Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.448
    Sted
    Trondheim
    Jeg har enda ikke hurtigladet. Skal teste i sommer. Har ladekort fra BMW som skal virke hos de fleste. Plugg inn bilen og legg ladekortet inn mot leseren (er det jeg har fått beskjed om). Samlefaktura fra BMW hver måned. Bruk ruteplanleggeren - bilen varsler om når du må lade, hvor du kan lade og hvor mange ladere som er ledig på de forskjellige stedene. Skal virke over alt i Europa.

    Har som sagt ikke prøvd det ennå.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bruker Elton app som funker på de fleste ladere. Mangler "automatisk" lading. Må fortelle hvilken ladestople. Tar noen sekunder. Samme når jeg bruker Tesla app. Veldig gode ladere hos Tesla også. Regner med autofunksjon kommer med tiden. Legger jeg inn rute i bilen (Jaguar) så finner den også selv ladestasjoner.
    Jaguar skal ha fatt samme funksjonalitet som Tesla hos bl.a. Mer - mao bare plugge bilen og den gjenkjennes og lading starter. Hurtiglader ikke ofte og tenkte jeg skulle teste det sist jeg besøkte Mer men glemte det. Kommer nok på de fleste etterhvert når markedet får satt seg litt..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    De som kjører mye har generelt ikke problemer om det er på Tesla sine ladere eller ellers. Videre finnes det verktøy som gjør reisen minst like grei som Tesla sine. De som har problemer er de som hurtiglader skjelden. De glemmer fra gang til gang...
    Ja, jeg lader sjelden utaskjærs, og har et eller annet forbannet drittproblem hver eneste gang, enten jeg lader på Tesla-stasjon eller noe annet. Jeg er fullstendig ute av stand til å akseptere at man ikke har en dings til å tæppe kortet på, og lade opp bilen. Hvor vanskelig kan det være, liksom? Jeg skal bare ha drivstoff, for f..., jeg skal ikke inngå et ekteskap!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Jaguar skal ha fatt samme funksjonalitet som Tesla hos bl.a. Mer - mao bare plugge bilen og den gjenkjennes og lading starter. Hurtiglader ikke ofte og tenkte jeg skulle teste det sist jeg besøkte Mer men glemte det. Kommer nok på de fleste etterhvert når markedet får satt seg litt..
    Ok liker ikke Mer ladere... lader dårlig hos meg -mulig det har blitt bedre nå. Ionity, Tesla og Recharge ladere fungerer klart best
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Må vel være mulig å designe noe ala bensinpumper med en kortterminal og et telleverk?
    Syns det er merkelig at det gjøres så komplisert når målet er å få flest mulig over på El bil
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    2.581
    De som kjører mye har generelt ikke problemer om det er på Tesla sine ladere eller ellers. Videre finnes det verktøy som gjør reisen minst like grei som Tesla sine. De som har problemer er de som hurtiglader skjelden. De glemmer fra gang til gang...
    Niks
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.448
    Sted
    Trondheim
    Så lenge man har en felles protokoll som alle bruker, både ladestasjoner og biler skal det jo ikke være noe problem. Ladestasjonen må jo kunne "snakke" med bilen for å identifisere den og hvem som skal faktureres. Det kommer.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Det er da ikke komplisert. Du bruker jo bare en app på telefonen istedenfor kort
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.448
    Sted
    Trondheim
    For mange er jo det komplisert nok. Kanskje man ikke har riktig app og må laste den ned og registrere deg før du kan bruke den.
    Standardisert "Handshakeprotokoll" for ladestasjoner og biler kommer nok. Inntil da burde man jo bare kunne brukt kredittkort, som man gjør på bensinstasjoner.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    Må vel være mulig å designe noe ala bensinpumper med en kortterminal og et telleverk?
    Eg har sett nemnt fleire gonger at det er eit krav som skal, eller burde koma, men har knapt sett det. Veit ikkje kvifor app/RFID og ikkje kort var normalen frå starten.

    Har tenkt det kanskje hadde noko med kostnader å gjera (at det hadde vore dyrt å setja kortterminalar i alle ladarar), men no er jo kortbetaling standard på ein gjennomsnitteleg brusautomat, så enormt kostnadsdrivande kan det ikkje vera.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er da ikke komplisert. Du bruker jo bare en app på telefonen istedenfor kort
    Eller en brikke som du tapper og som går hos stort sett alle, eller bare plugge bilen som kommer slik som hos Tesla. Har aldri sett noe problem i dette da man uansett må ta seg tid til en titt på kartet og planlegge reisen om man kjører i ukjent terreng. Da kan man samtidig oppdater det man har av apper, og det har man tid til så lenge man har tid til å henge her inne ;).

    Elbil er mye enklere i hverdagen da man lader hjemme eller på jobb, men krever litt mer planlegging på langtur. Ladestasjonene ligger heller ikke langs med veien så man må finne de og der er app ofte en nødvendighet. Kort tror jeg og forsvinner og erstattes av noe på mobilen når neste generasjon vokser opp...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er fascinerende at noen foretrekker en app med diverse problemer kontra noe så enkelt som å bruke kort eller betale kontant. Da har du gjort opp for deg med en gang og slipper å ha oppdaterte apper, posisjonstilgang aktivert og strøm på mobilen.
    Ofte hvis man er på tur med venner e.l så deler man på drivstoffet. Bruker man appen da for å se hvor mye drivstoffet kostet så sender man vipps krav da eller?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.448
    Sted
    Trondheim
    Jeg har NAF ladebrikke og BMW ladekort. Da burde jeg være godt forsynt. NAF-brikken må jo registreres hos de forskjellige leverandørene, men når det er gjort trenger du ikke å bruke appen. Det samme med BMW-kortet - samlefaktura fra BMW hver måned.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Det er da ikke komplisert. Du bruker jo bare en app på telefonen istedenfor kort
    Ikke én, men en app for hver fordømte leverandør. Så er det noen som har en app de påstår virker over alt, vel, det gjør de ikke. Og dessuten, hvorfor skal jeg laste ned en bunke med apper, og hva gjør jeg om jeg har glemt eller lagt mobilen fra meg hjemme?
    Det er helt høl i huet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Teslas system med at laderen kjenner igjen bilen og trekker fra konto ihht avtale (eller noe sånt om jeg har forstått det rett) er suverent, og er et eksempel på hvordan det burde være over alt dersom elbiler VIRKELIG skal bli den fremtidige løsningen, og man ønsker å reiser i områder der man ikke er trygg på at man har de rette appene.. Og vi er VELDIG langt fra noe slikt. Når det er sagt, mine sjeldne hurtigladingsbehov løser jeg rimelig greit fordi jeg kjører i områder der jeg vet at mine apper dekker de laderene jeg har bruk for.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    Teslas system med at laderen kjenner igjen bilen og trekker fra konto ihht avtale (eller noe sånt omje har frtått det trett) er suverent, og er et eksempel på hvordan det burde være over alt dersom elbiler VIRKELIG skal bli den fremtidige løsningen, og man ønsker å reiser i områder der man kkke er trygg på at man har de rette appene..
    Ja, det er sant.

    Eg skal vedgå at dersom eg hadde hatt Tesla og reist på ferie til, tja, Frankrike, ville eg garantert føretrekt å lada i ein teslapark heller enn å finna ut korleis ein fekk teke i bruk det franske systemet, som utan tvil hadde vore tre-fire papirskjema som alle hadde trengd stempel frå borgarmeister, gendarmeriet og den lokale banken.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Ikke én, men en app for hver fordømte leverandør. Så er det noen som har en app de påstår virker over alt, vel, det gjør de ikke. Og dessuten, hvorfor skal jeg laste ned en bunke med apper, og hva gjør jeg om jeg har glemt eller lagt mobilen fra meg hjemme?
    Det er helt høl i huet.
    Igjen så er det overaskende hvor vanskelig folk skal gjøre dette. Jeg har gjentatte ganger beskrevet bruken av Elton appen som dekker det meste
    Den dekker de fleste ladestasjonene....
    1714993089037.png
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes det er fascinerende at noen foretrekker en app med diverse problemer kontra noe så enkelt som å bruke kort eller betale kontant. Da har du gjort opp for deg med en gang og slipper å ha oppdaterte apper, posisjonstilgang aktivert og strøm på mobilen.
    Ofte hvis man er på tur med venner e.l så deler man på drivstoffet. Bruker man appen da for å se hvor mye drivstoffet kostet så sender man vipps krav da eller?
    Ja litt hoderegning basert på barnskolematte er nok for krevende. Er jo bare å ta snittet for bruken av bilen og gangen med en kWh pris og dele... eller hvis det kostet 300 kr i appen som vil jeg anta 300/2 blir 150 kr pr mann hvis dere er to på tur. Er jo kalkis på telefonen også hvis det kniper
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    2.568
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    De gangene jeg har forsøkt noe annet enn Tesla ble det en eller annen utfordring. Kjente ikke igjen brikken. Appen måtte oppdateres. Ladingen starter, men når jeg skulle avslutte så fikk ikke appen kontakt med laderen. Koblet til lader som skulle være operativ, men idet jeg kobler til så er den plutselig stengt. Osv.
    Legg til at hver ladeleverandør har egne apper med egne vilkår. Så jeg har valgt å holde meg til Tesla sine ladere, det funker hver gang (bank i batteriet...)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.578
    Torget vurderinger
    4
    De gangene jeg har forsøkt noe annet enn Tesla ble det en eller annen utfordring. Kjente ikke igjen brikken. Appen måtte oppdateres. Ladingen starter, men når jeg skulle avslutte så fikk ikke appen kontakt med laderen. Koblet til lader som skulle være operativ, men idet jeg kobler til så er den plutselig stengt. Osv.
    Legg til at hver ladeleverandør har egne apper med egne vilkår. Så jeg har valgt å holde meg til Tesla sine ladere, det funker hver gang (bank i batteriet...)
    Som sagt utallige ganger
    1714993776727.png
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tar Elton hovedansvaret og tilbyr sine vilkår hos alle disse leverandørene, eller ser de seg som en uavhengig 3part og fraskriver seg alt ansvar?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Teslas system med at laderen kjenner igjen bilen og trekker fra konto ihht avtale (eller noe sånt om jeg har forstått det rett) er suverent, og er et eksempel på hvordan det burde være over alt dersom elbiler VIRKELIG skal bli den fremtidige løsningen, og man ønsker å reiser i områder der man ikke er trygg på at man har de rette appene.. Og vi er VELDIG langt fra noe slikt. Når det er sagt, mine sjeldne hurtigladingsbehov løser jeg rimelig greit fordi jeg kjører i områder der jeg vet at mine apper dekker de laderene jeg har bruk for.
    Samme suverene system på service, alt via app inkludert betaling. Appen forteller deg hvor du skal sette fra deg bilen, samt hvor du kan hente den igjen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    Tar Elton hovedansvaret og tilbyr sine vilkår hos alle disse leverandørene, eller ser de seg som en uavhengig 3part og fraskriver seg alt ansvar?
    Recharge, som byggjer ut ein del her i området for tida, har iallfall ikkje eigen app. Eg vil påpeika at eg ikkje meiner at dagens system er perfekt, altså.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har lest igjennom brukervilkår og de ser på seg selv kun som en formidler. Du må uansett sette deg inn i alle leverandørers brukervilkår og de kan kun gi deg info om startpris og sluttsummen etterpå. Med andre ord må du sette deg inn i alle leverandørers pris strukturer.
    Eneste oppsiden er en app og at legger inn betalingsinfo et sted.
    Virker som forretningsmodellen deres er å drive mersalg i form av rabatt avtaler gjennom samarbeidspartnere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Er flere slike paraplyløsninger som dekker en horv med ladetilbud og som gjør det lett å koble seg på. Men jeg sklir gjerne innom Teslas, med CircleK som annetvalg, pga enkel påkobling. Har registrert meg hos Tesla, men betaler ikke månedsavgift. Trekkes automatisk og har fungert problemfritt.
    Ble en selvfølge da de åpnet alle ladestasjonene for andre merker.

    WeCharge/Ionity/Recharge/Elton, osv. Verdt å sette seg inn i.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et kunstig konstruert problem.
    På en vanlig bensinstasjon kjører du til en ledig pumpe. Du registrerer bankkort og begynner å tanke.
    På en elbillader kan det jo være at du kjører til en ledig lader, du setter i kontakten så handshake-greiene oppstår, og så trykker du inn bankkortbetalingen og ladingen starter


    Sånn kunne det altså vært, men det er mye morsommere at hver enkelt bensinstasjon skal ha hver sin bank og kun akseptere betaling fra den aktuelle banken via mobilbank-appen.
    Så får tredjeparter utvikle egne apper hvor de samler ulike bankkontoer i den samme appen for å gjøre det litt enklere.

    at bransjen omtaler kortbetaling for elbillading istedenfor apper som om det liksom skal være et umulig hinder å overkomme fremstår som komplett idioti når det har vært dagligdags rutine i 30 år allerede.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.684
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    at bransjen omtaler kortbetaling for elbillading istedenfor apper som om det liksom skal være et umulig hinder å overkomme fremstår som komplett idioti når det har vært dagligdags rutine i 30 år allerede.
    Det er et helt opplagt behov for en EU-drevet harmonisering der, på samme måte som roaming for mobiltelefoni (noen som husker hvordan det var?) og ladestandard for mobiltelefoner. De enkelte aktørene foretrekker nok at deres eget lojalitetsprogram er eneste godkjente betalingsmiddel, men det bør de ikke få lov til stort lenger.

    1715004911571.png
    Men, selvsagt, «sjølvråderett».
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Denne samtalen bør være pensum på BI/NHH/NTNU.

    Today, Verge transportation editor Andy Hawkins and I are going to try and figure out Tesla. I said try — I did not say succeed. But we’re going to try. That’s because Tesla has been on a real rollercoaster these past two weeks, in terms of its stock price, its basic financials, and well, its vibes.
    If you’ve been following the company, you know that that gap between what the business is and how its valued has been getting bigger and bigger for years now – and lately, with Elon Musk saying he’s going all-in on autonomy and announcing a robotaxi event in August, it seems like we’re getting closer to a make or break moment, especially as competition in the broader EV market heats up.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det private innoverer og det offentlige rydder opp. Egentlig en ganske bra og naturlig arbeidsdeling synes jeg, men også årsaken til stadige flere direktiver, reguleringer og byråkrater. Greit å ha i bakhodet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi er jo litt for dårlig til å vise forbruker makt også.
    Dersom ingen hadde hurtig ladet og gitt tilbakemelding om at det var pga uryddig prisstruktur og app helvette hadde det ordnet seg rimelig fort.
    Men så lenge kundene strømmer til så er det jo ingen som vil endre dette da det gir verdifull data.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.684
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes «Free. Forever.» er en ganske ryddig prisstruktur, og noen app behøver man ikke, bare å kjøre borttil og plugge inn. Man behøver ikke gjøre det veldig vanskelig. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra når aktører bestemmer seg for å endre litt på hva som er "forever" fordi de "dessverre" fikk økonomiske problemer og måtte legge ned tjenesten, eller valgte å prioritere andre ting, som f.eks å selge ladeinfrastrukturen sin til en konkurrent. som selvsagt ikke har noen grunn til å tilby ting gratis.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.448
    Sted
    Trondheim
    Skal kanskje ikke stole på alt Tesla sier.

    Man skulle tro den er falsk - det kan da ikke være noen som er så dumme som som han der når han ser hva som skjer med den kvisten han tester først.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    elbil.no har tatt en kikk på en Cybertruck som nå går rundene hos norske forhandlere.

    Bilen veier 3,1 tonn.

    En annen grunn er vektkravet. Cybertruck er rett og slett såpass tung at det er ikke mange kiloene igjen før man når makskravet på 3,5 tonn med vanlig førerkort.
    Da faller noe av poenget med en pickup bort, altså om du knapt kan ta med veska di i bilen.

    Det er flere grunner til at Cybertruck kun selges i Nord-Amerika. En av dem er at Cybertruck ikke møter europeiske sikkerhetsregler. En av disse er krav om at kantene på bilen må ha en viss avrunding. Dette lar seg ikke gjøre med Cybertrucks stålplater. I tillegg er det krav til en deformasjonssone som ikke imøtekommes. Kort sagt: Cybertrucks stålplater er for harde. Riktignok er platene så harde at de er skuddsikre – opptil 9 mm kan man plaffe løs med på bilen før de går igjennom – ifølge diverse YouTube-videoer.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn