Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I følge tidligere topp tenking, nå forlatt tråden fullstendig (av forståelige årsaker) så var det jo litt stusselig med bare soldater. Burde minst ha piggtråd. minefelt og pansrede kjøretøy for å hindre styggedommen å komme inn fra nabolandet.

    Denne tråden burde nesten stilles ut på museum. Da ellers oppegående folk fullstendig mistet evnen til å tenke og normalt noenlunde matematisk begavede folk fullstendig mistet evnen til å gjøre selv de enkleste regnestykker.

    På det meste i år lå det 2000 pasienter på norske sykehus med luftveisinfeksjoner. Da burde man vel stenge landet?
    Det var i sannhet et merkelig skue, når de store kalkulator-hjerner her inne henfalt til føleri og totalt mistet evnen til å tenke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Det var i sannhet et merkelig skue, når de store kalkulator-hjerner her inne henfallt til føleri og totalt mistet evnen til å tenke.
    Det er alltid lett å være etterpåklok og i kampes hete og med stor usikkerhet så vet man ikke helt hvor man ender - det er forståvidt greit nok. Men det var i sannhet et merkelig skue å se folk klare å innbille seg selv (og andre) at de bryr seg om hva folk over 80 faktisk dør av. Det driter som kjent absolutt alle i, heri endatil inkludert nærmste familie selv om selve hendelsen rimelig nok berører de.

    Siden denne pesten startet har et sted rundt 160.000 personer dødd i Norge og bortsett fra den lille håndfull som var av eller med covid frem til feburar-22 så er det knappest en kjeft som har brydd seg. Etter da gav selv de ivrigste totalt faen. For de som har glemt det så var det først da covid-dødsfall i Norge virkelig tok av. Vi hadde faktisk nesten svenske tilstander en stund uten at noen brydde seg en tøddel av den grunn.

    Sjokkerende nok finnes det fortsatt svensker i Sverige.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En aldri så liten påminnelse om galskapen;

    * Skolestegningen, som senere har blitt bedømt som unødvendig.
    * Stengte grenser, tøv.
    * Like tiltak over hele landet, tøv
    * Besøksnekt både i hus og hjem, institusjoner osv.
    * Munnbind! Det hindret garantert mye smitte, ja. Selv hadde jeg et stykk, som ble gjenbrukt.
    * Barn og ungdom ble frarøvet fritidsaktiviteter, selv om de overhodet ikke var i noen fare. Knapt noen under 50 år døde av corona.
    * Joggere, selveste dødsenglene de første ukene...
    * Vaksinepress mot barn og unge, som altså overhodet ikke befant seg i noen som helst risiko.
    * Kommuneleger, som skulle være enda strengere enn de nasjonale pålegg og anbefalinger. Ryk og reis! Noe jeg forresten sa til et par av de.
    * "Vi er bedre enn Sverige". Nei, det viser ettertiden at vi ikke var. Det eneste vi var bedre i, var å miste hodet.

    Osv, osv. Og dette støttet det store flertall, med enormt stort pondus. Vi som vågde å tale Rom i mot, ble høvlet ned. Ettertiden viste at vi hadde rett, på alt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skolebarna på barneskolen fikk ikke lov til å leke sammen og alle former for lek, idrett, kultur og sosiale sammenkomster var FORBUDT i mange måneder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skolebarna på barneskolen fikk ikke lov til å leke sammen og alle former for lek, idrett, kultur og sosiale sammenkomster var FORBUDT i mange måneder.
    Det er helt utrolig å tenke på at så mange godtok OG forsvarte det. Og i ettertid enten prøver å løpe fra det, eller skylde på "etterklokskap' når det kun var totalt brain damage.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi hadde titusner i 10-dagers karantene fordi de hadde vært i samme rom som noen som testet positivt, eller bevegde seg utenfor landegrensene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi hadde titusner i 10-dagers karantene fordi de hadde vært i samme rom som noen som testet positivt, eller bevegde seg utenfor landegrensene.
    Vi hadde forbud mot å bevege oss over kommunegrenser, selv i bil. Ei dame jeg har en fjern realasjon til adlød dette, selv da hennes mor 40 mil unna var proppfull av kreft og kunne dø når som helst. Det var fullstendig galskap hvordan myndigheter og folk mistet vett og forstand.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.375
    Antall liker
    9.643
    Torget vurderinger
    2
    Spør bestemoren di hva hun syns om man skulle latt Polio og kopper og hjernehinnenebetennelse( relevant for russen) spre seg fritt og heller vente på
    å oppnå naturlig flokkimmunitet ..Noen ting er det verdt å vaksinere seg mot og andre ikke. Covid nå er ikke det samme nå som til å begynne med heldigvis: Det gir faktisk et helt annet forløp nå
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    9.378
    Vi hadde forbud mot å bevege oss over kommunegrenser, selv i bil.
    Husker en kommune som satte inn det kommunale brannvesenet med svære brannbiler og greier på kommunegrensen for å hindre folk å kjøre inn i kommunen, usikker hvor stolte de er i dag eller om det er noe de har fortrengt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spør bestemoren di hva hun syns om man skulle latt Polio og kopper og hjernehinnenebetennelse( relevant for russen) spre seg fritt og heller vente på
    å oppnå naturlig flokkimmunitet ..Noen ting er det verdt å vaksinere seg mot og andre ikke. Covid nå er ikke det samme nå som til å begynne med heldigvis: Det gir faktisk et helt annet forløp nå
    Polio og Kopper synes jeg vel ikke det er så veldig relevant å sammenligne med.

    Jeg kan ikke huske at skoleplassen på barneskolen ble delt inn i 16 ulike soner med rødt sperrebånd for å hindre smitte av hjernehinnebetennelse.

    Har Covid endret seg så mye til det bedre - så vidt jeg fikk med meg så var nye varianter verre og mer smittsomme. Det ble vel til og med innført strengere tiltak for å holde noen av de vekk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Det virker som om noen helt har fortrengt den innledende usikkerhet, samt de ganske skremmende dødsrater fra bl.a. Italia. Norge skiller seg ikke på noen måte spesielt negativt ut med hensyn til tiltakene som ble igangsatt, om vi ser det i et internasjonalt perspektiv. Jeg finner det videre lite sannsynlig at en håndfull tastaturepidemiologer sitter med bedre kunnskap og situasjonsforståelse enn FHI, WHO og en så å si samlet vurdering fra verdens kunnskap på feltet.
    Og selvsagt er etterpåklokskapen deilig å slå omkring seg med.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    9.378
    Det var jo litt action også da, husker best han gærning ordføreren i kommunen som jeg hadde hytte i dengang, han truet med borgervern hvis folk nærmet seg hyttene sine og samlet noen traktorer som kjørte og tømte haugevis med snø på veien inn til hyttene slik at folk ikke kunne komme frem. Nesten så jeg savner det litt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det virker som om noen helt har fortrengt den innledende usikkerhet, samt de ganske skremmende dødsrater fra bl.a. Italia. Norge skiller seg ikke på noen måte spesielt negativt ut med hensyn til tiltakene som ble igangsatt, om vi ser det i et internasjonalt perspektiv. Jeg finner det videre lite sannsynlig at en håndfull tastaturepidemiologer sitter med bedre kunnskap og situasjonsforståelse enn FHI, WHO og en så å si samlet vurdering fra verdens kunnskap på feltet.
    Og selvsagt er etterpåklokskapen deilig å slå omkring seg med.
    Fra FHI sine rapport så har alle anslag på smittsomhet, dødelighet, alvorlighet (Sykehusinnleggelse) vært godt innenfor anslagene i pandemiplanen.

    Så tastaturepidemilogene mener vel ikke at de har bedre kunnskap - de stiller vel spørsmål om hvorfor pandemiplaner og råd fra fagmyndighet (FHI) ikke ble fulgt. Det er heller ingen stor usikkerhet å lese i FHI sine rapporter - derimot var det jo mange her i tråden som ønsket å skape usikkerhet og frykt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Fra FHI sine rapport så har alle anslag på smittsomhet, dødelighet, alvorlighet (Sykehusinnleggelse) vært godt innenfor anslagene i pandemiplanen.

    Så tastaturepidemilogene mener vel ikke at de har bedre kunnskap - de stiller vel spørsmål om hvorfor pandemiplaner og råd fra fagmyndighet (FHI) ikke ble fulgt. Det er heller ingen stor usikkerhet å lese i FHI sine rapporter - derimot var det jo mange her i tråden som ønsket å skape usikkerhet og frykt.
    Helt enig; det er masse å ta tak i omkring behandlingen av denne epidemien, både nasjonalt og internasjonalt. Tydelige tegn på massesuggesjon, men uansett har verden kommet gjennom med sånn nogenlunne akseptable konsekvenser, og det er fint om det store "vi" har lært noe av det som skjedde. Men akkkurat det er jeg ikke så sikker på, mennesket er litt skrøpelige på å huske hvordan det gikk sist.
    Men uansett ville det vært relativt utilgivelig om det hadde endt med full katastrofe fordi man reagerte for lite for sent. Nå ble det vel litt motsatt, men det kan vi (nesten) leve med, om vi tenker over mulige konsekvenser ved å se en annen vei.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Du har veldig selektiv hukommelse. I Norge ble det etter hvert en forventning om at selv barn skulle vaksinere seg (noe de selvsagt hadde null behov for) fordi de skulle beskytte gamle Olga på gamlehjem. Anbefalingen om generell vaksinering av unge, friske folk (med tilhørende sosialt press) strider mot alle prinsipper for vaksinasjon men denslags var jo ikke så nøye den gang.
    Ja det ble sågar satt opp busser i skoletiden til nærmeste vaksinasjonsenter. Full anonymitet ble lovet om hvem som ble med på bussen eller ikke, og ingen av barna på bussen så hvem i klassen som ikke ble med neida.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt enig; det er masse å ta tak i omkring behandlingen av denne epidemien, både nasjonalt og internasjonalt. Tydelige tegn på massesuggesjon, men uansett har verden kommet gjennom med sånn nogenlunne akseptable konsekvenser, og det er fint om det store "vi" har lært noe av det som skjedde. Men akkkurat det er jeg ikke så sikker på, mennesket er litt skrøpelige på å huske hvordan det gikk sist.
    Men uansett ville det vært relativt utilgivelig om det hadde endt med full katastrofe fordi man reagerte for lite for sent. Nå ble det vel litt motsatt, men det kan vi (nesten) leve med, om vi tenker over mulige konsekvenser ved å se en annen vei.
    Jeg skjønner det er veldig veldig vanskelig å innrømme at man mistet hode, og jeg ser du fortsatt skisser dommedag " full katastrofe fordi man reagerte for lite for sent." Hvorfor skulle man ende med full katastrofe om man fulgte fagmyndighetenes råd?

    Hvis du har et oppriktig ønske om at "vi" skal lære noe - så bør du jo ta en titt i speilet og ikke gjenta den samme skremselspropagandaen som førte til feil - og jeg synes heller ikke at vi skal bagatellisere slik du gjør den byrden vi påførte tusener på tusener av barn, unge, voksne og svake i samfunnet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kan aldri forsvares hvordan barn og unge ble behandlet, totalt uten grunn. Det kan heller aldri forsvares hvordan psykiatriske pasienter, rusmisbrukere ble sendt på hodet ut. Det samme gjelder besøksnekt, fritidsaktiviteter for barn og unge som ble lagt brakk, hyttenekt, hysteri og moralsk fordømmelse. Det eneste å "lære" er at hysteri aldri må få styre igjen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Jeg skjønner det er veldig veldig vanskelig å innrømme at man mistet hode, og jeg ser du fortsatt skisser dommedag " full katastrofe fordi man reagerte for lite for sent." Hvorfor skulle man ende med full katastrofe om man fulgte fagmyndighetenes råd?

    Hvis du har et oppriktig ønske om at "vi" skal lære noe - så bør du jo ta en titt i speilet og ikke gjenta den samme skremselspropagandaen som førte til feil - og jeg synes heller ikke at vi skal bagatellisere slik du gjør den byrden vi påførte tusener på tusener av barn, unge, voksne og svake i samfunnet.
    Du misforsto meg helt fundamentalt, så jeg skrev nok litt uklart.
    Jeg er ikke av dem som har prediket dommedag i forbindelse med Covid, for øvrig.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.555
    Antall liker
    9.924
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg skjønner det er veldig veldig vanskelig å innrømme at man mistet hode, og jeg ser du fortsatt skisser dommedag " full katastrofe fordi man reagerte for lite for sent." Hvorfor skulle man ende med full katastrofe om man fulgte fagmyndighetenes råd?
    Der ligger nok noe av problemet. FHI hadde fagansvaret, men ble til stadighet utfordret av Helsedirektoratet (eller i det minste enkeltpersoner i Helsedir). Det har vært pekt på uklarhet rundt ansvarsfordelingen mellom FHI og Helsedirektoratet. Hvorvidt dette egentlig var uklart, eller det bare var noen i Helsedirektoratet som mente de skulle bestemme dette. Rostrup Nakstad ble behandlet som den rene rockestjerna der han føyk mellom tv-studioene.


    Regjeringen følge-situasjonen-nøye har i et sjeldent blaff av handlekraft flyttet mye av ansvaret fra FHI til Helsedirektoratet. Ikke helt det mest opplagte valget
    sett fra sidelinjen kanskje, men regjeringen vet nok hva den gjør. :sneaky:

     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er ikke av dem som har prediket dommedag i forbindelse med Covid, for øvrig.
    Nei, "full katastrofe" var vel begrepet du brukte.

    Du kommenterer jo ikke et ord når Balle drar frem polio og kopper, men hiver deg rundt med motargumenter når noen snakker overreaksjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Nei, "full katastrofe" var vel begrepet du brukte.

    Du kommenterer jo ikke et ord når Balle drar frem polio og kopper, men hiver deg rundt med motargumenter når noen snakker overreaksjon.
    Spar deg. Du kan selvsagt sjekke mine innlegg i denne tråden, og selv finne ut at jeg aldri har bedrevet dommedagsprofetier i denne forbindelsen. Som sagt må jeg ha uttrykt meg dårlig, for du misforsto mitt forrige innlegg fundamentalt. Men det er uansett fåfengt å dra dette videre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spar deg. Du kan selvsagt sjekke mine innlegg i denne tråden, og selv finne ut at jeg aldri har bedrevet dommedagsprofetier i denne forbindelsen. Som sagt må jeg ha uttrykt meg dårlig, for du misforsto mitt forrige innlegg fundamentalt. Men det er uansett fåfengt å dra dette videre.
    Disqutabel, du støttet de aller fleste tiltak. Og unnskyldte det med at "vi" ikke kunne vite. Jo, det kunne vi.

    Stå for det!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Disqutabel, du støttet de aller fleste tiltak. Og unnskyldte det med at "vi" ikke kunne vite. Jo, det kunne vi.

    Stå for det!
    Jeg står for at jeg har full forståelse for usikkerhetsfaktorene innledningsvis, samt at jeg var svært kritisk til nedstengning av skolene, av tvungen hotellkarantene, samt begrensning av borgernes bevegelsesfrihet internt i riket. Om du ikke tror meg, sjekk innleggene fra den gangen.

    For øvrig ser jeg ikke bort fra at boosten vi kan se i kriminalitet blant svært unge i disse dager, kan ha en kobling til corona-perioden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg står for at jeg har full forståelse for usikkerhetsfaktorene innledningsvis, samt at jeg var svært kritisk til nedstengning av skolene, av tvungen hotellkarantene, samt begrensning av borgernes bevegelsesfrihet internt i riket. Om du ikke tror meg, sjekk innleggene fra den gangen.

    For øvrig ser jeg ikke bort fra at boosten vi kan se i kriminalitet blant svært unge i disse dager, kan ha en kobling til corona-perioden.
    Koblingen kriminalitet-corona er sannsynligvis stor. Psykisk helse ble totalt neglisjert, fritidsaktiviteter ble ulovlig (senere vanskeliggjort), en hel generasjon ungdom ble overlatt til seg selv. Så den koblingen er svært relevant.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En kan trygt si at samfunnet feilet stort i sin aller viktigste oppgave; beskytte de unge mot de middelaldrene og eldres frykt og manglende vilje til å ta ansvar selv. Dette gjelder både den jevne borger, helsemyndighetene og politiske myndigheter. Barn og unge, psykisk syke, rusmisbrukere fikk lide for en totalt mental kollaps og egoisme.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.336
    Du har veldig selektiv hukommelse. I Norge ble det etter hvert en forventning om at selv barn skulle vaksinere seg (noe de selvsagt hadde null behov for) fordi de skulle beskytte gamle Olga på gamlehjem. Anbefalingen om generell vaksinering av unge, friske folk (med tilhørende sosialt press) strider mot alle prinsipper for vaksinasjon men denslags var jo ikke så nøye den gang.
    Du trives godt i rollen sim refser, det er blitt et kjent mønster, men her ser det ut som du fikk overtenning. Du gir meg både støtte og refs. På tide med er strategimøte med deg selv, tenker jeg 😅
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I Norge ja, men det var bare noen mnd siden de innrømte problemer med vaksinen. Andre steder i verden har den blitt brukt

    As of January 2022, more than 2.5 billion doses of the vaccine had been released to more than 170 countries worldwide.[49] Some countries have limited its use to elderly people at higher risk for severe COVID-19 illness due to concerns over the very rare side effects of the vaccine in younger individuals.[50]
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er gammelt nytt, denne vaksinen var ikke bra og ble trukket raskt fra vaksineprogrammet i Norge. Kun 1,2% av vaksinene som ble satt hos oss var av denne typen.
    1,2% høres lite ut - men vi snakker om 140 000 mennesker i Norge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.895
    Antall liker
    8.889
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan regner du 140’?

    4 døde; blir ikke store prosenten
    Hvis du googler - så finner du ut at det var 140 000 som fikk denne vaksinen i Norge.

    4 døde og 4 som de greie å redde på sykehus - men det er riktig at prosenten ikke blir stor. Men så var ikke sannsynligheten for å dø av Corona for friske mennesker under 45 år så veldig stor heller. Så for gruppen friske mennesker under 45 år - så var nok vaksinen omtrent like farlig som Corona.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Fikk bare ikke 1,2% og 140’ til å gå opp.
    Det var, pr. 21 jun 22 da VG stoppet oppdateringen satt 11.2 millioner vaksinedoser i Norge. 1.2% av dette blir 134.4k så tallene virker ikke urimelige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn