Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Holmestrand
    Tanken om at Den Geniale Investor (eller Gründer) kan ”skape“ nærmest uendelig velstand bare han blir sluppet fri, er vel noe av det mer aparte med (ny)liberalismen. Som om gode idéer kan omsettes i verdier uavhengig av menneskene og samfunnet omkring. Det, og at det er konkurranse og ikke samarbeid som er best egnet til å fremme utvikling og fremskritt, er to filosofiske grunnteser som jeg finner det svært vanskelig å svelge.

    Men forutenom det er det masse godt tankegods bak liberalismen, og den har mye for seg. Som mange andre -ismer bygger den på noen gode idéer, og også noen dårlige.
    Vi ser bankdirektører får bonus etter at myndighetene skrur opp renta og sikrer banken kjempeoverskudd.
    Man må jo premiere flinke folk som er i nærheten av store penger slik de ikke finner seg en ny jobb.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.095
    Antall liker
    2.548
    Vi ser bankdirektører får bonus etter at myndighetene skrur opp renta og sikrer banken kjempeoverskudd.
    Man må jo premiere flinke folk som er i nærheten av store penger slik de ikke finner seg en ny jobb.
    Men renta øker stort sett tilsvarende på innlån også, så marginene på utlån er jo omtrent de samme.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.244
    Antall liker
    7.910
    Sted
    Oslo
    Men renta øker stort sett tilsvarende på innlån også, så marginene på utlån er jo omtrent de samme.
    Pisspreik, jeg som jeg antar de fleste har fortsatt 0% på vanlig brukskonto.
    Om de fleste som meg har 40k + inn og null før ny påfyll, så er det 20k+ i snitt uten renter.
    Med 3millioner arbeidstakere blir det penger av slikt
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Pisspreik, jeg som jeg antar de fleste har fortsatt 0% på vanlig brukskonto.
    Om de fleste som meg har 40k + inn og null før ny påfyll, så er det 20k+ i snitt uten renter.
    Med 3millioner arbeidstakere blir det penger av slikt
    Dersom man har 40k stående på brukskonto så får man nesten takke seg selv. Jeg har en tusenlapp eller to. Alt som betales med kort betales med kredittkort, 45 dagers betalingsutsettelse er nesten verdt noe i disse tider.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.244
    Antall liker
    7.910
    Sted
    Oslo
    Dersom man har 40k stående på brukskonto så får man nesten takke seg selv. Jeg har en tusenlapp eller to. Alt som betales med kort betales med kredittkort, 45 dagers betalingsutsettelse er nesten verdt noe i disse tider.
    Selvfølgelig har du rett "din selvgode petimeter"
    Men norske bankkunder, slik jeg sikkert er, er en saueflokk.
    Hadde vært artig om noen av de rosa blekkene skrev om hvor mye vi nordboere har på 0 rente konto.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Selvfølgelig har du rett "din selvgode petimeter"
    Men norske bankkunder, slik jeg sikkert er, er en saueflokk.
    Hadde vært artig om noen av de rosa blekkene skrev om hvor mye vi nordboere har på 0 rente konto.
    Si at du i snitt har havle lønnen stående på brukskonto. De fleste har vel et opplegg der de betaler de store utgiftene (les: boliglån) ca samtidig som lønnen kommer inn. Om du har utbetalt 40k og da i snitt har 20k stående på brukskonto så blir det en 50-60 kroner i måneden man går glipp av - det er ikke der slaget står for de fleste og heller ikke for banken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Behøver ikke gå til Harald Eia, Norge er et lite mirakel, men det er nok naustgubber her, som pedal, til å sørge for at det tar slutt.
    Nå må du ikke glemme på at siste tids skatteakrobatikk fra AP åpenbart var rent valgtaksiske disposisjoner og ingen grandios plan for hvordan Norge skal se ut i fremtiden. De gikk til valg på "nå er det vanlige folks tur" og "de som har den sterkeste rygg skal bære den tyngste bør" osv. De har mer eller mindre fullstendig sluttet å snakke om dette siden det ikke gav det forventende utslag i opinionen så da mener ikke de dette lengre. Det virker rett og slett som de angrer og innser at de har gjort noe stupdumt. Om så ikke var tilfelle så måtte man jo forvente at de fortsatte med denne retorikken, men det gjør de altså ikke.

    AP ville få makt (og det fikk de) men de har kapitalt feilbergnet hva de satte i stand. Jeg tror vel egentlig ikke de har tenkt spesielt mye over det heller. Dette er nok noe som ble klekket ut på parikontoret sentralt og alle var enige om at dette var lurt. Nå later de jo som om de egentlig aldri mente dette men at det hele tiden har vært "skape og dele" som har vært greia.

    Som Victor Norman var innom i en kronikk her om dagen så er faktisk også en del av "den norske modellen" at har lov til å bli rik som et bergtroll. Vi har en markedsøkonomi her i nasjonen og en del av den har vært et skattesystem som har en avveiing mellom hva man sitter igjen med selv og hva som skal innbetales til fellesskapet. Denne versjonen av de rødgrønne kameratene ser ut til å ha glemt denne biten og sannsyneligvis trodd at folk vil finne seg i hvasomhelst og kun regnet på provenysiden av endringene og har neppe i sin villeste fantasi sett for seg at en bråte folk vil vise de fingeren og stikke fra landet - i alle fall formuen.

    Man skal være rørende naiv og har partiboka veldig i orden om man tror at dette var veldig gjennomtenkt. De har garnatert tenkt at dersom vi øker skattene betydelig på en maringal del av befolkningen så vil resten av befolkningen, som uansett ikke rammes, løpe til stemmeurnene og legge lappen med "AP" på og så blir alt fint. Slik ble det ikke og det er også derfor AP i all hovesak har droppet denne kjeneskaken selv om det åpenbart tok en del tid før LO-Peggy fikk memoet og skjønte hva som stod der.

    De har driti seg ut og det vet de selv.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.244
    Antall liker
    7.910
    Sted
    Oslo
    En liten undring..
    Erna senka skattene for de rikeste med drøye 30 milliarder
    Og folket jublet, folket lo
    Størdum har hevet skattene for de rikeste med drøye 30 milliarder
    Og folket skriker, folket gråter
    Og noen syns Lugano er et bedre sted
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    En liten undring..
    Erna senka skattene for de rikeste med drøye 30 milliarder
    Og folket jublet, folket lo
    Størdum har hevet skattene for de rikeste med drøye 30 milliarder
    Og folket skriker, folket gråter
    Og noen syns Lugano er et bedre sted
    Nå skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise på feltet akkurat, men jeg har forstått det dithen at debatten rundt formueskatt langt på vei er en distraksjon. Det store motivet har vært at skjermingsmodellen er i spill, altså at man kan akkumulere så mye man vil i et selskap skattefritt så lenge man ikke tar det ut på privaten og flyttingen utenlands i stor grad er motivert av dette. Og de største formuene stikker til Sveits fordi man sparer formueskatt der grunnet en litt merkelig avtale mellom Norge og Sveits. Mindre formuer stikker fort andre steder, hvor man fortsatt svarer formueskatt til Norge i noen år etter utflytting men om formuen ikke er enorm så er ikke det så farlig. Å kunne realisere den latente gevinsten skattefritt er mye viktigere. Dersom dette kun handlet om formueskatt så skulle man anta at alle ender opp i Sveits, men det gjør de ikke.

    En av de som ofte intervjues - tror det er han skattefyren på BI - har sagt at uten formueskatt så ville Norge være et av verdens største skatteparadiser. Slik systemet er så er det ikke så vanskelig å se for seg at man kan opparbeide seg hvor mye som helst uten å noensinne måtte skatte av det. Systemet med fritaksmodellen og skjermingsfradrag gjør at man kan ta ut nok til å leve fett uten å noensinne måtte betale skatt så lenge formuen er stor nok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.012
    Antall liker
    11.421
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel ikke skatteflukten som er årsaken til AP og SPs fall på barometrene.... når man lover og lyger så til de grader som denne regjeringen har gjort, og i tillegg stiller seg fullstendig likegyldig til velgernes mening, får det nødvendigvis noen konsekvenser....

    valg.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.807
    Antall liker
    13.304
    Nå er det vel ikke skatteflukten som er årsaken til AP og SPs fall på barometrene.... når man lover og lyger så til de grader som denne regjeringen har gjort, og i tillegg stiller seg fullstendig likegyldig til velgernes mening, får det nødvendigvis noen konsekvenser....

    Vis vedlegget 1021330
    I følge vår nå forlatte store tenker så var det steømprisene men de er det ingen som snakker om nå. AP har dummet seg ut langs alle akser og alle med to åpne øyne skjønner nok at partiet er primært en anstalt for karrierepolitikere som er fullstendig ubrukelige utenfor politikken og som gjør hvasomhelst for å være politisk relevante. De burde kalle seg bare «partiet» siden det er hva alt egentlig handler om.

    eller meg,meg,meg er kanskje mer treffende.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.012
    Antall liker
    11.421
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her er jeg faktisk tilbøyelig til å være enig med deg, selv om "jeg er viktigere enn politikken" dessverre gjelder i de fleste større partiene...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn