Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.184
    Antall liker
    2.217
    "Ræl"? Det var vel humoristisk ment. Ville insistert på en slik framfor nesten alt som produseres i dag når man legger øyet i søkeren. Tungt å bære når man ikke fotograferer, ja.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.426
    Antall liker
    3.352
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Humoristisk ja... :) Det eneste negative jeg har hørt om dette objektivet er at fokusmotoren kan være litt "trøblete" og gi seg - og det er umulig å fikse hvis så skjer. Men et fint manuelt objektiv blir det jo... ;)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.426
    Antall liker
    3.352
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er gøy å eie gamle Nikkor-objektiver. Jeg har nesten alt av faste brennvidder fra 20 til 300 mm, stort sett med høy eller ganske høy lysstyrke. Noen har jeg i flere utgaver.
    Vis vedlegget 1020191 Vis vedlegget 1020192
    Jeg har fått los på eldre Nikkor objektiver - og særlig de med hammerlakk (som du nevner). Det oser kvalitet, og utseendet er flott. Sikler litt på dette (stjålet fra K. Rockwell); Micro Nikkor 200mm f/4 AF-D

    1716996815991.png
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.184
    Antall liker
    2.217
    Å se et sånt bilde utløser ustoppelig sikling, men disse objektivene var (er?) vel både dyre og sjeldne? Stort sett proffer som kjøpte dem, og det er vel eksempler på fotografer som har byttet system, men har beholdt et Nikon-hus kun for å bruke det sammen med et slikt objektiv.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.184
    Antall liker
    2.217
    Nikons eldre proffobjektiver og "semiproffobjektiver" er alltid verdt å eie. Særlig de med hammerlakk/pulverlakk.
    Det aller mest velbygde av mine objektiver er en 300 f. 4.5 ED. Det er fremdeles helt strøkent, og har så god materialkvalitet, finish, fokusgang og presisjon at man må prøve det for å forstå. Jeg bruker det ikke ofte fordi jeg oftest tyr til en velbrukt 300 f 4 autofokus uten innebygd motor. Denne siste fikk jeg med på kjøpet av en 80-200 f 2.8 med "pulverlakk".
    D3R_5353-oblique-1200.jpg

    La først ut bilde av feil objektiv. Her er riktig utgave av den slanke og kompakte skjønnheten, med IF.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.426
    Antall liker
    3.352
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Å se et sånt bilde utløser ustoppelig sikling, men disse objektivene var (er?) vel både dyre og sjeldne? Stort sett proffer som kjøpte dem, og det er vel eksempler på fotografer som har byttet system, men har beholdt et Nikon-hus kun for å bruke det sammen med et slikt objektiv.
    Noen objekter er jo sjeldnere enn andre selvfølgelig - og relativt kostbare hvis man finner eksemplarer som er i fin / utmerket stand. Men som regel finner man det man søker, selv om det kan ta litt tid. De virkelig sjeldne / kostbare tingene blir gjerne borte på straksen - kjøpt av "haukene" som vil sikre seg godbitene. Og de har som regel finansene i orden. Akkurat slik det er med hi-fi...

    Jeg søker helst bruktobjekter i Japan, hvor man kan finne flotte ting (men kanskje til en noe høyere pris). Man må være skeptisk til japanernes beskrivelse av objekter som Mint +++ / Very good ++++ / Near mint etc. Det er gode bilder som gjelder - og noen er flinke til å vise frem objektene på en fin måte.

    Her er et bra sted å sjekke litt diverse...:

    Nikkor info...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn