Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv?

Hører du faktisk forskjell eller lurer du deg selv?

  • Ja, jeg hører lyden og er i gruppen yngre enn 30 år

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, jeg hører lyden og er i gruppen mellom 30 - 60 år

    Stemmer: 35 45.5%
  • Ja, jeg hører lyden og er i gruppen "Vi over 60"

    Stemmer: 4 5.2%
  • Nei, jeg hører IKKE lyden og er i gruppen yngre enn 30 år

    Stemmer: 1 1.3%
  • Nei, jeg hører IKKE lyden og er i gruppen mellom 30 - 60 år

    Stemmer: 24 31.2%
  • Nei, jeg hører IKKE lyden og er i gruppen "Vi over 60"

    Stemmer: 13 16.9%

  • Totalt antall stemmer
    77

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Du skal høre mye og mange av oss har hørt store mengder gjennom flere generasjoner med teknisk utvikling.
For noen år siden fikk vi litt å slite med når den nye revolusjonen ga oss TV med BÅDE lyd og bilde.
Lyden fra TV utviklet seg til det bedre, men Tinnitusen tok helt av for oss som den gangen var litt yngre.
Unge i dag har antagelig ikke hørt denne lyden og derfor er det interessant å "se" om unge av i dag
fortsatt kan høre lyder som er en viktig del av historien ?
Basert på denne videoen fikk jeg lyst til å lage en spørreundersøkelse for å få et inntrykk av både
unge og eldre "gull-ører" her på Sentralen hvor lyden står i sentrum.

 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg klarer ikke høre lyden når den spilles sammen med musikken, men isolert klarer jeg det. Snart 47. Det vil si, hører og hører. Det er nesten så jeg heller føler/fornemmer tonen.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.160
Antall liker
20.635
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hører den ikke. Viste det godt, og det har en årsak.
Har sittet i en 1/4 menneskealder kloss opp og ned av TV´er i reparasjonssammenheng, og har
derfor en "dykk" i hørsel på eksakt 16KHz. For 20 år siden hørte jeg 15KHz men ikke 16, og lyden kom tilbake
ved 17 og 18KHz. Det gjør den nokk ikke lengere 😂 😂
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
47 år og avslutt ikke noe problem....



eller jo... hører den ikke i det hele tatt faktisk.
Spilte den ute på terassen i går, ene sønnen ved siden av meg på 16, som har hatt en del operasjoner i ørene hørte heller den ikke. Så kom den eldste sønnen ut på terassen for å slappe av (21. år) dere skulle sett ansiktet hans 😵💫 "HVA I HULESTE ER DETTE BRÅKET" - skrek han. Han ble ganske uvel av den høye frekvensen.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Det er noen faste holdepunkter for "Vi over 60" og hørsel eller tegn på redusert hørsel.....som ex. sirissene
Det er sommer og sirissene er fortsatt intense, men den gamle Tinnitusen fra TV-boksen
har vært en plage i mange år - året rundt. Ikke de seneste årene.......
Sånn i ettertid......hvordan kunne denne frekvensen bli godkjent når så mange blir "plaget"?
Er denne frekvensen den opprinnelige Tinnitusen?
Kan det være at de som sliter med Tinnitus har muscle-memory som aktiverer denne
frekvensen og plager livet av de som blir rammet?

Ble litt skremt når denne støyen dukket opp i videoen, men savner den egentlig ikke.....
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
Jeg hørte ikke dette. Fant deretter en ren 15 kHz på YouTube, og den hører jeg når jeg skrur opp litt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
A

aardappeleter

Gjest
En av de morsomme observasjonene så langt er at vi ikke har noen stemmer fra gruppen under 30 år....
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Har passert 60 og hørte ikke noe. Men husker godt den lyden fra tver i gamle dager.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.068
Antall liker
11.518
Sted
Ytterst i havgapet...
Siste rør-TVen jeg hadde var en 100Hz Wide screen kjøpt i 2000, så har ikke hørt den lyden på over 20 år... og nå hører jeg den neppe.... :cool:
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.398
Antall liker
8.528
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Skal prøve når jeg kommer opp på hytta, har ikke ørelurer her i bilen😁
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.294
Antall liker
6.518
Sted
Under stjernene
Hører den garantert ikke.

På radio & TV 2/3 i 74 - 76 fikk jeg en intens hodepine når vi kom inn på verkstedet der ca. 8 TV'er var på.
Husker enda trykket i i hode, det var linje frekvensen 15,625kHz. heldigvis forsvant den og hørselen det første året.

Helseattest med hørsel test annen hver år pga. sertifisering Offshore.
Resultatet var en nedadgående kurve.

Har passert 70 😍
 

brotevatn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.02.2010
Innlegg
88
Antall liker
229
Torget vurderinger
1
Trudde første musikksnutten berre var dårleg innspeling med bakgrunnsstøy, men på slutten uten støyen, var det stor forskjell ja...50 år og like blid 😃
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.133
Antall liker
2.641
Torget vurderinger
16
54 år, hørte det definitivt ikke.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.971
Antall liker
28.211
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har passert 61 og hørte ikke noe, dvs jeg syntes det var noe støy, som ble borte ved siste avspilling.
Sjekket 15 KHz på YT jeg og, den hører jeg. 😅
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er no 65 og høyrer 13 kHz. Eg høyrde 19 khz fram til eg var 41-42, eg trur dette hang saman med 1 års opphald i urbane omgjevnadar i Spania. Elles har det skjedd noko med persepsjonen dei siste åra. Om det er eit resultat av å ha fått Parkinson eller alder generelt er eg usikker på.
 
P

parafinoksen

Gjest
Vi har en gammel Panasonic plasma-TV. Den hører jeg definitivt om er på eller av. (Skulle ha byttet den ut, men bildet er så bra :rolleyes: )
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.160
Antall liker
20.635
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Bilde er netopp sååååååå bra.
Men riktigt.... Noen plasma skjermer "synger" noe i panelene.
Har vært heldig med begge mine....... Ikke den minnste lyden (y)
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
575
Antall liker
683
Er 55 og hører ikke 15625hz tonen lenger. Hører en noe lavere frekvens som kommer sammen med CRT tonen i klippet ca 12Khz.
Husker fra oppveksen at enkelte CRT TVer hadde denne høyfrekventestøyen mer enn andre, også avhengig av rom vinkling osv. Den mest tydelig støyen var vel ofte mye lavere i frekvens, mer rund 50hz.

"musikken" som skulle være uten Flyback transformerstøyen som spilles på slutten får også et inslag av disse frekvensene ved ca 10:45-10:56
 

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Innlegg
257
Antall liker
48
Sted
Telemark
Hører støyen over musikken i starten. Hvis man bruker hodetlf må man også være obs på at de kan rulle av tidligere enn 15Khz. Forskjellen på yngre vs eldre ører på 15Khz kan også være at man må skru opp volumet.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.854
Antall liker
2.032
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Når man begynner å få hørselstap, er det slik at man bare hører frekvenser dårligere eller er det slik at man ikke hører de i det hele tatt?
Hvis man hører det dårligere, kunne det vært en ide å få målt hørselen sin slik at man vet hørselskurven og således kan plotte dette inn i en dsp for å kompensere og dermed høre "flatt" ?
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.623
Antall liker
2.744
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Du hører dem dårligere. En hørselstest viser hvor mye dårligere og plotter det inn i et audiogram:


Hørselstilpassa EQ er fullt mulig og det fins løsninger for det:


Det er nok enklere å få til med hodetelefoner siden tapet vil være forskjellig i hvert øre.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.854
Antall liker
2.032
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
takk, får sjekke ut. Sist jeg tok hørselstest ifbm tinnitus var det ikke stort jeg hørte men har ikke den utskriften lenger.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
630
Antall liker
2.728
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Er over 60 og hører vel knapt nok til 12kHz. Bryr meg absolutt ingenting om det, det er ikke der lyden er viktig for meg. Statistisk sett hører en 50-åring som regel ikke særlig høyere enn 12kHz. Det viktige er at jeg ikke har hørselsskader eller store avvik i hørselen. Litt tinnitus har jeg også, men det er ikke direkte plagsomt. Frekvenser mellom 125 og 8000Hz er det som er viktig å kunne høre godt, og store avvik her er ikke bra. Det viktigste for meg er at jeg i stor grad nyter musikk og film over anleggene, uten at fravær av svært høye frekvenser er plagsomt!
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.635
Antall liker
5.525
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
55 og hører ingenting over 12000.
På testtoner kan jeg såvidt ane at det er noe der på 12000hz, men der er det stopp.
80-tallet i hardrockband har vel gjort sitt er jeg redd.
 
Topp Bunn