Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er egentlig Ioniq 5 eiere fornøyde? Jeg har ikke snakket med noen i min krets som er fornøyde, en kjøpte tidlig og endte opp med en utgave som knapt klarte vekta på familien som han ikke fikk levert tilbake uten å eventuelt ta et betydelig tap, en fikk bilen omlevert etter tekniske problemer mens den tredje har byttet drivknuter på et veldig tidlig stadie.

    Historiene minner meg litt om da jeg kjøpte meg en ny Kia i 2014, garantien glatter over mangelen på kvalitet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    knapt klarte vekta på familien som han ikke fikk levert tilbake uten å eventuelt ta et betydelig tap
    Frykteleg vanskeleg å levera familien tilbake utan tap. :p

    Dei eg kjenner med Ioniq 5, ein svoger og ein nabo, båe bilinteresserte, er kjempefornøgde.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    1
    Er egentlig Ioniq 5 eiere fornøyde? Jeg har ikke snakket med noen i min krets som er fornøyde, en kjøpte tidlig og endte opp med en utgave som knapt klarte vekta på familien som han ikke fikk levert tilbake uten å eventuelt ta et betydelig tap, en fikk bilen omlevert etter tekniske problemer mens den tredje har byttet drivknuter på et veldig tidlig stadie.

    Historiene minner meg litt om da jeg kjøpte meg en ny Kia i 2014, garantien glatter over mangelen på kvalitet.
    Ioniq 5 fikk sine skandaleoppslag i pressen pga lav nyttelast, men de aller fleste elbiler har relativt lav nyttelast, akkurat som mange fossilbiler.
    På bil og henger-appen får jeg følgende:

    Mazda CX5 har nyttelast på 440 kg, ca 425 med hengerfeste.
    2019 HR-V har NL på 420 kg, ca 405 kg med hengerfeste.
    Volkswagen T-Roc har NL på 405 kg, ca 390 kg med HF.
    Ford Focus har NL på 425 kg, ca 415 med HF.
    Audi A4 har NL på 420 kg.
    Disse og mange fler ville også knapt klart vekta av familien til din krets.
    Har dette blitt skandalisert? Nope!

    Ioniq 5 2wd har nyttelast på 445 kg, ca 430 kg med HF og kan dra en romslig campingvogn med feriestæsj på inntil 1600 kg.
    Skandalisert? You bet!
    'Skandalen og furoren' er oppkonstruert av en som helst skulle hatt en gammel kombi varebil.
    Det er rart hvordan en elbil plutselig skal være DEN bilen som skal kjøre rundt på 5 x 75 kg og alt mulig tungt i bagasjen på ferietur.
    3 barn på 75 kg vil nok helst kjøre sin egen bil.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    De som kjøpte tidlig fikk jo hele 255 kg nyttelast.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Kul test, selv om flertallet av bilene ikke er relevante for vanlige folk.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Elonmusken tøyser veldig for tiden. Sparket Superchargeravdelingen (se siterte). Tesla-kontor verden over ble nedringt av sinte kunder og elonmusken forsøker nå å få de nysparkede ansatt igjen. Mye forvirring. Dette er «beyond belief».
    – Følg med nå. Jeg skal skyte av meg foten.

    The day before Elon Musk fired virtually all of Tesla’s electric-vehicle charging division last month, they had high hopes as charging chief Rebecca Tinucci went to meet with Musk about the network’s future, four former charging-network staffers told Reuters.

    After Tinucci had cut between 15% and 20% of staffers two weeks earlier, part of much wider layoffs, they believed Musk would affirm plans for a massive charging-network expansion.

    The meeting could not have gone worse. Musk, the employees said, was not pleased with Tinucci’s presentation and wanted more layoffs. When she balked, saying deeper cuts would undermine charging-business fundamentals, he responded by firing her and her entire 500-member team.

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    1
    [/QUOTE]

    Sånn er det med de fleste e-biler. At nytt batteri koster det samme som ny bil pluss litt til er ikke nytt, men 2x så mye skulle vel underbygge subsidieringen fra kinastaten.
    Det er bare å glede seg til når forsikringselskapene tar konsekvensen av å forsikre disse potensielle kosnadsbombene.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.533
    Antall liker
    6.951
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det begynner etter hvert å bli såpass mye elbiler, at en skulle tro det er er marked for verksteder som reparerer batteripakker. To dagers jobb - 20k kr, og deler til kanskje 20k kr. 40k er ikke en uhørt pris, f.eks. ved et turbohavari.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Meca/Mekonomen (Meco Group) har jo skiltet høyt med at de har dette som et satsningsområde.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Trondheim
    Sånn er det med de fleste e-biler. At nytt batteri koster det samme som ny bil pluss litt til er ikke nytt, men 2x så mye skulle vel underbygge subsidieringen fra kinastaten.
    Det er bare å glede seg til når forsikringselskapene tar konsekvensen av å forsikre disse potensielle kosnadsbombene.
    709 000 for en batteripakke til en bil som koster 388 000. Rimelig sikkert at EU har rett i sine anklager mot Kina og ulovlig subsidiering av biler for å ta over et marked. Selv om bilfabrikker i andre land også mottar subsidier fra sine regjeringer er det tydeligvis i en helt annen størrelsesorden enn det Kina driver med.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til sammenligning: En 85 kWh batteripakke til Tesla Model S koster ca 150k.
    Det er formodentlig rekondisjonert, men likevel. Hvordan MG kommer frem til over 700k for en batteripakke er ubegripelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Trondheim
    Nei, det kan du spørre deg om. Nå kommer det jo fram lenger nede i artikkelen at det egentlig bare er batterikassen som trenger å byttes. Det skal koste ca 25 000 ink. mva. Hvorfor de har gitt pris på en hel batteripakke er jo underlig i seg selv.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    6.008
    Det begynner etter hvert å bli såpass mye elbiler, at en skulle tro det er er marked for verksteder som reparerer batteripakker. To dagers jobb - 20k kr, og deler til kanskje 20k kr. 40k er ikke en uhørt pris, f.eks. ved et turbohavari.

    Johan-Kr
    Elbilmek reparerer batteripakker.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    1
    Elbilmek reparerer batteripakker.
    Ikke alle. Elbilmek/Waldemar hadde for ikke lenge siden et innslag på jutubkanalen til Bjørn Nyland om en batteripakke fra Kia som ikke lot seg reparere. Dvs, de KUNNE bytte den cellepakka som var defekt pga varme, men resten av batteripakka var også så medtatt at det ikke ga mening å gjøre det, og er veldig utbredt på disse kjøretøyene. -og bilen hadde ikke gått spesielt langt heller...
    Elbiler er og blir 3x-vare:
    -Hard-vare (batterier/OBC)
    -Soft-vare (programmeringer)
    -Ferskvare
    Brød fra REMA har lenger holdbarhet ved kjølig oppbevaring, nesten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.686
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min Tesla 2013-modell med bare 6 % degradering av batteriet etter 11 år og 110000 km går nok utenpå de fleste kneip- og grovbrød du finner på REMA mht holdbarhet og best før-dato.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    2.568
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mitt Konabatteri hadde gått omlag 110 000 km når det ble byttet. Målte det aldri, men kan ikke si at jeg merket noen degradering. Batteriet ble forøvrig byttet pga en recall, det var noen Kona'som ble brannbiler...
    Nytt batteri har gått drøye 30 000 km.
    Det skal sies at jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har ladet til 100%. Det samme med hurtiglader.
    Til daglig lader jeg til 80%, og er sjelden ned mot 15% igjen når jeg lader det opp igjen.
    YMMV osv...
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    6.008
    Ikke alle. Elbilmek/Waldemar hadde for ikke lenge siden et innslag på jutubkanalen til Bjørn Nyland om en batteripakke fra Kia som ikke lot seg reparere. Dvs, de KUNNE bytte den cellepakka som var defekt pga varme, men resten av batteripakka var også så medtatt at det ikke ga mening å gjøre det, og er veldig utbredt på disse kjøretøyene. -og bilen hadde ikke gått spesielt langt heller...
    Elbiler er og blir 3x-vare:
    -Hard-vare (batterier/OBC)
    -Soft-vare (programmeringer)
    -Ferskvare
    Brød fra REMA har lenger holdbarhet ved kjølig oppbevaring, nesten.
    Det vil jo alltid være tilfeller som ikke lar seg reparere, poenget er at det finnes verksteder som fikser defekte batterier. Toyota BZ4X har f.eks. 10 års garanti eller 200.000 km. Så lenge varer ikke brødet ditt i frysen engang.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke alle. Elbilmek/Waldemar hadde for ikke lenge siden et innslag på jutubkanalen til Bjørn Nyland om en batteripakke fra Kia som ikke lot seg reparere. Dvs, de KUNNE bytte den cellepakka som var defekt pga varme, men resten av batteripakka var også så medtatt at det ikke ga mening å gjøre det, og er veldig utbredt på disse kjøretøyene. -og bilen hadde ikke gått spesielt langt heller...
    Elbiler er og blir 3x-vare:
    -Hard-vare (batterier/OBC)
    -Soft-vare (programmeringer)
    -Ferskvare
    Brød fra REMA har lenger holdbarhet ved kjølig oppbevaring, nesten.
    Har Elbilmek i umiddelbar nærhet (y)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.635
    Antall liker
    1.509
    Sted
    Sunndalsøra
    Må jo bli veldig dyr helkasko på disse da?
    Det blir dyrt å reparere på disse. Hvis noen i det heletatt gidder. I Norge skal elbilen ha særfordeler og skal ikke koste noe. Det vil snu seg, når staten ikke tjener noe på dem. Bilen har vært en melkeku for staten i alle år, og det vil fortsette. Elbilen er blitt for dyr å produsere i alle land utenom Kina. I USA så blir elbilen heller kondemnert en å bli reparert. Det er noe som alle har drevet med bil i mange år vet.
    Hvis man følger med på mcmaster_Let go med Porche Taycan, så ser man hvor ille det er, og hvor kostbart det er å ha en sånn bil. Forhandleren vil ikke ta den i innbytte heller :) Mye innkalling på disse nå med feil. Det er bare og innsjå dette. Ikke så lett for El-bilister nå. Hvor lenge har de tenkt å holde på, før ting blir riktig?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Vil minne om at det er heftig survivor bias når ein samanliknar “gamle” fossilbilar mot elbilar. Altså: mange fossilbilar som også vert skrota etter ca 10 år framfor å ta omfattande reperasjonar.

    Men det forbausar meg at vi (Vegvesenet, til dømes) ikkje kan leggja inn eit eller anna krav om at det skal vera mogleg å reparera bilar for å godkjenna dei. Altså, ein slags dokumentasjon av tilgjengelege reservedelar og prosedyrar for ulike reperasjonar.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    1.313
    Torget vurderinger
    1
    @AOC ... Men du har nylig kjøpt deg en Ioniq 5 med 4wd? Regnet med det ble fossil på deg i stedet?
    Har jeg det? Nei, har ikke det nei. Ikke har jeg skrevet at jeg har kjøpt det heller. Jeg fikk et godt tilbud fra mobile på ny 2023 Ioniq 5 når jeg prøvekjørte nye Kona sist lørdag, og var meningen å slå til så fort 'gamle' I5 var hentet av kjøperen, og skren "Nå blir det ny awd I5 på meg", eller noe der i gården, ikke at jeg HAR kjøpt.
    Men, etter å ha lest svært mange finn-annonser for elbiler mellomtiden for å gjøre meg godt kjent med hva som finnes, så er det betenkelig hvor mange nyere elbiler som har fått ny motor og nytt hovedbatteri på flere e-bilmerker.
    Er det noe grunn til å tro at det nye byttebatteriet eller byttemotoren er så mye mer holdbart enn det som ble kaputt?
    Har du sett hvor mange av videoene til teslabjørn som inneholder krøll, bøll, fuzz og plunder og heft med e-bilene og ladeutfordringer?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    Er ikke dette blant de tingene som EU etter hvert er i ferd med å kreve?
    Eg lurer på det, utan at eg hugsar, eller er fullt ut i stand til å forstå, EU-legalese. Det er i så fall heilt rett måte å gjera det på, sjølv om det sikkert vert sutring over det også.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    696
    Antall liker
    706
    Sted
    Rogaland
    Har jeg det? Nei, har ikke det nei. Ikke har jeg skrevet at jeg har kjøpt det heller. Jeg fikk et godt tilbud fra mobile på ny 2023 Ioniq 5 når jeg prøvekjørte nye Kona sist lørdag, og var meningen å slå til så fort 'gamle' I5 var hentet av kjøperen, og skren "Nå blir det ny awd I5 på meg", eller noe der i gården, ikke at jeg HAR kjøpt.
    Men, etter å ha lest svært mange finn-annonser for elbiler mellomtiden for å gjøre meg godt kjent med hva som finnes, så er det betenkelig hvor mange nyere elbiler som har fått ny motor og nytt hovedbatteri på flere e-bilmerker.
    Er det noe grunn til å tro at det nye byttebatteriet eller byttemotoren er så mye mer holdbart enn det som ble kaputt?
    Har du sett hvor mange av videoene til teslabjørn som inneholder krøll, bøll, fuzz og plunder og heft med e-bilene og ladeutfordringer?
    Okei, men da regner jeg med det blir fossil på deg da
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    2.568
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt, batteribytte på Kona og Kia ?? Av årsmodell ca 2019/2020 var pga recall. I Norge var det vel 2-3 (?) som faktisk brant. Resten ble byttet pga recall'en, det var vel noen få 1000 (?)
    Det finnes vel etterhvert såpass mye data at en kan se noe sammenheng mellom hurtiglading og degradering av batteriet. Men det ser jevnt over ut til å være ganske lite.
    Ja Kona'n hadde på enkelte biler trøbbel med motorene, de ble byttet på garantien.
    For øyeblikket er jeg mer bekymret for all annen elektronikk de har puttet inn enn selve hovedbatteriet / motor'n.
    Mitt 12 volt batteri gikk her i vinter etter 4,5 år, det var noe tidlig, men det fikk seg en smell for et drøyt år siden. Den virkelige Kona lukket ikke bakluka ordentlig. Da ble bakre kupelys stående på og siden jeg ikke brukte den på en ukes tid, så var det batteriet helt utladet. Fikk det igang igjen, men det fikk seg nok en knekk...
    Nå har også den ene bryteren til cruisekontrollen knekt, så det skal jeg få tatt på garantien.
    Kona'n er en traust & kjedelig bil, men den passer meg fint. Den bringer meg relativt komfortabelt frem & tilbake mellom Tønsberg og Drammen/Oslo.
    Igjen YMMV osv.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.635
    Antall liker
    1.509
    Sted
    Sunndalsøra
    Feilen er vel at det har gått noe for i svingene for elbilen, da bilprodusentene har hatt noe kort tid for omstillingen. Men ''barnesykdommer'' har vært på de fleste biltyper. Noe som er helt sikkert. er at bilene ikke har blitt noe mere driftsikkert/holdbart av det som blir produsert i dag. Noe som blir tidlig skroting Men de er mere trafikksikre enn eldre biler. Da ikke selvkjørende biler. Har sikker hørt om Tesla bilisten som sovnet i bilen:) Man blir sløv, hvis man ikke kan kjøre selv:ROFLMAO:
    Hvis man ikke følger opp velikeholdet, så går det galt med de fleste.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    3.718
    Sted
    Sunnmøre
    Noe som er helt sikkert. er at bilene ikke har blitt noe mere driftsikkert/holdbart av det som blir produsert i dag.
    Kva samanliknar du då?

    Fossilbilar mot elbil med same årsmodell, eller bilar no vs bilar før? Frå 1920 til 2000 elns gjekk vel forventa levetid/levekm berre oppover, etter det eg har greidd å finna kjapt ut.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    6.008
    Alt er ikke rosenrødt med elbiler, men det finnes da bra elbiler der ute.
    Mercedes EQS med 200 000 km. ladet kun på hurtiglader, har 97,4 prosent av sin opprinnelige kapasitet igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn