LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.170
    Antall liker
    10.696
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    15 år tilbake
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.131
    Antall liker
    17.160
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Såg på Facebook at noen solgte en føner, som skulle brukes på kroppen for å helbrede det meste. Hadde den kostet noen hundre lapper, hadde jeg vært skeptisk. Men siden den kostet ca 10k kr så må den være kanon. Tipper den kunne fønt god lyd i anlegget også🤓
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.429
    Antall liker
    1.319
    Sted
    Horten
    Kanskje det ikke er mere bass, men fravær af fnidder højere oppe i frekvens området. Vanskeligt at afgøre 100 %. Men samlet set helt klart en stor gevinst.
    Men hvis kablene ikke skal legge til noe, og heller ikke degradere signalet: Hvordan kan kabelen gi fravær/mindre fnidder? :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.515
    Antall liker
    3.363
    Torget vurderinger
    1
    Selvom jeg ikke har en ret frekvensgang har jeg ikke haft problemer med at lytte forskel. Hvorfor skulle jeg dog det, hvis man kender lyden. Det kan være nemmere eller sværere, men hører man en forskel, så gør man det.
    Korrekt. Å eksperimentere med kabler er en type tweaking som gir endringer i direktelyden. Her er vår hørsel meget følsom, og man kan registrere selv ørsmå endringer, uavhengig av rommets bidrag som ankommer øret litt senere (refleksjoner/kanselleringer/osv).

    Har man en typisk "berg og dalbane" romrespons, er man mer tilbøyelig til å la seg imponere av tweaks som påvirker direktelyden. Ofte fordi det skjer "noe" i et frekvensområde man har en slem feil. ("Feil på feil").
    Og omvendt, har man lineær og fin romrespons, blir lydsminke mindre viktig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.647
    Antall liker
    14.648
    Sted
    Langesund
    Mengden ørevoks, hår og flass i øregangen er en varierende faktor der overgår mye av de andre forskjellene. Blir verre til eldre en blir. ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.602
    Antall liker
    35.614
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt. Å eksperimentere med kabler er en type tweaking som gir endringer i direktelyden. Her er vår hørsel meget følsom, og man kan registrere selv ørsmå endringer, uavhengig av rommets bidrag som ankommer øret litt senere (refleksjoner/kanselleringer/osv).

    Har man en typisk "berg og dalbane" romrespons, er man mer tilbøyelig til å la seg imponere av tweaks som påvirker direktelyden. Ofte fordi det skjer "noe" i et frekvensområde man har en slem feil. ("Feil på feil").
    Og omvendt, har man lineær og fin romrespons, blir lydsminke mindre viktig.
    Skrev noe om dette i 2008.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.223
    Antall liker
    2.738
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mengden ørevoks, hår og flass i øregangen er en varierende faktor der overgår mye av de andre forskjellene. Blir verre til eldre en blir. ;)
    Dusjing frekvent samt hårvask m milde såper fixer mange probemer m det

    Uten at du trenger å skrubbe øra m såpe . )
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    570
    Antall liker
    675
    Selvom jeg ikke har en ret frekvensgang har jeg ikke haft problemer med at lytte forskel. Hvorfor skulle jeg dog det, hvis man kender lyden. Det kan være nemmere eller sværere, men hører man en forskel, så gør man det.
    Korrekt. Å eksperimentere med kabler er en type tweaking som gir endringer i direktelyden. Her er vår hørsel meget følsom, og man kan registrere selv ørsmå endringer, uavhengig av rommets bidrag som ankommer øret litt senere (refleksjoner/kanselleringer/osv).

    Har man en typisk "berg og dalbane" romrespons, er man mer tilbøyelig til å la seg imponere av tweaks som påvirker direktelyden. Ofte fordi det skjer "noe" i et frekvensområde man har en slem feil. ("Feil på feil").
    Og omvendt, har man lineær og fin romrespons, blir lydsminke mindre viktig.
    Det er helt normalt å høre forskjell på bytting av kabling og andre tweaks, men hvis man fjerner informasjon rundt hvilke tweaks og kabling man lytter til, blir forskjeller som helt klaret er målbare, ikke lenger like lette å identifisere med kun hørsel. Direkte lyd eller ei, begge ører hører "direkte" lyd fra begge høyttalere (med forskjellig frekvens respons og utfasing) , så hvor direkte blir dette egentlig?
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    1
    Man kommer ikke unna reflektert lyd uansett, motfaser med kanselleringer. Blir ikke mye "direktelyd" uansett da så lenge kanselleringer er et problem.. Ledninger får ikke fikset opp i kanselleringer, dårlig plassering og vanskelig rom.
    Plassering og demping av rommet derimot... Det gir også mer direktelyd.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    1.655
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Korrekt. Å eksperimentere med kabler er en type tweaking som gir endringer i direktelyden. Her er vår hørsel meget følsom, og man kan registrere selv ørsmå endringer, uavhengig av rommets bidrag som ankommer øret litt senere (refleksjoner/kanselleringer/osv).

    Har man en typisk "berg og dalbane" romrespons, er man mer tilbøyelig til å la seg imponere av tweaks som påvirker direktelyden. Ofte fordi det skjer "noe" i et frekvensområde man har en slem feil. ("Feil på feil").
    Og omvendt, har man lineær og fin romrespons, blir lydsminke mindre viktig.
    Rummets bidrag har enormt meget at sige. Refleksioner forstærker oplevelsen af timbre og dynamik. Mit rum er fantastisk godt, og hos mig forsvinder rummets fire vægge, og jeg kan koncentrerer mig om at lytte. jeg har mulighed for at lytte forskel på så meget, og det skyldes blandt andet, at akustikken er fremragende. Det betyder ikke, at den ikke kan gøres bedre, for det ved jeg det kan. Men efterklangstiden er lige i skabet, som det er blevet udtrykt, da det blev målt!
    Svanå Teknik diffusere, som jeg bruger, V-wings, om dem siger producenten, at vi hører lyden to gange, og det skyldes ørene. Vi får så hjælp fra diffuserne, der fjerner de skarpe refleksioner og skaber mange små. Problemet er løst! Andre bruger absorbenter, og så mister man lyd!
    Mit motto er: Slip musikken fri!
    En anden ting er, hvorfor jeg har så nemt ved at lytte forskel er, at strømvejene er på plads. Jeg har instalationskabler til hvert apparat. Der ender i hver sin Furutech vægkontakt. Derfra sidder der LessLoss strømkabler til alle apparater. Til det meste er det LessLoss Stellar Entropic. Et virkeligt godt strøm kabel. Resten har LessLoss Prime, som er utroligt godt til prisen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.515
    Antall liker
    3.363
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig å høre at du er fornøyd med lyden, og at du koser deg med anlegget i ditt dedikerte lytterom.

    Svanö er et seriøst firma. Jeg hadde besøk av grunnleggeren i mitt daværende hus for 25 år siden. Kjøpte en hel tilhenger med diffusorer og helmholz resonatorer. Det var mellom 2 ekteskap. Artige tider.

    På strømsiden har jeg slått meg til ro med Supra. Skjermede nettkabler og padder, rund baut.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    1.655
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej pedal
    Når du bruger Supra vil du kunne løfte lyden meget. Og det er ikke kun for Supra.
    Strømkabler betyder så meget og det gør det meget nemmere at lytte forskel på andre ting som signalkabler og højttalerkabler.
    Kan kun opfordre dig til at prøve LessLoss Prime, som er deres billigste. Man kan kalde det for lokkemad... 😀
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.515
    Antall liker
    3.363
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvesmakt noen forskjellige nettkabler, inkludert dyre saker. Hørte forskjell, men stort sett litt dårligere/annerledes. Egentlig ikke noe fremskritt i mine ører, og slettets ikke til prisen. Skjermede Supra er endgame for meg.

    Men jeg har en dedikert 25A teknisk kurs fra sikringsskapet, med dobbeltskjermet kabel frem til anlegget. Den mater en Isovolt 6kw isotrafo med filtrering og balanserte faser. Synes det får holde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn