Hk 980 bias justering

shagma32

Fersking
Ble medlem
02.10.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
Hei

Har en harman kardon hk 980. Her skal bias måles på TP1, med minus på høyttaler utgang (-) MEN TP1 har 2 pin’er. Hvilken skal da brukes? Kortslutte begge??Ser ut som fornuftig å bruke pin1, men jaggu ikke sikker…
IMG_5150.png
IMG_5158.jpeg
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.234
Antall liker
2.761
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
TP1 vil være strømmen idle / eller tomgang som går gjennom utgangs transistor typisk millivolt

Du måler på begge pinnner , pass ikke kortslutt mellom pinne spissene

Begge kanaler har individuell justering , , Merk deg klokke stillingen på potmeter ,

Mulig har den ikke offsett DC justering med mindre det er angitt i justrings prosedyren,
AC koblet er et er allike vel en god ide å sjekke offsettet som er på hver HT etter justringen av idle

Sjekk med manual , helt ideelt 0 mV ,, men de kan typisk være under 10 mV helst , selv om noen ligger høyere
 

shagma32

Fersking
Ble medlem
02.10.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
Hei, Takk for svar. I henhold til utklipp fra manual, skal DC offset være +10mV til +11 mV. Jeg har sjekket maks/ min verdi når jeg roterer på potmeter på venstre kanal:

TP1 pin1: max +10,5mV min: -18mV
TP1 pin2: max -18mV min:-45,5mV

Målt mellom høyttaler minus og PIN’er.

Hva gjør jeg videre?
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.234
Antall liker
2.761
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja mnualen sier 10-11 mV

Er mitt i kvells økta ,,, Skal finne ett sjema just in case
hva din tp er
,,,, jeg måler vanlig vis over emittor motstanden og trenger ikke TP
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.234
Antall liker
2.761
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Den er AC koblet og DC off sett trenger du ikke tenk e på
dennen omgangen ,,,


Da skal h og v kanal værer like , og du må juste hver for seg .Pinne 1 og 2 henviser til P og N channel ene paret merkelig nok ,,,
Start feks v kanal volt meter sort ledn på pluss HT
mål til begge , de vil ha litt forsjellig verdi k.Juster til de er ca 10+- 1mV

TP måler bare over R30 og R35

En enda sikrere måte er å drite i TP og måle rett over emitter motstandene R36 R32 R30 OG R35
Verdien skal fremdeles være 10mV ish . Nå vil du se hvor likt de jobber og og hvor bra match de har : ) Du trenger ikke tenke polaritet med ett digital instrument , bare avles verdien

En super god match vil du klare å finne alle fire innen 10-12 mA

Se hva du får

PS jobbing med power amper kan være risiko ,, i værste fall kan du får begge rail spenningene gjennom deg , skulle den bli gretten , kan den finne på å ocillere som svar på måle pinner rundt omkring

En hånd på ryggen er det safeste . )


Etter på blir det reprise H kanal . )
 
Sist redigert:

shagma32

Fersking
Ble medlem
02.10.2014
Innlegg
4
Antall liker
1
Tusen takk for hjelpen👍 Da er forsterker justert og klar for bruk. 🤝Hvorfor endres dette over tid forresten?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.234
Antall liker
2.761
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ofte mekanisk relatert som pot metere og brytere generellt , vibrasjon , risting , temperatur fukt derav og oksyd / korrosjon ,,,

De lukkede komponentene er bedre , de gamle" billigere åpne potmeter carbon baner og nagler med lodde øyer de værste . Sealed conductiv plastic multi tørn borger for en justering ; set and forget "

Her en bourns kvalitet trimmer , finnes i flere lay out
Screenshot 2024-01-23 at 14-18-58 3266W-1-103LF - Trimpot Multi Turn Cermet Top Adjust 10 kohm...png

Men og som du har gjort nå ,,, en grundig justering som du bruker litt tid på holder ofte ,,,, lenge
 
Topp Bunn