Kalkylene forsvarer ikke investeringen som kreves. All risiko ligger på bonden og marg(in)en er skrapt langt inn i beinet. Vi står overfor noen kommende omveltninger i landbruket som vil få mange til å si «Hvor ble det av bøndene?»
For å vise hvor absurd ting er: beredskapslager for såkorn er en del av jordbruksforhandlingene. Det skal altså forhandles om dette. Jordbruket på den ene siden der man argumenterer for nødvendigheten av et slikt lager. Og staten på den andre siden som står hardt på at man ikke skal ha et slikt lager. I hvertfall ikke et for stort ett. Og at kostnadene for løssluppenheten i såfall må tas av landbruket selv. Som vanlig.
Kjenner meg igjen i en del av beskrivelsen i FFI-rapporten. Blant annet at man underdriver kostnader på drift som f.eks anskaffelser av reservedeler. Dette siste er ikke bare et kostnadsspørsmål men har også den effekten at reservedeler kan ha en lead time på opptil tre år. Altså tiden det tar fra du bestiller til du får reservedelen. Da får vi f.eks kannibalisering.
Kannibalisering er en svært kostbar og ressurskrevende måte å "skaffe" reservedeler på. Reservedelen må demonteres, noe koster som arbeidstimer. Opptil mange faktisk. Når så ny del kommer må det vurderes om den nye skal monteres på den kannibaliserte plattformen eller erstatte den monterte kannibalartikkelen som må demonteres osv. Dette er ikke likefrem da delen kan være del av et system som f.eks har vedlikeholdssyklus basert på driftstimer etc.
Det koster å være amatør og "fattig" !
En del av dette er holdninger og policy som ligger i kulturen til deler av forsvaret. F.eks daværende Generalinspektør for Sjøforsvaret (GIS) Kontreadmiral H.K. Svensholt uttalte ifm med fregattprosjektet at vi måtte anskaffe seks fregatter, så fikk man heller utruste dem videre med flere/bedre sensorer og våpensystem etterpå. En ikke spesielt kosteffektiv og etterhvert lite sannsynlig vei.
Vi har ikke engang utnyttet det innbygde og klargjorte vekstpotensialet som faktisk er i våre nåværende fregatter, som f.eks en ekstra missillauncher (Vertical Launch System) i fordekket og en større skipskanon (127mm vs 76mm).
At man også faktisk har et eget prosjekt som heter drift av Nansen klassen sier sitt.
FFI-rapporten er svært god og peker på helt klare forbedringspunkter. Det er lov å håpe.
Det virker da nokså opplagt at en del av årsakene til slike problemer ligger i mer polititske vendinger, hvor man bevisst underbudsjetterer ting og prosjekter, for å framskaffe en positiv beslutning, for så utsette "øvrige poster" til et senere som enten ikke blir noe av, eller resulterer i tildels grandiose overskridelser....
Ble vel første gang i stort benyttet ved F16 anskaffelsen. Deretter blir det «kan de så kan vi»
Eksemplet er satt og fungerte tilsynelatende utmerket i fredstid