En tråd om filmer og utgivelser fra The Criterion collection (og tilsvarende).

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    cc.png


    The Criterion collection slipper sine to første 4K disker på mandag, jeg sjekker om det er noe interesse for en tråd om Criterion collecton (alle format).

    De to første 4K BR diskene.
    first 4k cc.png




    Uken etter kommer Citizen Kane som også var den først disken fra Criterion som ble gitt ut på laserdisk i 1984!

    Kane på 4K BR.
    cc kane.jpg


    Kane på laserdisc.

    cc kane ld.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Min filminteresse går i bølgedaler og jeg har sett lite film de siste årene. Kjøpte Bergman boksen når den kom ut i november 2018 men har ikke åpnet den enda og tenkte det var tid til det nå. Har sett endel av filmene med langt fra alt, så hvordan starter man?
    Følger man Criterions festival forslag, starter med den tidligste eller bare plukker og ser "det beste først"?

    Boksen ble fort utsolgt og gikk for høye priser på ebay, men ble tilgjengelig igjen i feb/mars 2019. Er ikke en Limited Edition, tror bare
    at det kom som en overraskelse at den var så populær og den har vært utsolgt flere ganger men er fortsatt tilgjengelig.

    bergman cc2.jpg



    Ingmar Bergman's Cinema is a Blu-ray disc box set featuring 39 films directed by Ingmar Bergman, released by the Criterion Collection on November 20, 2018 in the United States. The set spans Bergman's early career, beginning in the 1940s, up to his final film in 2003. The films are organized non-chronologically, and are instead presented in four groupings that mimic the procession of a film festival. Accompanying the discs is a book featuring critical essays on each of the films, intended to guide the viewer through the experience. Of the 39 films featured, 17 had not been previously released by the Criterion Collection prior to their inclusion in the set.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er svært positiv til en slik tråd. Jeg ville også gjerne se at det var plass til filmer utgitt av Eureka og spesielt Arrow Films som jeg kjøper mest av. Arrow restaurerer mye film. Det er på sin plass med noen linker her:
    The Criterion Collection - Criterions amerikanske hovedside.
    UK Releases | The Criterion Collection - Criterions engelske side med europeiske utgaver for de som ikke har multisonespiller.
    Arrow Films UK - Cult, Classic & Horror Movies - med mye bra italiensk og japansk film blant annet.
    Eureka | Home of the Masters of Cinema (eurekavideo.co.uk) - Masters of Cinema serien er proppet med klassikere.
    Jeg håper du ikke ser på dette som et forsøk på å kuppe tråden, men jeg ser ikke at vi er tjent med tre forskjellige tråder om kvalitetsfilm.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Det må kunne gå an og det er jo ikke alltid at Criterion sin versjon er den som alle foretrekker. F.esk når Criterion ga ut David Cronenbergs Crash så kom den ut rundt samme tid ut på 4K fra Arrow, så hvilken kjøper man? Jeg har kun den originale DVDen (ikke CC) og har ikke sett noen av de nye utgivelsene. En grunn til at jeg liker Criterion er at ekstramaterialet pleier å være bedre (ikke alltid).
    Det er bare å kjøre på med filmrelater info.


    arrow crash.png


    cc crash.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er svært positiv til en slik tråd. Jeg ville også gjerne se at det var plass til filmer utgitt av Eureka og spesielt Arrow Films som jeg kjøper mest av. Arrow restaurerer mye film. Det er på sin plass med noen linker her:
    The Criterion Collection - Criterions amerikanske hovedside.
    UK Releases | The Criterion Collection - Criterions engelske side med europeiske utgaver for de som ikke har multisonespiller.
    Arrow Films UK - Cult, Classic & Horror Movies - med mye bra italiensk og japansk film blant annet.
    Eureka | Home of the Masters of Cinema (eurekavideo.co.uk) - Masters of Cinema serien er proppet med klassikere.
    Jeg håper du ikke ser på dette som et forsøk på å kuppe tråden, men jeg ser ikke at vi er tjent med tre forskjellige tråder om kvalitetsfilm.
    Jeg er enig i det du skriver her , men grunnen til jeg ikke nevnt disse selskapene er at det også har serier med mye utgivelser som jeg finner helt uinteressant, f.esk lavbudsjett skrekk/horror filmer. Håper vi kan holde denne tråden innen for "Criterion " universet (selv om det er endel filmer for spesielt interesserte der også) når det gjeldet filmer og fokusere på film utgivelser. Jeg vil gjerne ha den "beste" utgivelsen og det er ikke viktig for meg om det er en Eureka eller Criterion.
    Håper flere vil bidra med f.eks favoritter, spesielt bra utgivelser, utgivelser man bør styre unnna, skulte filmperler osv.
    Har noen en favoritt periode, regissør eller type film de brenner for, så del gjerne.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Veldig spennende at de begynner med 4K filmer, ser frem til dette. Har ikke allverdens med Criterion filmer da jeg ikke har sonefri spiller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Når Blu Ray (BR) ble lansert så hadde jeg nettopp flyttet og jeg hadde ikke TV de neste 5-6 årene. Når jeg fikk meg TV m/Dolby Vision samtidig som UHD ble lansert og mer og mer innhold ble laget i 4K og HDR så fremstod BR som gårsdagen format og jeg bestemte meg for å bare skippe det. Når AppleTV og Netflix begynte å streame i Dolby Vision så var planen å kjøpe en UHD BR spiller.
    Men siden det var edel frem og tilbake ang støtte for HDR på de forskjellige spillerne og at det nesten ikke ble gitt ut filer som jeg fant interessante så ble det til at jeg kjøpte BR spiller (flere) istedet primært for å spille musikk/konsert utgivelser. Så jeg her kun en svært liten samling med BR filmer og stort sett filmer jeg ikke har på DVD, unntaket er Bergman boksen. Kjøpte en UHD BR spiller denne uken og føler jeg er ved et veiskille om jeg skal begynne å kjøpe enda et fysisk format. Nå som Criterion starter med UHD så blir det forhåpentligvis gitt ut litt mer filmer som er av interesse og jeg kommer til å oppgradere DVD utgivelser som blir gitt ut.
    "Alle" streamer jo for tiden så UHD formatet som vel er på grensen til en kommersiell fiasko lever kanskje på lånt tid, så vil det vise seg om det er nok nerder til å holde det i live. En fordel er jo at vi er kvitt Sone systemet fra systemet DVD og BR men UHD spillerne er i utgangspunktet låst til soner å DVD og BR så jeg trenger flere spillere.

    Første UHD disk blir Mulholland Dr. og så Citizen Kane som begge er bestilt. Mulholland Dr. utgaven mener jeg er lik CC sin BR utgave med en ekstra 4K disk, mens Citizen Kane er "ny" da de ikke har hatt rettigheter til denne på DVD eller BR.

    Ble mye teknisk i dette innlegget noe som ikke var intensjonen med denne tråden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er svært positiv til en slik tråd. Jeg ville også gjerne se at det var plass til filmer utgitt av Eureka og spesielt Arrow Films som jeg kjøper mest av. Arrow restaurerer mye film. Det er på sin plass med noen linker her:
    The Criterion Collection - Criterions amerikanske hovedside.
    UK Releases | The Criterion Collection - Criterions engelske side med europeiske utgaver for de som ikke har multisonespiller.
    Arrow Films UK - Cult, Classic & Horror Movies - med mye bra italiensk og japansk film blant annet.
    Eureka | Home of the Masters of Cinema (eurekavideo.co.uk) - Masters of Cinema serien er proppet med klassikere.
    Jeg håper du ikke ser på dette som et forsøk på å kuppe tråden, men jeg ser ikke at vi er tjent med tre forskjellige tråder om kvalitetsfilm.
    Kjøper du direkte fra Arrow og Eureka? Har ikke kjøpt noe fra dem etter de nye moms reglene kom, så fikser de dette nå?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Blir jo ikke laget så mye film i sort hvit lenger, Roma og Mank fra Netflix er vel de siste av større filmer som jeg kommer på.
    Cold War er en annen jeg ha sett, det er ikke brukt film her men digitalt kamera i det klassiske formatet 1.33:1. Likte denne veldig godt og moderne digital sort hvit film som denne ser vledig bra ut (imo).

    cold war cc.jpg

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.104
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    Første UHD disk blir Mulholland Dr. og så Citizen Kane som begge er bestilt. Mulholland Dr. utgaven mener jeg er lik CC sin BR utgave med en ekstra 4K disk, mens Citizen Kane er "ny" da de ikke har hatt rettigheter til denne på DVD eller BR.
    .
    Panasonic 4K spillerne kan gjøres sonefri for DVD.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.585
    Antall liker
    3.198
    Sted
    Oslo
    Blir jo ikke laget så mye film i sort hvit lenger, Roma og Mank fra Netflix er vel de siste av større filmer som jeg kommer på.
    Cold War er en annen jeg ha sett, det er ikke brukt film her men digitalt kamera i det klassiske formatet 1.33:1. Likte denne veldig godt og moderne digital sort hvit film som denne ser vledig bra ut (imo).


    Cold War er nydelig, men da kan man også se Ida av samme regissør, men den finner jeg ikke hos Criterion.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Kjøper du direkte fra Arrow og Eureka? Har ikke kjøpt noe fra dem etter de nye moms reglene kom, så fikser de dette nå?
    Jeg har kjøpt fra Arrow og det har gått bra, men jeg garanterer ingenting. Stort sett kjøper jeg fra Amazon UK og en sjelden gang fra Platekompaniet hvis de har ekstra tilbud så de kan konkurerre på pris.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Min Oppo 205 Audiocom Signature er sonefri på BD og DVD. Jeg har også en tilsvarende Oppo 105D liggende i reserve så jeg er godt dekket på sonefrie spillere.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.585
    Antall liker
    3.198
    Sted
    Oslo
    Den beste filmen jeg aldri vil se igjen. Må ses!
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.585
    Antall liker
    3.198
    Sted
    Oslo
    Her er en morsom godbit :) Nesten så jeg bestiller den for å få sett den på nytt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 763106
    World of Wong Kar Wai | The Criterion Collection
    En av de siste jeg har kjøpt er denne boksen. Innpakningen er noe eklektisk for å si det mildt. Her må man passe på så ikke alt havner på gulvet når den åpnes. Men jeg regner med at filmene holde vanlig høy Criterion-standard.
    Ikke sett så mye moderne asiatisk film men har Chungking Express, In the Mood for Love og 2046 fra Wong på DVD. Lurer på om disse fargesterke asiatiske filmene kan dra nytte av HDR mer en normalt?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mange filmer fra kvinnelige regissører i samlingen min. Jane Campions Piano kommer snart på UHD fra CC og selv om jeg likte filmen og ikke har den i samlingen så står jeg over denne. Så den for andre gang for et år siden og har ikke noe behov for å se den på ny på en god stund. Céline Sciamma hadde jeg aldri hørt om men kom over hennes Portrait of a Lady on Fire fra 2019 på en nettet eller i en podcast. Visuelt så ser denne filmen veldig bra ut, litt overasket over at jeg likte denne såpass bra.

    pina 4k cc.jpg


    fire laydy cc.jpg

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    De to eneste Kieślowski filmene jeg har sett på kino er The Double Life of Véronique og Blue. Er vel også mine favoritter av de jeg har sett av Kieślowski, virkelig bra. Har farge triologien og The Double Life of Véronique og Blue på DVD men er vel klar for en oppgraering snart.

    double life.jpg


    blue.jpg

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Arrow nesten ga vekk 2 disk BR Dekalog boksen (10 TV filmer) for £20 men den ble utsolgt før jeg fikk bestilt. Ser den nå er tilgjengelig igjen til £25 og den må nok bestilles. Noen som har de store boksen av denne fra Criterion eller Arrow? Disse er jo produsert for TV på slutten av 80 tallet så BR er med en godt nok.

    decalog arrow .jpg


    PP-Dekalog-BRLE-1a.jpg


    decalog cc.jpg

     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kieslowski er en av mine favoritter også. Har Veronica og fargefilmene på blu-ray, mener de er fra Art-house?
    Dekalog har jeg dessverre kun på DVD, og har heller ikke rukket å se den enda.

    Come and see har havnet i handlekurven sammen med Mulholland Drive, gru/gleder meg til å se den.

    En annen favoritt jeg har på blu-ray via Criterion er Andrei Tarkovsky. Dessverre ikke sett alle filmer enda, men koser meg filmene jeg har og det er filmer man kan se mange ganger.

    123333.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Anatomy of a Murder har stått på listen over filmer jeg skal se i mange år, først å fremst p.g.a av Duke Ellington hadde skrevet filemusikken, som han også fikk to Grammy for. Selve filmen fikk 7 Oscar nominasjoner bla. for beste film.
    Den var visstnok banebrytende i 1959, men dette må være et godt eksempel på en film som ikke tåler tiden tann. Sett med mine øyne i 2021 så fremstår filmen som omhandler en rettssak rundt en voldtekt og et drap direkte useriøs og fjasete i måten den behandler temaet på, men det må ha blitt oppfattet annerledes i 59. Etter filmen var ferdig, den var lang med 2 timer og 41, så satt igjen med spørsmålet, hvorfor ble denne filmen ble laget? Eneste som denne ga meg var et bra soundtrack og en kul film poster. Kan være det er noe jeg ikke forstår her, men imo så styr unna denne.

    anatomy cc.jpg

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vi bør vel også nevne Studiocanal i denne tråden. De eier verdens 3. største filmbibliotek og samarbeider en del med Criterion om restaurering og utgivelse. De tar seg av en del av utgavene for USA-markedet. Et eksempel på en nyrestaurering fra Studiocanal er denne som er vel verdt å se.
    81Zh8HNZgIL._AC_SX425_.jpg

    Fellini er en favoritt og jeg har alle filmene hans. Jeg har mer sans for italiensk film enn for Bergman og Kieslowski som er nevnt lenger opp. De er ikke mine regissører. Jeg er av den oppfatningen at Bergmans beste film er "Hamnstad", hans forsøk på neorealisme fra 1948. En OK film i stilen til Rosselini og De Sica.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan vel ta med en Arrow-boks i samme slengen med tre filmer av Taviani-brødrene. De er kanskje ikke så kjent i Norge, men de lager/lagde praktfulle filmer (den ene er død nå). Kaos er spesielt anbefalt. Det er en episodefilm basert på fire noveller av nobelprisvinneren Luigi Pirandello fra Sicilia.
    71nR3+ADXAL._AC_SX466_.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Den Taviani boksen holdt jeg på å kjøpe tidligere i år, men det ble ikke noe av det så har ikke sett noe av ham enda. Men ikke så lenge siden jeg kjøpe Luchino Viscontis The Leopard og en boks med og Bergman og Rosselini, Ingrid ikke Ingmar (+ noen klassikere fra Antonioni og Fellini). Kun sett Stromboli av Rosselini filmene.

    leopard.jpg


    bergman rosselini.jpg

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Leoparden og Stromboli er klassikere og vel verdt å se. Stromboli går jevnlig på italiensk TV og da ser jeg den hvis jeg er der. De to andre har jeg ikke sett enda.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Hva ser man først etter 8½ og La dolce vita som mange har sett av Fellini?
    Hadde planer om å kjøpe Essential Fellini, men er litt i tvil.

    fellini.jpg

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Samtlige fra den hvite sheiken til Amarcord. Du bør også få med deg Ginger and Fred og Kvinnebyen. De to siste er ikke i boksen, men det burde de vært. Jeg hadde nok valgt å kjøpe dem enkeltvis. Det er gode utgaver på Studiocanal og Eureka.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Kieslowski er en av mine favoritter også. Har Veronica og fargefilmene på blu-ray, mener de er fra Art-house?
    Dekalog har jeg dessverre kun på DVD, og har heller ikke rukket å se den enda.

    Come and see har havnet i handlekurven sammen med Mulholland Drive, gru/gleder meg til å se den.

    En annen favoritt jeg har på blu-ray via Criterion er Andrei Tarkovsky. Dessverre ikke sett alle filmer enda, men koser meg filmene jeg har og det er filmer man kan se mange ganger.

    Vis vedlegget 763251
    Hadde ikke fått med med at Mirror var gitt ut på Criterion. Har Artificial eyes utgaven på DVD og så den først på Kino lorbers DVD som ikke er den beste utgaven av denne. Har sett på AEs The Andrei Tarkovsky Collection men det var et par dokumentarer som jeg gjerne skulle sett på Criterion sin Mirror utgivelse, har du sett disse?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Nyhets mail fra CC i dag om 4 nye filmer i februar, ingen nye i 4K selv om to av de har ny 4K master. Tror jeg har sett Miller’s Crossing men det er den eneste av de fire. Er vel ikke noen av dem som jeg føler jeg må svi av penger på.

    cc feb.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Var litt overrasket over at Criterion fortsatt gir ut DVDer, selv nå som de har starte med UHD. Mener å ha lest at de ikke gir ut DVD utgaver av nye utgivelser om det allerede finnes en utgave på DVD som f.eks med Piano. Men Roma som er som ble laget av og er tilgjengelig i 4K på Netflix kom på DVD. DVD er også det fysiske formatet som vokser på markeds andeler de siste årene!
    Der nok mye styrt av pris, og DVD oppskalert på en OK 4K TV eller BR spiller ser faktisk mye bedre ut en det man kan kan få innrykk av på diverse forum. Noen her som fortsatt bruker DVD, eller er de "kassert"?


    roma 2.png


    disk sale.png


    price disk.png
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøper fortsatt mye DVD. Det er mange italienske TV-serier og også filmer som bare finnes på DVD. Det er også det samme med eldre britiske serier. Min Oppo 205 gjør en god jobb med oppskalering så bildet blir helt ok på en Samsung QE55Q90R. Jeg bestilte senest i går fire DVD TV-serier fra Amazon.it produsert av RAI.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Da var den første UHD 4K disken i hus. Litt ivrig etter å teste formatet så betalt litt ekstra og fikk den levert med ex-press fra Amazon US (ble releset i går, 16.12). Har vel moderate forventninger til hvor mye bedre en vanlig BD det er på min 55" 2nd gen OLED TV.
    Har den på PAL DVD fra før men er noen år siden jeg så den, så forhåpentlig et hyggelig gjensyn i kveld.

    Ikke blant de bedre coverne fra CC (imo).
    mullh 4k.jpg

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.704
    Antall liker
    5.155
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spent på å høre hva du syns. Jeg tenkte jeg skulle bestille den europeiske boksen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Må være nærmere 20 år siden jeg så filmen og har kun sett den på DVD, tror bare jeg har sett 2 Lynch filmer på kino.
    Litt vanskelig å sammenligne BD vs UHD da BDen er den fra 2015 og sone A og måtte avspilles på Oppen. BDen er også lysere (noen jeg også hadde lest før jeg sjekket) og fargene er litt sterkere. Noe av en klisjé er at UHDen ser mer "filmaktig" ut og oppskalert BD litt mer som video, om det gir noen mening. Førsteinntrykket av UHD var positivt men må nok skaffe meg noen flere filmer, Kane slippes neste tirsdag og er bestilt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Tips:
    Barnes & Noble nå sitt årlige 50% off november salg på Criterion. Amazon ser ut til å ha tilsvarende tilbud på utgitt titler, så om noen
    vurderer f.eks at av de større settene så er det noen kroner å spare nå.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.702
    Antall liker
    2.306
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jo da, jeg har benyttet tilbudet. Denne kommer på fredag og den landet i Køln for en time siden i følge UPS.

    81OrgAoF9YL._SX425_.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.233
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Var litt overrasket over at Criterion fortsatt gir ut DVDer, selv nå som de har starte med UHD. Mener å ha lest at de ikke gir ut DVD utgaver av nye utgivelser om det allerede finnes en utgave på DVD som f.eks med Piano. Men Roma som er som ble laget av og er tilgjengelig i 4K på Netflix kom på DVD. DVD er også det fysiske formatet som vokser på markeds andeler de siste årene!
    Der nok mye styrt av pris, og DVD oppskalert på en OK 4K TV eller BR spiller ser faktisk mye bedre ut en det man kan kan få innrykk av på diverse forum. Noen her som fortsatt bruker DVD, eller er de "kassert"?


    Vis vedlegget 764033

    Vis vedlegget 764035

    Vis vedlegget 764036
    Den dvd skala´en er US. Pal/Europa DVD resolution er vel 576 :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Tror de fleste vet det, var pris indikasjonen som var hovedpoenget med tabellen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.110
    Torget vurderinger
    4
    Mye sort/hvit filmer i Criterion collection men denne har en helt fantastisk bruk av fager, og bruker forskjellige bilde formater (ratio) for de forskjellige tidsepokene. Her er det film og ikke digital som gjelder. Dokumentaren The Making of The Grand Budapest Hotel som følger med er absolutt verd å se den også.

    grand hotel cc.jpg

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn