Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    At det i det hele tatt skal være spørsmål om man skal kutte alle bånd til Israel får meg til å lure på hvilken samvittighet folk har.
    Hvor syk i hodet er man ikke da
    Er jeg syk i hodet fordi jeg stiller spørsmål ved å kutte alle bånd til Israel ?
    Hvilket debattklima oppnår man ved slike utsagn?
    Utsagnet virker om trent like veloverveid som det famøse innslaget til Kaur.

    Hvordan bringer det saken en millimeter videre ? Og på hvilken måte forbedrer det situasjonen på Gaza om Norge bryter alle bånd til Israel ? Kanskje bortsett fra din egen samvittighet ?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.975
    Antall liker
    19.834
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bånd bør ikke brytes, men fordømmelse og struping av all økonomisk støtte bør snarest skje. Norge kan ikke være bekjent av å støtte en okkupant og folkerettsbryter, en slakter og terrorstat.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er jeg syk i hodet fordi jeg stiller spørsmål ved å kutte alle bånd til Israel ?
    Hvilket debattklima oppnår man ved slike utsagn?
    Utsagnet virker om trent like veloverveid som det famøse innslaget til Kaur.

    Hvordan bringer det saken en millimeter videre ? Og på hvilken måte forbedrer det situasjonen på Gaza om Norge bryter alle bånd til Israel ? Kanskje bortsett fra din egen samvittighet ?
    Så langt har ikke Israel fått annet enn klapp og ros og støtte fra sine venner usa og uk. Kanskje på tide at de får noen konsekvenser. Vi bør ikke ha noe med disse folka å gjøre.
    Dersom du støtter opp om Israel er du syk i hodet, sorry men jeg vet ikke hva annet man kan kalle det.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Så langt har ikke Israel fått annet enn klapp og ros og støtte fra sine venner usa og uk. Kanskje på tide at de får noen konsekvenser. Vi bør ikke ha noe med disse folka å gjøre.
    Dersom du støtter opp om Israel er du syk i hodet, sorry men jeg vet ikke hva annet man kan kalle det.
    Så dersom man ikke er for å kutte alle bånd til Israel betyr det altså at man støtter opp om Israel ?
    I hvert fall om man følger din (manglende) logikk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvilke bånd er du så i mot at skal kuttes da?

    Hvorfor skal vi ha noe som helst med disse folkene å gjøre så lenge de holder på slik de gjør?
    Hvorfor skal vi støtte økonomisk i form av handel? Hvorfor skal vi selge de våpen?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Utover ren handel er det normalt en rekke andre samarbeid mellom land, som f.eks. diplomatiske kanaler, politisk samarbeid mellom søsterorganisasjoner, det kan være utvekslingsavtaler, skatteavtaler, en rekke samarbeid gjennom andre organisasjoner, en lang rekke praktiske ting man til daglig ikke engang trenger tenke over er regulert i nasjonale avtaler.

    Å kutte alle bånd vil innebære også at man stenger alle kommunikasjonskanaler, (nei, da mener jeg ikke at man ikke kan ringe til Israel), hvilket er nettopp det motsatte av hva man trenger i situasjoner som nå. Man trenger en rekke formelle og uformelle kanaler for å kunne påvirke og etter hvert etablere en dialog.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.633
    Antall liker
    35.598
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    9.862
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Å rasere et politisk parti er nok en heltidsjobb det, selv om hun så langt har vært uhyre effektiv, så forståelig at kalenderen må ryddes. Drammen får gjøre sitt beste uten.

     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.827
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Eggepris- og -produksjonsdirektoratet forsøker igjen.
    Det er vel på tide med ny EU debatt.
    Bondepartiet har for stor makt som gir elendig utvalg av mat og høye priser.
    Eu har mindre av denne type problemer.

    Min lokale matforretning.

    1715091344263.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.558
    Antall liker
    3.677
    Sted
    Sunnmøre
    Det er vel på tide med ny EU debatt.
    Bondepartiet har for stor makt som gir elendig utvalg av mat og høye priser.
    Eu har mindre av denne type problemer.

    Min lokale matforretning.

    Vis vedlegget 1022001
    Det er sikkert bra, og eg er for så vidt godt nøgd med egga på nærbutikken også (ein bonus er sjølvsagt at dei ikkje treng kokast ihel).

    Men er dette eigentleg eit spørsmål om EU, eller om vi ønskjer norsk landsbruksproduksjon av “masseforbruksvarer”, av typen norsk standard Gilde/Prior/Orkla? Nisje-, lokal og økoproduksjon kjem nok alltids til å finnast.

    Dersom vi ikkje treng det, er det jo berre å fjerna tollvernet. Då får vi det vi treng, og får heller omdefinera den sjølvforsyninga som er så pop å snakka om til tilstrekkeleg forsyningskapasitet til kontinentet. Det er forsåvidt eit greitt standpunkt, og bøndene kan henta ut den kapitalverdien som ligg i det som i dag er jordbruksareal. Men då får ein (de) nesten seia det, då: “Fri oss frå bondens møkkagreip, gi oss heller ein freistande steik”; “Kvifor streva etter å vera ein jordbruksnasjon, når vi er den perfekte golfdestinasjon”?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.511
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    1
    -Vesentlig rimeligere landbruksprodukter og økt matsikkerhet, blir muligens en bonus ved medlemskap i EUs indre marked? Har ikke reflektert så mye over noen av delene, men det høres sannsynlig ut.

    Så kan vi fokusere på å foredle og markedsføre vårt naturgitte konkurransefortrinn, fiskeprodukter, som i dag må selges som råvare til EU, pga de samme tollsatser vi pålegger deres landbruksprodukter.

    En god byttehandel: Bonde mot Fisker. Eller hva?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg ser helst at vi ikke ser til utlandet (eu) for jordbruk, dyr proppa fulle med anitbiotika, masse sprøytemidler og dritt.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.827
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Portugal
    Jeg mener Norge ikke trenger masseforbruksvarer av typen Gilde/Prior, og styring av Bondepartiet.
    Hva er det i hovedsak norske bønder produserer, korn og poteter.
    Innen Eu er det mange nisje produsenter med gode varer. Ost, vin, oljer.

    De er store muligheter for Norske småprodusenter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.633
    Antall liker
    35.598
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jeg ser helst at vi ikke ser til utlandet (eu) for jordbruk, dyr proppa fulle med anitbiotika, masse sprøytemidler og dritt.
    Allerede samme regler for salmonella i egg i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Øvrige EU-regler om egg må vi uansett følge uten å ha stemmerett for å påvirke, bare motta og følge hva EU bestemmer seg for. Det seneste derfra er et forslag om å redusere holdbarhetsmerkingen for egg. Jeg ser ikke poenget med det nåværende reguleringsregimet.
    Gitt alle problemene med vareforsyning til butikk som vi opplever er det langt fra sikkert at dagens struktur med en regulert høne på hvert nes tjener forbrukerens interesser, selv ikke med forsyningssikkerhet og beredskap som argumenter. Kan tenkes vi ville vært bedre tjent med ferskere og billigere egg som var tilgjengelig i butikk. Eller i det minste å ta reguleringsmyndigheten bort fra den største kommersielle aktøren i det samme markedssegmentet. Dagens oppsett er gammeldags statskorporativisme, bare ett hakk mer tidsmessig enn merkantilismens Kgl Allene Nådigst Udstedte Privilegier.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Allerede samme regler for salmonella i egg i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Øvrige EU-regler om egg må vi uansett følge uten å ha stemmerett for å påvirke, bare motta og følge hva EU bestemmer seg for. Det seneste derfra er et forslag om å redusere holdbarhetsmerkingen for egg. Jeg ser ikke poenget med det nåværende reguleringsregimet.
    Gitt alle problemene med vareforsyning til butikk som vi opplever er det langt fra sikkert at dagens struktur med en regulert høne på hvert nes tjener forbrukerens interesser. Kan tenkes vi ville vært bedre tjent med ferskere og billigere egg som var tilgjengelig i butikk.
    Akkurat at det skal være så vanskelig å få nok egg syns jeg er litt rart egentlig. Legger ikke en høne stort sett ett egg pr dag a
    og egg holder jo i månedsvis

    Men holder meg unna utenlandsk kjøtt (unntatt hvis jeg er i utlandet) og jeg har ikke funnet norsk produsert beef jerky så den må komme fra utlandet.
    Mulig det er idiotisk (?) men jeg vil helst ikke ha kjøtt som er proppet med diverse dritt eller som trår i kummelige forhold på steder der de er kjent for ikke å behandle dyra ordentlig
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.633
    Antall liker
    35.598
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er idiotisk (?) men jeg vil helst ikke ha kjøtt som er proppet med diverse dritt eller som trår i kummelige forhold på steder der de er kjent for ikke å behandle dyra ordentlig
    Nå får jeg vel snart høre at jeg er 40 år utdatert, men jeg har vært i en del norske fjøs. Jeg tror ikke vi skal rope så altfor høyt om dyrevelferd. Ja, antibiotikabruken er lav i Norge, men det er ikke hele historien.


    1715099580882.png
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.241
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Oslo
    Nå får jeg vel snart høre at jeg er 40 år utdatert, men jeg har vært i en del norske fjøs. Jeg tror ikke vi skal rope så altfor høyt om dyrevelferd. Ja, antibiotikabruken er lav i Norge, men det er ikke hele historien.

    Det har vel vært noen reportasjer om norsk husdyrhold som ikke helt tåler oftentlighetens lys.
    For ikke å snakke om laksen.
    I april var halvparten av Mowis laks klassifisert som "produksjons fisk"
    Ikke akkurat Sushi kvalitet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    sjømat er det bare å holde seg unna, havet er jo som kjent verdens søppelfylling.
    Men det er da mange dyr som har det bra i Norge, går på sommerbeite på stølsområdet, sauene tråkker rundt i fjella osv.
    Det er i allefall min erfaring med jordbruk fra Hallingdal
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.633
    Antall liker
    35.598
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sluttet å kjøpe laks i butikk. Den jeg finner på Rema ville bare blitt godkjent som kattemat den gangen jeg vokste opp ved fjorden med rettigheter til kilenot. Det er langt bedre kvalitet på frossenfisk med utgått dato hos Holdbart. Eventuelt gå til en av de få gjenværende fiskehandlerne.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.095
    Antall liker
    2.548
    Utlandet har da fantastisk kjøtt, og de har rævva kjøtt, utlandet har tro det eller ei også et mangfold. Når man snakker om "utenlandsk kjøtt" som ett generisk produkt så har man vært for lite i utlandet
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.789
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eller vært for lite i butikken i utlandet (?)
    De fleste går vel ut og spiser og spør vel svært lite om antibiotika innhold og om generelt utvalg på butikken når de bestiller maten
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Akkurat at det skal være så vanskelig å få nok egg syns jeg er litt rart egentlig. Legger ikke en høne stort sett ett egg pr dag a
    og egg holder jo i månedsvis

    Men holder meg unna utenlandsk kjøtt (unntatt hvis jeg er i utlandet) og jeg har ikke funnet norsk produsert beef jerky så den må komme fra utlandet.
    Mulig det er idiotisk (?) men jeg vil helst ikke ha kjøtt som er proppet med diverse dritt eller som trår i kummelige forhold på steder der de er kjent for ikke å behandle dyra ordentlig
    Bare en digresjon:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    9.497
    Akkurat at det skal være så vanskelig å få nok egg syns jeg er litt rart egentlig. Legger ikke en høne stort sett ett egg pr dag a
    og egg holder jo i månedsvis
    Problemet er egentlig ikke mangelen på egg, problemet er mangelen på høner til å legge eggene
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.480
    Antall liker
    4.293
    Torget vurderinger
    10
    Problemet er egentlig ikke mangelen på egg, problemet er mangelen på høner til å legge eggene
    Alle eggene blir lagt av "hønene" i Porsgrunn rådhus, ett jævlig leven der for tiden, eller det vil si de ligger hjemme syke og gråter hele gjengen.

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn