Apple TV4K 2022 vs Nvidia Shield Pro

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er dritt lei dekoderen til Altibox, den er treig og mangler surround på de fleste kanaler.
Har Nvidia Shield Pro i kjelleren - det fungerer perfekt, selv med Altibox-app. Eneste er at jeg synes den ikke er så pen, da er Apple TV penere, men hvem fungerer best? Må legge til at jeg har så og si ikke noe annet fra eple-fabrikken, så det blir som å starte på nytt igjen. Android, det har jeg masse av.
Har noen av dere andre prøvd disse mot hverandre - og da spesielt med appen til Altibox?
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
846
Antall liker
635
Sted
Oslo
Har prøvd begge, endte opp med nvidian. Hadde jeg hatt apple telefon hadde det nok blitt atv4k.
Nå er min gboks gjemt bak tv'en så den er fullstendig ute av syne så pen eller ikke spiller ingen rolle her i huset.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Blir nok en Nvidia Shield til. Utrolig fornøyd med den i kjelleren.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Hva med en Google TV 4k? Den er jo nesten gratis og veldig liten så kan henge bak TVen.

Har en shield pro i kinoen og en google TV i stua. Merker ikke noe særlig forskjell 😊
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.017
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hva med en Google TV 4k? Den er jo nesten gratis og veldig liten så kan henge bak TVen.

Har en shield pro i kinoen og en google TV i stua. Merker ikke noe særlig forskjell 😊
Liker å ha filmer på boksen. Den Nvidia'ni kjelleren har jeg 8tb harddisk på. Så ønsker jeg at det skal være kablet. Den må også ha hdmi (e-arc) til Sonos-surround-systemet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Altbox-appen fungerer fint på begge platformer. Mine foreldre bruker begge deler (Apple TV og Chromecast/Google TV) og tv-dekoderne har vært utkoblet en stund. Hvis de greier det så greier alle det, men jeg har gjort det slik at brukergrensesnittet på Chromecasten ser mer eller mindre ut som på Apple TV).

Har man eldre TV uten HDR, så er Apple TV sin innebygde HDR/SDR-konverter det beste på markedet. (kommer bare til bruk i spesielle tilfeller, som når du streamer en HDR-film fra Plex f.eks). Apple TV har lenge hatt "match content/frame speed" på systemnivå og dette fungerer med alle apps. Shield fikk vel dette i Android 12 men jeg aner ikke om dette fungerer på alt. HDR fra youtube funker på ATV. ATV 2022 er totalt overlegent på hastighet og snappiness vs Shield. ATV kommer sannsynligvis til å få oppdateringer lengre enn shield, og spesielt "oppgraderinger" i takt med funksjoner bakt inn i tvOS og samspillet med resten av økosystemet til Apple. (f.eks kan man med ios 17 bruke facetime på apple-tv og bruke iphonen som "tv-kamera").

Shield er fra 2015, og selv om den versjonen fra 2019 er litt raskere, så venter alle på at det kommer en ny shield hvert øyeblikk. Shield har alltid hatt småproblemer som har kommet og gått i diverse firmware. (men dette kommer an på hvem du spør). Som nevnt ovenfor er brukergrensnittet på Android er helt jævlig men man kan installere sitt eget grensesnitt. Fordelene til Shield vet du klar over selv, så da klarer du sikkert å gjøre et godt valg.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
256
Antall liker
460
Har 2 shield pro her,den i stuen er gjemt bak tv benken på gulvet.
Har prøvd Apple tv 4k mye men ikke Altibox appen.
Rent stabilitets messig og med tanke på bugs på div apps,så er Apple tv den klare vinneren etter min erfaring med begge.
Apple tv har også auto refresh rate,justerer refresh raten automatisk på hvilket innhold man ser på,noe shield pro ikke har.
Shield tv har bare auto refresh rate i beta versjon som ekstra gjemt valg,funker ikke i nærheten som Apple tv sin auto refresh rate.

Visst det kun skal streames fra apper vil jeg si at Apple tv er en klar vinner.
Visst streameren trenger å spille spill på,streame fra harddisk,nas,kobles til nettverk og PC-er etc,så er Shield pro den klare vinneren.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
256
Antall liker
460
Shield sin AI upscaler er milevis bedre enn Apple tv sin upscaler,men den funker bare på innhold opptil 30Hz.
Med AI enhanced detail high på Shield på 1080p innhold så er det nesten ikke vits med 4k abonnement på apper (med mindre innholdet har mye komprimerings blobs og splatches/artifakter),den er råbra men kun opptil 30Hz refresh rate.
Så det er en ting Shield er bedre enn Apple tv på,oppskalering på oppløsning.
Så dersom man har mye innhold i 1080p og 24-30Hz,eller streamer mye slikt,så er jo det en ting som Shield er mye bedre enn Apple tv på.

 
Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
869
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Shield sin AI upscaler er milevis bedre enn Apple tv sin upscaler,men den funker bare på innhold opptil 30Hz.
Med AI enhanced detail high på Shield på 1080p innhold så er det nesten ikke vits med 4k abonnement på apper (med mindre innholdet har mye komprimerings blobs og splatches/artifakter),den er råbra men kun opptil 30Hz refresh rate.
Så det er en ting Shield er bedre enn Apple tv på,oppskalering på oppløsning.
Så dersom man har mye innhold i 1080p og 24-30Hz,eller streamer mye slikt,så er jo det en ting som Shield er mye bedre enn Apple tv på.
Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men oppskalerer ikke TV'en dette selv?
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
256
Antall liker
460
Beklager hvis det er et dumt spørsmål, men oppskalerer ikke TV'en dette selv?
Ingen spørsmål er dumme. :)
Nvidia Shield sin AI upscaler er bedre enn alle TV-er på oppskalering av oppløsning på innhold som er 30Hz og lavere.
AI oppskaleringen i Shield er som sagt på innhold mellom 24-30Hz,innhold over 30Hz som ikke Shielden støtter oppskalerer TV-en automatisk,eller man kan oppskalere via en receiver som er god på det.
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ja, i hovedetasjen har jeg Sonos, tenkte bare sånn generelt...
Har annet Atmos-system med Nvidia Shield Pro nede i kjelleren.
Samme her, Sonos AMP i stua, og Atmos/DTS-X oppsett i kjelleren begge plasser med ATV 4K som en av kildene. :cool:
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
869
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Ingen spørsmål er dumme. :)
Nvidia Shield sin AI upscaler er bedre enn alle TV-er på oppskalering av oppløsning på innhold som er 30Hz og lavere.
AI oppskaleringen i Shield er som sagt på innhold mellom 24-30Hz,innhold over 30Hz som ikke Shielden støtter oppskalerer TV-en automatisk,eller man kan oppskalere via en receiver som er god på det.
OK, det er vel mulig. Tenker bare på at Shield er et 7-8 år gammelt design, men likevel oppskalerer bedre enn nyere TV'er?

Har du noe mer teknisk info ang dette? Hvis dette stemmer, så er det jo fristende å bestille en slik. Det meste som fortsatt sendes/streames er vel kun 720p.
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
256
Antall liker
460
OK, det er vel mulig. Tenker bare på at Shield er et 7-8 år gammelt design, men likevel oppskalerer bedre enn nyere TV'er?

Har du noe mer teknisk info ang dette? Hvis dette stemmer, så er det jo fristende å bestille en slik. Det meste som fortsatt sendes/streames er vel kun 720p.
Det meste i dag som streames er 1080p eller 4k på streamingtjenester av serier og filmer,tv sendinger er fra 720p-1080p det meste,4k på visse sportsendinger.
Jeg linket en test av AI upscalern lenger oppe.
Maskinvaren i mye av shielden er fra 2015,softwaren er det Nvidia og Google som står bak,AI er software,Nvidia og Google er i toppen der.
Jeg har testet Shield sin upscaler mot min LG B1 fra 2021,Nvidia shield sin AI upscaler er noe helt annet,mye mye bedre.
 
Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.489
Antall liker
917
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
OK, det er vel mulig. Tenker bare på at Shield er et 7-8 år gammelt design, men likevel oppskalerer bedre enn nyere TV'er?

Har du noe mer teknisk info ang dette? Hvis dette stemmer, så er det jo fristende å bestille en slik. Det meste som fortsatt sendes/streames er vel kun 720p.
Min erfaring er mye av nyere serier er 4K med Atmos, men min erfaring er begrenset til Disney+ fra ATV 4K. ;)
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
256
Antall liker
460
Ja,Shield sin gode AI oppskalering er jo kun visst man ser mye 1080p 24-30Hz materiale.
Det meste av serier i dag er enten 50 eller 60Hz så AI oppskaleringen funker ikke der.
Tv sendinger er også 50-60Hz så der funker heller ikke Nvidia sin AI oppskalering.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
AI oppskaleringen fungerer med alt fra 360p til 1440p opptil 30fps på Shield og 60fps på Shield Pro.
Litt forskjellig hva folk mener om den AI oppskaleringen, men kort oppsummert er den omtalt som alt fra udugelig til fantastisk, og det korrelerer noenlunde med om man er en person som er oppatt av objektiv bildekvalitet, nøyaktig kalibrert uten unødvendige bildeforbedringsfunksjoner påslått, eller om man heller mot å bruke standard/vivid modus. Jo mer man liker vivid modus, jo mer vil man like filteret. Jo mer man liker å f**cke opp bildet, jo mer vil man like filteret:)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Et lite tips ang AppleTV 4K: i standard-innstillingen så er «demp høye lyder» aktivert. Dette er tydelig en slags kompressorfunksjon som prøver å få fram dialog bedre. Men det dreper dynamikken! Var skuffa og overraska over at Spotify var merkbart bedre lyd på tv’n sin Spotify, men det var denne kompressoren som kødda det til! Så anbefaling: slå av dritten😆
 
Topp Bunn