Hvordan påvirker stand-by levetiden på utstyr

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg har vel som de fleste utstyr som TV, forsterker, streamer og en eller flere aktive høytalere og subber.
Hos meg står de på døgnet rundt, tenker ikke på strømkostnader.
Men etterhvert har jeg begynt å tenke på levetid for disse. Burde jeg slå av strømmen for disse? Eller betyr det ikke noe for levetiden.
Er det noen som har kompetanse og meninger om dette?
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
256
Antall liker
460
Jeg slår alltid alt av etter bruk,har det standby mulighet så settes det i standby.
Står det på døgnet rundt så er det varmt hele tiden også,varme og vibrasjoner forkorter levetiden på elektronikk.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.094
Antall liker
2.572
Med EU sitt reglemang kan ikke lenger nytt utstyr stå på 24/7. Det er krav om at utstyret enten skal slå seg av selv, eller gå i dvale med minimum strømbruk. Noe av dette utstyret har gjerne sin egen lavstrømsforyning som kontrollerer auto på/av når det kommer audiosignal.

Selv slår jeg av eldre komponenter uten slik logikk da varme er medvirkende årsak til at spesielt kondensatorer korter ned sin levetid.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg var nok litt utydelig i innlegget. Alle disse står i Stand-By og jeg lurer på om det reduserer levetiden?
Edit: Mener at stand-by er det samme som dvale
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.597
Antall liker
8.184
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg slår av ting som ikke har dvalemodus og lar alt som har stå på. Hva det har å si for levetid vet jeg ikke, men kunne også tenke meg å vite - selv om jeg ikke tror det vil endre på vanene, siden jeg har til gode at noe sjøldauer før jeg kvitter meg med det selv.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.094
Antall liker
2.572
Jeg var nok litt utydelig i innlegget. Alle disse står i Stand-By og jeg lurer på om det reduserer levetiden?
Edit: Mener at stand-by er det samme som dvale
Siden de er kostruert for slik bruk er det nok ikke noe å bekymre seg for. Det blir ganske likt hvordan smartpærer og smartovner fungerer.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Jeg leser stadig vekk om kondensatorer som «tørker» ut. Og det er vel det jeg tror kan være en utfordring på lange perioder med dvale.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.751
Antall liker
36.018
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skrur av alt på natten, betaler nok til Lyse fra før.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.987
Jeg hatt et par dingser hvor Stand by delen har feilet etter noen år. Etter det skjedde har jeg rigget til en hovedstrømbryter som slår av det meste når jeg går og legger meg.

Men har noen dingser som har stått på stand by når ikke brukes - i over 20 år.

Tenker vel at slike stand by deler i dingsen er litt forskjellig designet. Kanskje sjekke hvor mye strøm de trekker ved stand by - veldig lite - ok - lite varmgang. Større forbruk - mer varmgang - vurdere å slå av strømmen utenfor bruk.
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
444
Antall liker
636
Sted
Oslo
Jeg tenker det beste for levetiden er å ikke skru av og på ofte, men heller ikke la alt stå på over lang tid når det ikke er i bruk. Sjelden i stand-by. Så slår av på natta, under jobb osv, men ikke mens jeg er hjemme.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.160
Antall liker
20.640
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg var nok litt utydelig i innlegget. Alle disse står i Stand-By og jeg lurer på om det reduserer levetiden?
Edit: Mener at stand-by er det samme som dvale
Undrer meg att ikke KJ, Armand eller andre har kommentert på dette.
St. by er ikke det samme som "dvale"...... det er det samme som "slukket/slått av".
Eneste som er aktivt er selve st. by. kretsløp (som også kann bli slitent og feile).......
Typisk en lillebitte transformer/switch mode forsyning, hvis eneste mission er å holde en 5 eller 12 volt spenning aktiv 24/7
til remote funksjonen. Resten er slukket.
Forkjellen for selve produktet eks. vis forsterker om den er slått av på veggen eller er i st. by er = 0.
Forbruk på noe som er slått av er = 0 watt. Forbruk i st. by på produkter, som er unner 10 år gamle,
er typisk 0,1 - 1 watt.
Altså ingenting å bry seg om. Vintage = slukk på bryter. Finns det st. by. så bruk det.
Så svar på spørsmålet...... Eneste som får redusert levetiden er selve st. by kretsløp, men siden det er aktivt
alltid, er det veldig lite, du kan gjøre ved det. Jo.... slukke på veggbryter, men da var jo st. by funksjonen overflødig 😂

Tidligere hadde Luxman´s og andre klasse A produkter en funktion kaldet "Pre Heat", når de var slått av.
Dette er ikke det samme, og forbruket kunne variere mellem 20 og 50 watt. Dette for at forsterker
var hurtigere driftsvarm, når den blev tennt.
 
Sist redigert:
Topp Bunn