sakte men sikkert ble bedre! Nå synes jeg at jeg "kjenner" mange av dere og har lært mye! Beklager sytingen, men sentralen kan være en viktig arena for flere enn meg - kjenner flere som er innom forumet fordi det ofte dukker opp interessante ting! I kveld skal jeg underholde fruen med høytlesning om ohms lov + litt til! Kjempefint! Mvh ToreP
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.547
Antall liker
8.227
Sted
Oslo
Ohm er jo enhet for motstand, spørs om ikke det blir litt motstand fra fruen.
La heller forsterkeren ta seg av motstanden,
og legg på no smektende Marvin Gaye
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Den var god, Hønndjevelen! Du har fin humoristisk sans! Jeg må vel prøve "Goodnight Irene" helt til slutt! Mvh ToreP
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.036
Antall liker
576
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg er fersk her inne, og har mangt og meget jeg lurer på! Gikk inn på Vintage avdelingen med et spørsmål i ny tråd, og oppdaget etterpå Kjell Kranzbergs utmerkede tråd om diverse linker etc. Som sagt er jeg full av spørsmål når det gjelder teknikk osv! Hvilken avdeling vil være den rette når det gjelder ting som watt, ohm, likestrøm/vekselstrøm, desibel osv! Jeg vil ikke være en "pest og plage" her inne - til det har jeg for stor respekt for alle dem som har holdt dette forumet oppe i mange år! Mvh ToreP(fersking)
Heisann, så hyggelig med nye bekjentskap! Her kan du ta så mye plass du vil, så spør i vei om det du måtte lure på 🙂 Velkommen!
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hjertelig takk, Ludo! Du aner ikke hvor mye dere gutta(og forhåpentligvis noen jenter) har betydd for meg i mange år! Har villet, men ikke turt å melde meg inn før nå! Har alltid tenkt at et sånt "surrehue' som meg hadde de ikke bruk for på sentralen! Og så blir man kun møtt med åpne armer - det er direkte rørende! Tusen takk! Mvh ToreP
 
Topp Bunn